Search05.08.2013

De toekomst van het nieuwe zoeken en vinden in Google


de-toekomst-van-het-nieuwe-zoeken-en-vin.jpg
de-toekomst-van-het-nieuwe-zoeken-en-vin.jpg

In een blogpost van Google-Search van mei van dit jaar “A multi-screen and conversational Serach Experience” constateert Google terecht dat “People communicate with each other by conversation, not by typing keywords“. En het is duidelijk de intentie van Google om een stap te zetten in het begrijpen van wat we als mensen zeggen in natuurlijke taal en vervolgens in die native mensen taal met relevante antwoorden te komen, inclusief verwijzingen waar op het internet de beste gegevens zijn te vinden.

Na het tijdperk van het intypen van trefwoorden en het geven van het aantal hits van de “alfanumerieke-string” gepresenteerd in willekeurige volgorde” (Tijdperk IBM met zijn free-text-search) kwam de innovatie van Google om op basis van wiskunde de relevantie van de hits (nog steeds op trefwoorden) voor de gebruiker te sorteren. Nu gaan we naar een situatie waarin de context van de zoekvraag leidend is voor het bepalen van het “goede antwoord”. En dat allemaal in gewone “spreektaal”. Dat moet gebaseerd worden op een technologie die gaat verder dan het kunnen inspreken van je zoekopdracht.

Als het gaat om taal dan begrijp je al snel dat de semantiek van een woord of een zin niet ligt in de samenstelling van woorden bestaande uit strings van letters. Spelling daarin is sowieso (zeker bij gesproken taal) redelijk irrelevant. Het gaat daarbij altijd om de context van de gebruikte woordbegrippen en juist Google weet van al zijn gebruikers veel meer context dan we ons realiseren, en weet qua frequentie van woorden in teksten/webpages vrij goed in te schatten waar het inhoudelijk over gaat.

In die technologie van context zet Google al veel stapjes. Wat betreft de context van het tonen van commerciële boodschappen is al veel geschreven en daar is onbegrijpelijk veel weerstand tegen. (Immers als er dan advertenties nodig zijn om bepaalde diensten gratis te kunnen gebruiken, dan liever relevante dan ad random gepresenteerde commerciële berichten!).

Maar er is voor de mobiele devices ook Google Now, waar Google informatie geeft die relevant is voor de context van je smartphone of tablet, en Google Knowledge Graphs recentelijk ook in de Nederlandse taal geïntroduceerd. Ook voor het begrijpen van de context van de gebruiker is Google-Glasses een niet te onderschatten instrument, het ziet wat jij ziet, en dat geeft veel waardevolle context die voor het beantwoorden van de zoekvraag van grote waarde is.

Kortom, een nieuwe fase in (internet) search staat voor de deur, en ook hier zal Google, en niet de linguïsten, encyclopedisten en documentalisten, zorgen voor de technologische doorbraak. En ik denk dat we als gebruikers dat ook weer als een enorme stap voorwaarts zullen zien in het ten nutte maken van de enorme rijkdom van informatie die door het internet voor iedereen beschikbaar is gekomen.

Dillemma zal daarbij wel zijn dat voor relevante en steeds “menselijker” antwoorden van de Google zoekmachine, het onvermijdelijk is dat de gebruiker Google veel leert over zijn kennisniveau, interesses, problemen en activiteiten. En juist die onderwerpen zijn onderhevig aan emotionele discussies over onze privacy.

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?