Search02.08.2012

Nationale Search Engine Monitor: Verticale zoekmachines winnen terrein


nationale-search-engine-monitor-vertical.jpg
nationale-search-engine-monitor-vertical.jpg

Uit de Nationale Search Engine Monitor (NSEM), een jaarlijks terugkerend onderzoek van iProspect, blijkt dat de conventionele zoekmachine autoriteit verliest op het gebied van specifieke zoekopdrachten. In 3 van de 5 onderzochte categorieën koersen internet(be)zoekers direct naar verticale zoekmachines, als YouTube, Facebook en NU.nl.  

Muziekvideo’s: 83% van de  nederlandse zoekmachinegebruikers geeft aan direct in YouTube naar video’s te zoeken. Daarmee is de populaire video search engine de meest succesvolle, en gespecialiseerde zoekautoriteit van dit moment. Er is een leeftijdstrend aanwijsbaar: met het oplopen van de leeftijd, neemt het gebruik van YouTube af van 95% (< 34 jaar) naar 49% (> 65 jaar). Hoe ouder de internetgebruiker, hoe vaker deze teruggrijpt op de diensten van de conventionele zoekmachine.

Personen: In de zakelijke zoekcategorie naar personen wint de generieke zoekmachine het van de niche search engines. Gaat het om iemand uit de privésferen, dan voert Facebook de lijst aan. Hoe ouder de internetgebruiker, hoe vaker deze de generieke zoekmachine raadpleegt.

Hoger opgeleiden laten zich leiden door de aard van de opdracht. Gaat het om een zakelijke zoekopdracht naar een persoon, dan gebruikt 3/10 het professionele platform LinkedIn en 1/10 Facebook. Gaat het om een privépersoon, dan wendt bijna de helft zich tot Facebook en maakt slechts 5% gebruik van LinkedIn. Lager opgeleiden laten dit zakelijke platform links liggen en maken zowel zakelijk als privé in 44% van de gevallen gebruik van Facebook.

Nieuws: De helft van de internetgebruikers surft bij het zoeken naar nieuwsartikelen direct naar een nieuwssite. Bij middelbaar en hoger opgeleiden loopt dit op tot 57%. De reguliere zoekmachine staat op de tweede plek, een kwart van de Nederlands begint zijn zoektocht naar een nieuwsartikel hier. De Google zoekoptie nieuws valt minder goed in de smaak dan de optie afbeeldingen: 1/5 van de lager opgeleiden maakt van deze optie gebruik, maar het percentage ligt lager bij de middelbaar en hoger opgeleiden.

Foto’s en afbeeldingen: De generieke zoekmachine blijft het favoriet bij de zoekcategorie foto’s en afbeeldingen. Ruim de helft van de Nederlanders geeft aan de Google zoekoptie afbeeldingen te benutten en nog eens 35% zoekt via de standaard zoekbalk. Het gebruik van de zoekoptie afbeeldingen neemt toe, naarmate de leeftijd afneemt.

Eén niche zoekmachine scoort opvallend hoog onder de lager opgeleiden: Facebook. 12%  begint zijn of haar zoektocht naar afbeeldingen bij dit sociale platform, tegenover 1% en 0% van de middelbaar en hoger opgeleiden.

...

Verder lezen over Zoekmachine

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken