Search10.04.2013

DDMA Search Vraagbaak – “Enkele specifieke Google AdWords vragen én antwoorden”


ddma-search-vraagbaak-enkele-specifieke-.jpg
ddma-search-vraagbaak-enkele-specifieke-.jpg

In 2012 startte de DDMA Commissie Search de ‘Search Vraagbaak‘. Via de vraagbaak kan een ieder een vraag indienen over het vak en het juridische speelveld waar het vak zich in bevindt. Geen overbodige luxe is wel gebleken.

De commissie ontvangt wekelijks vragen, van zowel leden als niet-leden van de DDMA. Omdat de vragen en antwoorden voor iedereen relevant kunnen zijn zetten we vanaf nu periodiek wat antwoorden op een rij. Heb je ook een vraag? Stel deze dan hier.

Dit keer zijn een 3-tal specifieke vragen m.b.t Google AdWords beantwoord.

  • Wat is het verschil tussen AdWords en AdWords Express? – Mariëlle Konijn
  • Welke tools kan ik gebruiken om zoekwoorden te verzamelen en genereren? – Mariëlle Konijn
  • Hoe koppel ik Google Analytics aan Google AdWords? – Jeffrey Bleijendaal

Wat is het verschil tussen AdWords en AdWords express?
Beantwoord door: Marielle Konijn – Online Marketeer bij NUON/Vattenfall

AdWords express is in het leven geroepen voor bv. fysieke winkels die online (via SEA) gevonden willen worden. Omdat het AdWords programma best ingewikkeld kan zijn als je er geen kennis van hebt (of er geen tijd voor hebt) heeft Google AdWords express ontwikkeld. Je kunt op deze manier heel simpel toch adverteren door het invullen van een formulier. Je geeft een advertentietekst op, stelt een maandbudget vast en Google doet de rest. Nadeel van deze manier van adverteren is dat je de plaatsing van je advertenties niet zelf in de hand hebt, waardoor optimalisatie lastig is.

Welke tools kan ik gebruiken om zoekwoorden te verzamelen en genereren?
Beantwoord door: Marielle Konijn – Online Marketeer bij NUON/Vattenfall

Er zijn diverse tools die je kunt gebruiken voor zoekwoordsuggesties. De 2 meest voor de hand liggende tools zijn:

Google hulpprogramma voor zoekwoorden:
De meest gebruikte tool is het Google hulpprogramma voor zoekwoorden. Je kunt binnen dit programma makkelijk zoekwoordsuggesties genereren door het opgeven van een woord/woordgroep of een url van de betreffende landingspagina. Naast de suggesties vertoont het programma ook de verkeersschattingen en concurrentie weer. Daarnaast is het mogelijk om de woorden direct toe te voegen aan een advertentiegroep. Makkelijk in gebruik dus

Ubersuggest:
Een gebruiksvriendelijke tool, waarbij je een zoekwoord opgeeft, een taal kiest en vervolgens een lijst met aanvullingen op het ingetypte zoekwoord krijg. Niet echt suggesties dus, maar meer long tail zoekwoorden. Nadeel: de tool geeft geen statistieken mbt de zoekwoorden weer.

Hoe koppel ik Google Analytics aan Google AdWords?
Beantwoord door: Jeffrey Bleijendaal – Manager Search & Display bij Ematters

Alvorens je start met het koppelen van Google Analytics aan Google AdWords is het van  belang dat je beschikt over zowel een Google Analytics als Google AdWords account, en dat je voor beide accounts over de accountbeheerder status beschikt. Vervolgens kun je de onderstaande stappenlijst volgen voor het koppelen van de accounts.

  • Meld je aan bij je AdWords-account op https://adwords.google.nl
  • Kies in het menu hulprogramma’s en analyse de optie Google Analytics.
  • Klik vervolgens rechts bovenaan de pagina op de knop beheerder/admin.
  • Klik nu op de naam van het account dat je wilt koppelen aan AdWords.
  • Klik op gegevensbronnen/data resources.
  • Koppel vervolgens de accounts door op de knop Link Accounts/Accounts Koppelen te drukken.
  • Selecteer nu welke Google-Analytics-profielen je aan AdWords wilt koppelen, en geef daarbij tevens aan of Google AdWords aangepaste URL’s aan dient te maken voor het bijhouden van de verschillende advertenties in Google Analytics.
  • Klik nu op doorgaan/continue.

Je Google Analytics en Google AdWords accounts zijn nu aan elkaar gekoppeld.

De DDMA Commissie Search richt zich op het promoten van het vakgebied zoekmachinemarketing in Nederland door kennisdeling (o.a. wet- en regelgeving), educatie en het vak een podium te bieden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Analytics

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo