Search08.08.2018

6 redenen waarom je aan SEO moet doen


Met alle updates die Google en andere grote internetbedrijven doorvoeren, is het haast niet voor te stellen dat online marketeers niet continu bezig zijn met SEO. Hiermee bedoel ik niet alleen het optimaliseren van content, maar ook het optimaliseren van de totale gebruikerservaring van je website. Twijfel jij nog over de toegevoegde waarde van SEO? Check dan deze 6 redenen waarom je vandaag nog serieus met SEO aan de slag moet gaan!

1.Voor bezoekers van je website

Een fout die veel marketeers nog maken, is om SEO enkel te zien als methode om je site voor zoekmachines te optimaliseren. Dat terwijl SEO juist ook de website-ervaring voor mensen verbetert.

Het is niet (meer) zo dat de optimalisatie van je site voor Google en voor mensen elkaar bijten. Pakweg 20 jaar geleden was dit vaak nog wel het geval. Toen waren zoekmachines nog niet zo slim als nu. Zoekmachines zagen bijvoorbeeld nog niet dat mensen die op zoek waren naar een ‘vakantie in Ibiza’ dezelfde zoekintentie hadden als mensen die zochten op ‘Ibiza vakantie’. En dus werden SEO-teksten vol letterlijke keywordcombinaties en keywordvariaties geschreven die haast onleesbaar waren voor mensen. Dat werkte toen prima voor de ranking van je site of pagina, maar irriteerde gebruikers mateloos.

Tegenwoordig gaan zoekmachineoptimalisatie en optimalisatie van de gebruikerservaring van je site juist hand in hand. Zoekmachines worden steeds beter en slimmer, waardoor ze de zoekopdrachten van mensen steeds makkelijker kunnen beantwoorden. Het is zelfs Googles missie om alle informatie op de wereld universeel toegankelijk en bruikbaar te maken voor mensen.

Hierbij is het wel belangrijk dat je site volledig geoptimaliseerd is, zodat Google hem kan crawlen. Denk bijvoorbeeld aan een heldere meta-omschrijving op iedere pagina en duidelijke alt-tags bij afbeeldingen. Anders kan Google niet bepalen of je pagina antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. SEO is dus heel belangrijk voor je websitebezoekers!

Bied jij het antwoord op de vragen van jouw potentiële klanten en is je site technisch helemaal geoptimaliseerd?

SEO
SEO

2.Voor zoekmachines als Google

Laat ik deze open deur maar gewoon intrappen: SEO doe je natuurlijk ook voor zoekmachines. Het is zelfs onderdeel van de naam: Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie.

Het belang van zoekmachines hoef ik aan niemand meer uit te leggen. Het intypen van een zoekopdracht in een zoekmachine is verreweg de meestgebruikte online navigatiemethode in Nederland.

Meestal navigeren we via een specifieke zoekmachine, namelijk Google. Afhankelijk van het device, gebruikt 89% tot 99% van de Nederlandse internetgebruikers Google als zoekmachine.

Als Google jouw website niet kan vinden of niet goed kan crawlen, dan loop je een hoop potentiële bezoekers mis. Met SEO kun je ervoor zorgen dat je website goed gevonden wordt door Google en andere zoekmachines als Yahoo en Bing.

3.Om je traffic te verhogen

Wanneer je makkelijk gevonden wordt in Google en andere zoekmachines, is de kans groot dat ook het bezoek naar je website stijgt. Iedereen weet hoe belangrijk het is om tussen de zoekresultaten op de eerste pagina van Google te staan. Met de beperkte hoeveelheid zoekresultaten die je op het relatief kleine scherm van je smartphone te zien krijgt, is de positie op deze pagina minstens zo belangrijk.

Traffic werkt bovendien ook andersom: websites die veel traffic ontvangen, worden door Google als relevanter gezien. Dit draagt namelijk bij aan de autoriteit van je website of pagina en autoriteit is een belangrijke rankingfactor. Traffic is dus superbelangrijk voor zowel je bedrijf als Google!

4.Voor sales

Het uiteindelijke doel van SEO voor commerciële partijen is natuurlijk om de sales te verhogen. Dat kan direct door spullen te verkopen in een webshop.

Dat kan echter ook indirect wanneer bezoekers van je website veranderen naar leads. Bijvoorbeeld doordat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief, hun gegevens achterlaten voor het downloaden van een whitepaper of rechtstreeks contact opnemen.

Door middel van SEO kun je je website zo inrichten dat bezoekers zo eenvoudig mogelijk een conversie kunnen doen. Een gebruiksvriendelijke website met een goede flow is immers cruciaal voor sales.

SEO
SEO

5.Om je site up-to-date te houden

SEO heeft onder sommigen nog steeds een beetje een nare bijsmaak. Zij zien SEO als een trukendoos om zoekmachines om de tuin te leiden. Onder deze groep is de uitspraak ‘SEO is dood’ ontstaan.

De tijd van link bombing en keywordstuffing is echter al lang verleden tijd. Dit soort ‘trucjes’ schaden je website anno 2018 meer dan dat ze goed doen.

Eén ding is zeker: het internet zal altijd blijven veranderen. Dit zorgt ervoor dat je altijd scherp moet blijven als je bovenaan in de zoekresultaten van Google wilt eindigen. Om deze reden zal er altijd behoefte zijn aan zoekmachinemarketing.

Door middel van SEO houd je jouw website up-to-date. Dit doe je door zowel de content op je website als de techniek achter je website continu te optimaliseren en te updaten. Alleen op die manier houd je jouw website nu en in de toekomst aantrekkelijk voor zowel zoekmachines als bezoekers.

6.Om je concurrenten voor te blijven

Door middel van SEO kun je jouw concurrenten voorblijven. Het analyseren en monitoren van de keywords van jouw concurrenten is hiervoor een goede methode.

Je kunt dan niet alleen in de gaten houden voor welke keywords concurrenten ranken en hoe ze dat doen, maar ook zien waar nog kansen liggen. Voor welke relevante keywords ranken zij bijvoorbeeld nog niet of wat zijn belangrijke keywords waar jouw site nog niet voor rankt, maar je concurrenten wel?

Waarom je vandaag nog met SEO aan de slag moet

Er zijn natuurlijk nog talloze redenen te bedenken om met SEO aan de slag te gaan. Zo kun je met SEO ook je naamsbekendheid vergroten bijvoorbeeld. Bovendien zijn SEO-inspanningen goed meetbaar, waardoor je kunt monitoren wat de resultaten zijn en kunt bijsturen waar nodig.

Accepteer dat je door alle updates en veranderingen je SEO-strategie continu zal moeten bijsturen. Voordeel hiervan is dat je nooit ‘te laat’ kunt beginnen aan SEO. Laat je dus door niemand aanpraten dat je die boot al gemist hebt.

Als SEO binnen jouw organisatie nog in de kinderschoenen staat, is dit wel het moment om er serieus mee aan de slag te gaan. Dit Chinese spreekwoord is eigenlijk perfect toepasbaar op SEO:

Dus kom maar door met die topper van een SEO-strategie! En met een goede SEO-strategie bedoel ik niet dat je nu een goede website bouwt en die op basis van een eenmalig keywordonderzoek vult met goede content. Was het maar zo eenvoudig.

SEO is een continu proces en resulteert in een website die altijd:

  • Technisch perfect in elkaar zit
  • Veilig is
  • Een briljante gebruikerservaring biedt
  • Kwalitatief hoogwaardige content biedt.

Alleen als je steeds aan deze punten blijft werken, weet je zeker dat je er alles aan doet om je concurrentie een stap voor te blijven. Aan de bak dus!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Verder lezen over Online Marketing

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Verder lezen over SEO

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

Als eigenaar van een website of bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website goed zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Het hebben van een goede SEO-strategie kan helpen om uw online aanwezigheid te...

DC Business09.05.2023

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Verder lezen over Zoekmachine

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Het aantal zoekopdrachten naar kunstmatige intelligentie (AI) heeft vorig jaar in Nederland een recordhoogte bereikt. Uit nieuwe cijfers van zoekmachine Google is een toename van 300% te zien sinds 2022 en 670% sinds 20...

Search19.01.2024

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%