29 maart al verscheen er op Bloombergs Business Week een artikel waarin werd gespeculeerd over de mogelijke aanval van Facebook op Google (als grootste) en andere searchengines. Het gerucht gaat dat Facebook een team van zo’n 20 ontwikkelaars aan het werk heeft gezet om deze ‘battle’ aan te gaan.
Waarom Facebook Search?
De zoekfunctionaliteit van Facebook waaraan gewerkt zou worden, zal de huidige zoekfunctie binnen Facebook vervangen en een combinatie gaan maken tussen de sociale zoekresultaten en webresultaten om zo tot betere aanbevelingen te komen. Facebook is namelijk in staat om de sociale input van een grote groep gebruikers te integreren. Denk daarbij niet alleen aan ‘likes’, ‘check ins’, interesses maar ook aan een textuele analyse die ze kunnen loslaten op geplaatste status updates.
Een juiste combinatie van de Facebook’s ‘social graph’ data en reguliere webresultaten zouden wel eens een serieuze bedreiging kunnen vormen voor Google.
Relevantie is ‘key’
Facebook heeft de mogelijkheid om op een meer nauwkeurige manier je zoekresultaten te selecteren en te ordenen dan Google.
Stel je het volgende voor, jouw vrienden verkiezen een kleine authentieke tapas bar (laten we hem ‘Viva Espana’ noemen) boven een aantal andere Spaanse restaurants in Amsterdam. Echter, jij hebt nog nooit van Viva Espana gehoord.
Op zoek naar een Spaans tapas restaurant in de hoofdstad via Google levert je een aantal hits op van grotere (keten)restaurants, niet het hele kleine authentieke Viva Espana.
Als je deze zoekvraag uit zou zetten bij Facebook Search, zou het feit dat je vrienden Viva Espana ‘liken’ op Facebook resulteren in een hoge aanbeveling voor dit kleine Spaanse restaurant. Nog steeds niet nummer één waarschijnlijk maar Facebook kan je wel voorzien in relevantere en waardevollere informatie.
Google Plus
Google kan uiteraard hetzelfde doen met de gegevens die ze kunnen halen uit hun eigen sociale netwerk Google+ en zal dit ook niet nalaten. Maar omdat Google+ nog verre is verwijderd van het aantal gebruikers wat Facebook al aan zich heeft weten te binden, is de relevantie van de data van Google+ vele malen minder.
Daarnaast heeft Facebook uiteraard nog een voorsprong op Google. De gebruiker is hier al aanwezig en niet voor even, maar zeker voor enkele minuten tot enkele uren per dag.
Op het moment dat Facebook de gebruikersinterface van de zoekmachine goed voor elkaar heeft en dit weet te combineren met het op de juiste manier presenteren van de informatie, zou Facebook deze slag om search wel eens kunnen gaan winnen.
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024