Search08.08.2018

6 redenen waarom je aan SEO moet doen


Met alle updates die Google en andere grote internetbedrijven doorvoeren, is het haast niet voor te stellen dat online marketeers niet continu bezig zijn met SEO. Hiermee bedoel ik niet alleen het optimaliseren van content, maar ook het optimaliseren van de totale gebruikerservaring van je website. Twijfel jij nog over de toegevoegde waarde van SEO? Check dan deze 6 redenen waarom je vandaag nog serieus met SEO aan de slag moet gaan!

1.Voor bezoekers van je website

Een fout die veel marketeers nog maken, is om SEO enkel te zien als methode om je site voor zoekmachines te optimaliseren. Dat terwijl SEO juist ook de website-ervaring voor mensen verbetert.

Het is niet (meer) zo dat de optimalisatie van je site voor Google en voor mensen elkaar bijten. Pakweg 20 jaar geleden was dit vaak nog wel het geval. Toen waren zoekmachines nog niet zo slim als nu. Zoekmachines zagen bijvoorbeeld nog niet dat mensen die op zoek waren naar een ‘vakantie in Ibiza’ dezelfde zoekintentie hadden als mensen die zochten op ‘Ibiza vakantie’. En dus werden SEO-teksten vol letterlijke keywordcombinaties en keywordvariaties geschreven die haast onleesbaar waren voor mensen. Dat werkte toen prima voor de ranking van je site of pagina, maar irriteerde gebruikers mateloos.

Tegenwoordig gaan zoekmachineoptimalisatie en optimalisatie van de gebruikerservaring van je site juist hand in hand. Zoekmachines worden steeds beter en slimmer, waardoor ze de zoekopdrachten van mensen steeds makkelijker kunnen beantwoorden. Het is zelfs Googles missie om alle informatie op de wereld universeel toegankelijk en bruikbaar te maken voor mensen.

Hierbij is het wel belangrijk dat je site volledig geoptimaliseerd is, zodat Google hem kan crawlen. Denk bijvoorbeeld aan een heldere meta-omschrijving op iedere pagina en duidelijke alt-tags bij afbeeldingen. Anders kan Google niet bepalen of je pagina antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. SEO is dus heel belangrijk voor je websitebezoekers!

Bied jij het antwoord op de vragen van jouw potentiële klanten en is je site technisch helemaal geoptimaliseerd?

SEO
SEO

2.Voor zoekmachines als Google

Laat ik deze open deur maar gewoon intrappen: SEO doe je natuurlijk ook voor zoekmachines. Het is zelfs onderdeel van de naam: Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie.

Het belang van zoekmachines hoef ik aan niemand meer uit te leggen. Het intypen van een zoekopdracht in een zoekmachine is verreweg de meestgebruikte online navigatiemethode in Nederland.

Meestal navigeren we via een specifieke zoekmachine, namelijk Google. Afhankelijk van het device, gebruikt 89% tot 99% van de Nederlandse internetgebruikers Google als zoekmachine.

Als Google jouw website niet kan vinden of niet goed kan crawlen, dan loop je een hoop potentiële bezoekers mis. Met SEO kun je ervoor zorgen dat je website goed gevonden wordt door Google en andere zoekmachines als Yahoo en Bing.

3.Om je traffic te verhogen

Wanneer je makkelijk gevonden wordt in Google en andere zoekmachines, is de kans groot dat ook het bezoek naar je website stijgt. Iedereen weet hoe belangrijk het is om tussen de zoekresultaten op de eerste pagina van Google te staan. Met de beperkte hoeveelheid zoekresultaten die je op het relatief kleine scherm van je smartphone te zien krijgt, is de positie op deze pagina minstens zo belangrijk.

Traffic werkt bovendien ook andersom: websites die veel traffic ontvangen, worden door Google als relevanter gezien. Dit draagt namelijk bij aan de autoriteit van je website of pagina en autoriteit is een belangrijke rankingfactor. Traffic is dus superbelangrijk voor zowel je bedrijf als Google!

4.Voor sales

Het uiteindelijke doel van SEO voor commerciële partijen is natuurlijk om de sales te verhogen. Dat kan direct door spullen te verkopen in een webshop.

Dat kan echter ook indirect wanneer bezoekers van je website veranderen naar leads. Bijvoorbeeld doordat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief, hun gegevens achterlaten voor het downloaden van een whitepaper of rechtstreeks contact opnemen.

Door middel van SEO kun je je website zo inrichten dat bezoekers zo eenvoudig mogelijk een conversie kunnen doen. Een gebruiksvriendelijke website met een goede flow is immers cruciaal voor sales.

SEO
SEO

5.Om je site up-to-date te houden

SEO heeft onder sommigen nog steeds een beetje een nare bijsmaak. Zij zien SEO als een trukendoos om zoekmachines om de tuin te leiden. Onder deze groep is de uitspraak ‘SEO is dood’ ontstaan.

De tijd van link bombing en keywordstuffing is echter al lang verleden tijd. Dit soort ‘trucjes’ schaden je website anno 2018 meer dan dat ze goed doen.

Eén ding is zeker: het internet zal altijd blijven veranderen. Dit zorgt ervoor dat je altijd scherp moet blijven als je bovenaan in de zoekresultaten van Google wilt eindigen. Om deze reden zal er altijd behoefte zijn aan zoekmachinemarketing.

Door middel van SEO houd je jouw website up-to-date. Dit doe je door zowel de content op je website als de techniek achter je website continu te optimaliseren en te updaten. Alleen op die manier houd je jouw website nu en in de toekomst aantrekkelijk voor zowel zoekmachines als bezoekers.

6.Om je concurrenten voor te blijven

Door middel van SEO kun je jouw concurrenten voorblijven. Het analyseren en monitoren van de keywords van jouw concurrenten is hiervoor een goede methode.

Je kunt dan niet alleen in de gaten houden voor welke keywords concurrenten ranken en hoe ze dat doen, maar ook zien waar nog kansen liggen. Voor welke relevante keywords ranken zij bijvoorbeeld nog niet of wat zijn belangrijke keywords waar jouw site nog niet voor rankt, maar je concurrenten wel?

Waarom je vandaag nog met SEO aan de slag moet

Er zijn natuurlijk nog talloze redenen te bedenken om met SEO aan de slag te gaan. Zo kun je met SEO ook je naamsbekendheid vergroten bijvoorbeeld. Bovendien zijn SEO-inspanningen goed meetbaar, waardoor je kunt monitoren wat de resultaten zijn en kunt bijsturen waar nodig.

Accepteer dat je door alle updates en veranderingen je SEO-strategie continu zal moeten bijsturen. Voordeel hiervan is dat je nooit ‘te laat’ kunt beginnen aan SEO. Laat je dus door niemand aanpraten dat je die boot al gemist hebt.

Als SEO binnen jouw organisatie nog in de kinderschoenen staat, is dit wel het moment om er serieus mee aan de slag te gaan. Dit Chinese spreekwoord is eigenlijk perfect toepasbaar op SEO:

Dus kom maar door met die topper van een SEO-strategie! En met een goede SEO-strategie bedoel ik niet dat je nu een goede website bouwt en die op basis van een eenmalig keywordonderzoek vult met goede content. Was het maar zo eenvoudig.

SEO is een continu proces en resulteert in een website die altijd:

  • Technisch perfect in elkaar zit
  • Veilig is
  • Een briljante gebruikerservaring biedt
  • Kwalitatief hoogwaardige content biedt.

Alleen als je steeds aan deze punten blijft werken, weet je zeker dat je er alles aan doet om je concurrentie een stap voor te blijven. Aan de bak dus!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

Verder lezen over Zoekmachine

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie