Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Het begon allemaal met een foto die Marc Zuckerberg postte op zijn Facebook. Op de foto van zijn werkplek is te zien dat de zoekbalk in Facebook is veranderd. De zoekmachine van Facebook laat nu nog vaak te wensen over, maar daar kan wel eens snel verandering in komen.
Onder leiding van voormalig Google programmeur Lars Rasmussen is Facebook op dit moment bezig met het verbeteren van haar zoekmachine. Een team van 24 programmeurs is hard aan het werk om het voor gebruikers makkelijker te maken om gedeelde of gelikedte artikelen, video’s en status updates te vinden. Dit geldt dus niet voor het hele web, maar voor zoekacties binnen het sociale netwerk. Kan Facebook concurreren met Google?
Zoekopdrachten
In februari 2012 zijn er 336 miljoen zoekopdrachten gedaan in Facebook. Dit is niks vergeleken met het aantal zoekopdrachten bij Google (17.628 miljoen) Toch is Facebook met 901 miljoen leden een potentieel gevaarlijke concurrent voor Google.
One stop shopping
Zou een verbeterde sociale zoekmachine binnen Facebook ervoor zorgen dat je minder gebruik maakt van Google? In plaats van aan Google te vragen waar je het beste een koffie kan gaan drinken, kan je het ook aan Facebook vragen. Zij kennen immers je locatie en je vrienden. Zij kunnen je dus ook vertellen waar de dichtstbijzijnde favoriete koffiebar van een vriend van je zit. Facebook heeft er alle baat bij als ze het adres voor one stop shopping worden.
Onderzoek
Uit onderzoek van het onafhankelijke en doorgaans betrouwbare digitale marketing bedrijf Greenlight blijkt dat Facebook 22% van de wereldwijde zoekmarkt zou kunnen veroveren. Het onderzoek stelt verder dat Facebook een maximum van 50% zou kunnen veroveren als ze de minst trouwe Google gebruikers over kunnen halen over te stappen naar Facebook. Indrukwekkende cijfers, maar het blijft natuurlijk allemaal speculatie.
Facebook SEA: Sponsored Results
Investeerders van Facebook willen dat het sociale netwerk meer winst gaat maken. Ook willen ze dat Facebook meer alternatieven vindt om winst te maken. Vorige week is bekend geworden dat Facebook gesponsorde resultaten gaat aanbieden bij zoekopdrachten. De advertenties zullen eruit zien als organische zoekresultaten. Alleen staat er heel klein ‘sponsored’ bij. Met deze stap gaat Facebook weer stukje verder in de richting van Google.
De nieuwe Facebook zoekmachine komt dus steeds duidelijker in beeld. Of Facebook de strijd wil aangaan met Google? “I don’t think that this is going to be the type of situation when one company wins all this stuff”, aldus Zuckerberg zelf. Ik denk dat de grote baas van Facebook hier een goed punt heeft. Facebook kan veel terrein winnen in de zoekmarkt, maar zal nooit Google volledig van de troon stoten.
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024