Search15.07.2013

Houdt Google nog van organische resultaten in zijn zoekmachine?


houdt-google-nog-van-organische-resultat.jpg
houdt-google-nog-van-organische-resultat.jpg

Aaron Harris (@harris) van Tutospree heeft op zijn blog een verslag geplaatst van een klein, niet wetenschappelijk onderbouwd, maar desondanks zeer opmerkelijk onderzoek (“Hoe Google zijn organische resultaten om zeep brengt”) naar de hoeveelheid “organische search resultaten”die worden getoond op enkele resultaten pagina’s van Google.

Duidelijk is dat voor sommige zoekwoorden de gepresenteerde organische resultaten slechts 7-15% van het scherm innemen. Op mobielen vallen de organische resultaten vaak vrijwel geheel weg, weggedrukt door Adwords advertenties en eigen Google toepassingen met name dan de kaartjes met pins.

google-organic-percentages.jpg
google-organic-percentages.jpg

Dit terwijl uit een recent onderzoek van Forrester blijkt dat in 2012 meer dan 54% van de gevonden websites via zoekmachines door de internetgebruiker uit de aangeboden organische resultaten is gehaald. Dat percentage is ten opzichte van het jaar daarvoor gegroeid: 2011: 50%. Dat betekent dat ondanks de steeds slechtere zichtbaarheid van organische resultaten deze voor de gebruikers nog steeds belangrijk zijn om de gewenste informatie te vinden. En als je dan naar de organische resultaten op de smartphone kijkt (vrijwel onzichtbaar) terwijl volgens Google zelf nu 63% van de zoekacties op een mobiel device beginnen, vraag je je af hoeveel moeite een Google gebruiker moet doen om überhaupt te kunnen kiezen uit de gepresenteerde resultaten.

forrester.jpg
forrester.jpg

En als u denkt, Tja dat is Google! Dan laat een vergelijkbaar onderzoek door Danny Sullivan zien dat de zichtbaarheid bij Bing voor dezelfde zoekwoorden nog veel slechter is dan bij Google voor de geteste trefwoorden (“Italian restaurant”) 0%!

italian-restaurant.jpg
italian-restaurant.jpg

Als je zoekmachines beschouwt als uitgevers van relevante verwijzingen naar relevante informatie voor zijn lezers (=gebruikers van de dienst) is het dilemma natuurlijk overbekend: lezers abonneren zich niet op een krant vanwege zijn advertenties, maar zonder advertenties zou de krant voor veel abonnees gewoonweg te duur zijn. Consumenten kijken niet naar de TV om een aaneenschakeling van aankondigingen van volgende eigen programma’s over zich heen te krijgen, maar als de zender zijn eigen programma’s niet promoot zou er zomaar geen zender meer kunnen zijn.
En al die uitgevers weten ook – gevoelsmatig – dat er ergens een grens is aan het tonen van commerciële boodschappen ten opzichte van de (redactionele) inhoud voor wat jouw klant nog acceptabel vindt.

Het is de vraag of Google (en Bing) niet snel evalueert naar een product wat door de dominantie van zijn eigen producten en het ontbreken van relevante inhoud de rug zal worden toegekeerd.
Eén opmerking is in dit kader wel op zijn plaats. Het berekenen van het percentage “organische resultaten” op het scherm is niet eenvoudig te normaliseren. Immers het hangt af van:
– De browser die je gebruikt
– De computer en het soort scherm
– Tel je het aantal items of de beeldvulling op je scherm?
– Tel je dan de pixels en wat doe je met de wit ruimte tussen de onderwerpen?
– Bij localserach zullen de resultaten individueel worden beïnvloed door (zoek)historie, locatie ene tijdstip van de dag.
– Maar vooral hoe middel je tussen alle mogelijke resultaten van alle zoekopdrachten.

We moeten ons bedenken dat hoe meer long-tail de zoekvraag is, hoe minder advertenties en relevante kaarten er kunnen worden getoond en de zoekopdracht wordt steeds langer met steeds meer afzonderlijke trefwoorden. Het zou zo maar kunnen dat in 60% van de resultaten überhaupt niets anders presenteren dan organische resultaten en dan is het hierboven beschreven probleem vooral het probleem van de short-tail, en daar is vanuit de gebruiker en aanbieder eigenlijk niet veel geld te halen met “organische resultaten”. Meer onderzoek en dus meer gegevens over de zoekresultaten van de Search Engine uitgever is daarbij nodig. En de vraag is of ze die willen of eerder kunnen leveren als men bedenkt dat het zoekvolume van Google in 2012 ruim 5 miljard opdrachten per dag omvat.

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Verder lezen over SEO

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

Als eigenaar van een website of bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website goed zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Het hebben van een goede SEO-strategie kan helpen om uw online aanwezigheid te...

DC Business09.05.2023

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!