Search24.04.2013

DDMA Search Vraagbaak – “Wat zijn zoekwoordopties en hoe kan ik deze optimaal inzetten?”


ddma-search-vraagbaak-wat-zijn-zoekwoord.jpg
ddma-search-vraagbaak-wat-zijn-zoekwoord.jpg

In 2012 startte de DDMA Commissie Search de ‘Search Vraagbaak‘. Via de vraagbaak kan een ieder een vraag indienen over het vak en het juridische speelveld waar het vak zich in bevindt. Geen overbodige luxe is wel gebleken.

De commissie ontvangt wekelijks vragen, van zowel leden als niet-leden van de DDMA. Omdat de vragen en antwoorden voor iedereen relevant kunnen zijn zetten we vanaf nu periodiek wat antwoorden op een rij. Heb je ook een vraag? Stel deze dan hier.

Eén van de vragen die de commissie Search de afgelopen week ontving had te maken met de inzet van de verschillende zoekwoordopties in Google AdWords. Een zeer belangrijk aspect voor het wel of niet succesvol zijn met de zoekmachine advertising campagne. In dit artikel wordt uitgebreid ingegaan op het gebruik van deze zoekwoordopties.

Wat zijn zoekwoordopties en hoe kan ik deze optimaal inzetten?
Beantwoord door: Jeffrey Bleijendaal – Manager Search & Display bij Ematters

Zoekwoordopties bepalen bij welke zoekopdrachten jouw advertenties worden vertoond.  Er bestaan in Google AdWords 5 zoekwoordopties, dit zijn:

  • Exact
  • Breed
  • Beperkt breed (breed modified)
  • Zinsdeel
  • Uitsluiting/negatief

Deze zoekwoordopties kunnen aan ieder zoekwoord verbonden worden. De standaard zoekwoordoptie die door Google gehanteerd wordt is breed.  Andere zoekwoordopties zijn in te stellen door gebruik te maken van specifieke leestekens rondom/in de zoekwoorden of via de knop ‘opties voor zoekwoorden’ in AdWords Editor.

Voorbeeld zoekwoord
[online marketing bureau] –> exact
online marketing bureau –> breed
+online +marketing +bureau –> beperkt breed
“online marketing bureau” –> zinsdeel
-online marketing bureau –> uitsluiting/negatieve

Exact
De zoekwoordoptie exact doet niet meer precies wat de naam doet vermoeden. Google is met een nieuwe optie gekomen waarin ook bij meervoudsvormen en sterk overeenkomende gelijkenissen van je zoekwoord de advertentie getoond wordt. Deze optie kan uitgezet worden via de campagneinstellingen onder het tabje “opties voor zoekwoorden”. Vervolgens moet de optie “sterk gelijkende varianten niet opnemen” geselecteerd worden om dit uit te zetten. Wanneer dit gedaan is, wordt een zoekwoord met de zoekwoordoptie exact alleen vertoond wanneer de zoekopdracht in Google exact overeenkomt met het opgegeven zoekwoord.

Voorbeeld:                        [online marketing bureau]

Wanneer een gebruiker een variatie op het zoekwoord, bijvoorbeeld online marketing bureaus, invoert, wordt de advertentie niet vertoond op deze zoekopdracht.  Dit geldt tevens voor spellingsfouten zoals onlein marketing bureau.

Gebruik van zoekwoordoptie exact wordt vrijwel ten alle tijden aanbevolen. De zoekwoordoptie exact biedt je de grootste controle over wie je advertenties te zien krijgen en dit resulteert vaak in een hogere CTR.

Breed
De zoekwoordoptie breed is de standaard zoekwoordinstelling die door Google wordt gehanteerd.  Wanneer een zoekwoord breed wordt ingezet in een campagne zal Google alle zoekopdrachten waarin het zoekwoord of een variatie op het zoekwoord zich bevind, meenemen bij het vertonen van advertenties.

Voorbeeld:                        marketing bureau

Wanneer in Google wordt gezocht met de zoekopdracht marketingburo in Amsterdam zal er een advertentie worden vertoond op het brede zoekwoord marketing bureau vanuit de campagne. Daarnaast kan je ook vertoond worden op woorden als marketing manager en bureau accessoires. Google besluit namelijk dat de zoekopdracht breed gerelateerd is aan één van de zoekwoorden.

Het gebruik van zoekwoorden met als zoekwoordoptie breed heeft voordelen en nadelen. Het grote voordeel is dat spellingsfouten en variaties op je zoekwoorden worden meegenomen in je campagne, zonder dat je al deze variaties zelf hoeft op te geven. Het  nadeel is anderzijds dat je weinig controle hebt op de zoekopdrachten die Google als relevant beschouwt, waardoor jouw advertentie ook op een groot aantal irrelevante zoekopdrachten kan worden vertoond.

Beperkt breed (breed modified)
Beperkt breed is een variant van de zoekwoordoptie breed. De toevoeging beperkt geeft al aan dat de brede variant beperkt wordt. Deze variant vertoont je advertenties alleen als alle woorden die je hebt ingegeven ook ingetypt worden in Google.

Voorbeeld:                     +marketing +bureau

Wanneer er in Google wordt gezocht met de zoekopdracht marketing bureau amsterdam zal er een advertentie worden vertoond op het brede zoekwoord +marketing +bureau in de campagne. Daarnaast kan je ook vertoond worden op woorden als bureau marketing amsterdam en ik zoek een marketing bureau in amsterdam. De volgorde van de zoekopdracht in Google maakt niet uit zolang beide woorden die ingevuld zijn, maar worden ingetypt.

Deze variant heeft dus veel voordelen ten opzichte van de breed variant. Door beperkt breed als variant te hanteren, heb je veel controle op welke woorden/woordgroepen je wel en niet getoond wordt.

Zinsdeel
De zoekwoordoptie zinsdeel zorgt ervoor dat een zoekopdracht alleen een advertentievertoning genereert wanneer het zoekwoord exact zoals deze ingevoerd is (inclusief volgorde en spaties), onderdeel uitmaakt van een zoekopdracht.

Voorbeeld:                     “online marketing bureau”

Wanneer een gebruiker als zoekopdracht online marketing bureau inhuren opgeeft, zal de advertentie vertoond worden. Wanneer er gezocht wordt met de zoekopdracht marketing bureau inhuren zal de advertentie niet vertoond worden. De zoekopdracht bevat immers niet het woord online.

De zoekwoordoptie zinsdeel biedt de ideale combinatie van een breed bereik waarbij je als adverteerder nog steeds een grote hoeveelheid controle behoudt over je advertentievertoningen.

Uitsluiting/negatieve
Uitsluitingzoekwoorden, ook wel negatieve zoekwoorden genoemd, zorgen ervoor dat jouw advertentie nadrukkelijk niet wordt vertoond wanneer een zoekopdracht een uitsluitingszoekwoord bevat.

Voorbeeld:                     -online

Wanneer een gebruiker online marketing bureau als zoekopdracht invoert, zal er in dit geval geen advertentie getoond worden. Het zoekwoord online is tenslotte uitgesloten.

Op uitsluitingszoekwoorden kunnen tevens overige zoekwoordopties toegepast worden. Zo is het mogelijk om exact, breed, breed modified en op zinsdeelniveau uit te sluiten.

Voorbeeld:                     -[online]

Wanneer een gebruiker nu op online marketing bureau zoekt, worden er wel advertenties vertoond. Het zoekwoord online is in dit geval alleen uitgesloten wanneer de zoekopdracht exact online is.

Uitsluitingszoekwoorden zijn van groot belang voor het op relevantie optimaliseren van je campagnes. Goede uitsluitingswoorden voorkomen ongewenste advertentievertoningen en verhogen daarmee de relevantie van je campagnes. Bij het invoeren van uitsluitingszoekwoorden is het belangrijk om na te denken of het woord op exact-, breed-, beperkt breed – of zinsdeelniveau uitgesloten dient te worden. Door té breed uit te sluiten bestaat het risico dat relevante vertoningen ook worden uitgesloten. Anderzijds zul je door té exact uit te sluiten irrelevante vertoningen behouden.

 Google_AdWords_Zoekwoordopties

De DDMA Commissie Search richt zich op het promoten van het vakgebied zoekmachinemarketing in Nederland door kennisdeling (o.a. wet- en regelgeving), educatie en het vak een podium te bieden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken