Search03.04.2013

DDMA Search Vraagbaak – “Hoe kom ik hoger in Google?”


ddma-search-vraagbaak-hoe-kom-ik-hoger-i.jpg
ddma-search-vraagbaak-hoe-kom-ik-hoger-i.jpg

In 2012 startte de DDMA Commissie Search de ‘Search Vraagbaak‘. Via de vraagbaak kan een ieder een vraag indienen over het vak en het juridische speelveld waar het vak zich in bevindt. Geen overbodige luxe is wel gebleken.

De commissie ontvangt wekelijks vragen, van zowel leden als niet-leden van de DDMA. Omdat de vragen en antwoorden voor iedereen relevant kunnen zijn zetten we vanaf nu periodiek wat antwoorden op een rij. Heb je ook een vraag? Stel deze dan hier.

De vraag ‘Hoe kom ik hoog in Google?’ is een veelgestelde vraag. Daarom in dit bericht uitgebreid aandacht voor het antwoord op die vraag. De opgebouwde vindbaarheid kan echter ook weer veranderen, bijvoorbeeld door updates van het zoekmachine algoritme door Google. Een dergelijke update kan vervelende gevolgen hebben, zo merkten we op uit enkele binnengekomen vragen. Daarom ook aandacht voor de Google Panda en Google Penguin updates in dit bericht.

Hoe kom ik hoog in de organische resultaten?
Beantwoord door: Jeffrey Bleijendaal – Manager Search & Display bij Ematters

Dit is een korte vraag waarop een enorm lang antwoord mogelijk is. Er worden weblogs en boeken vol geschreven over dit onderwerp en de regels en richtlijnen blijven hierin veranderen. De basis blijft echter over het algemeen hetzelfde. Het is belangrijk de website optimaal in te richten volgens de richtlijnen van de zoekmachines. Hierdoor is een webpagina goed te indexeren door de zoekmachines, is de content uniek en wordt de website ook door andere websites als belangrijk bestempeld. De belangrijkste onderdelen van het hoger in de organische resultaten komen (SEO) zijn:

Structuur en organisatie
De website moet een logische structuur hebben, die vaak te koppelen is aan de structuur binnen de organisatie zelf. De zoekmachine moet de website eenvoudig kunnen indexeren en ‘begrijpen’ welke pagina’s belangrijk zijn. Dit betekent dat de interne linkstructuur goed in elkaar moet zitten en de belangrijkste webpagina’s bovenaan in de structuur staan, zodat deze snel gevonden worden.

Techniek
Met techniek wordt de ‘achterkant’ van de website bedoeld. Dit betekent dat de code ‘schoon’ is en de website dus gemakkelijk geïndexeerd kan worden.

Content
De tekst op de website wordt niet alleen door de bezoekers gelezen, maar ook door de zoekmachines. De zoekmachines bepalen aan de hand van de content wat het onderwerp van de website en de afzonderlijke webpagina’s is. Het is daarnaast belangrijk dat de content uniek is en niet in dezelfde vorm op een andere webpagina/website te vinden is.

Autoriteit
Niet alleen offline, maar ook online is het belangrijk een autoriteit te zijn binnen de eigen branche. Autoriteit betekent dat de organisatie/website als belangrijk en interessant wordt bestempeld door andere websites en dit uit zich dan vaak in inkomende links vanaf andere, relevante websites.

De DDMA Commissie Search adviseert om online eens goed in te lezen over SEO wanneer u zelf de SEO wilt gaan uitvoeren. Echter is het mogelijk handiger een externe partij in te schakelen die gespecialiseerd is in SEO.


Wat betekenen de Google Panda en Google Penguin updates voor mijn SEO?
Beantwoord door: Jeroen Millenaar – Manager E-commerce bij UPC Nederland

Om deze vraag te beantwoorden moeten we naar de missie van Google kijken:
De missie van Google is alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.

Het sleutelwoord is dan ook voor Google, en wat mij betreft voor iedere marketeer, om zo relevant mogelijk te zijn. Nu blijkt het algoritme van Google gevoelig te zijn voor trucjes en op deze manier komen niet relevante websites toch hoog in de ranking. Google voert daarom regelmatig (maandelijks) updates of voegt elementen aan haar algoritme toe.

Soms zijn de updates dusdanig groot dat de SEO specialisten er een naam aan geven. Google Panda update is z’n grote en ingrijpende update die in oktober 2011 is doorgevoerd. Doel van Panda is om lage kwaliteit websites te weren uit de zoekresultaten. Dit betreft niet alleen Content Farms, maar alle sites waarvan de content van lage kwaliteit is. Denk hierbij o.a. aan websites met veel advertenties boven de vouw/ fold.

In April 2012 heeft Google Pinguin doorgevoerd. Deze update heeft als doel “over optimalisatie”  van websites tegen te gaan. Oftewel, webspammers worden niet beloond. Er wordt gekeken naar keyword spam en link spam. Of simpeler gezegd, Google kijkt naar de context.

Maar wat betekent dit nu voor mijn SEO? Als je website de bezoeker centraal staat en dus relevante content heeft in combinatie met een natuurlijk linkprofiel, dan zal er weinig aan de hand zijn. Immers je “richt je op de gebruiker en de rest volgt vanzelf”, aldus Google.

Een paar punten waar je op kunt letten om beter gevonden te worden of als je toch getroffen bent door deze updates door Google:

  • Zorg dat content waarde toevoegt aan alles wat er al op het Internet te vinden is. Maak dus niet een pagina puur voor het optimaliseren van een keyword.
  • Zorg voor een natuurlijk linkprofiel, zorg dat jouw website alleen staat op websites waar je zelf geen vraagtekens bij zet.
  • Verwijder onnodig vaak gebruik van keywords, en pas teksten aan waarin het keyword vaak tegenkomt.
  • Plaats zo min mogelijk advertenties boven de pagina-vouw
  • Werk niet met pop-ups
  • Zorg voor een goede laadsnelheid van de website

Voor meer informatie, zie Webmaster richtlijnen: http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=35769.

 

De DDMA Commissie Search richt zich op het promoten van het vakgebied zoekmachinemarketing in Nederland door kennisdeling (o.a. wet- en regelgeving), educatie en het vak een podium te bieden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent