Search27.03.2012

SEO advies: het kaf van het koren scheiden


[Wesley Sussenbach] De afgelopen jaren is de markt van zoekmachine optimalisatie (SEO) aanzienlijk gegroeid. Hiermee is helaas ook het aantal websites en bedrijven dat slecht of onprofessioneel SEO advies geeft ook meegegroeid. Goede SEO specialisten willen het Internet een betere plek maken en mensen met zo min mogelijk frustratie op het web te laten navigeren. Het is daarom belangrijk op uw hoede te blijven en het kaf van het koren te scheiden. Wellicht helpt onderstaand overzicht u loze adviezen en statements te herkennen.

– Garanties voor nr. 1 posities afgeven
SEO is een duurzame vorm van marketing. Het kost tijd en moeite een website op een nr. 1 positie te krijgen en te houden. Het is zo goed als onmogelijk om garanties af te geven voor nr. 1 posities in Google. De tactieken die hier achter zitten zullen vaak niet legitiem of spam-vrij zijn. Gevonden worden is één, traffic en/of conversies genereren is twee. De waarde van een nr. 1 positie van een woord waar niemand op zoekt of dat niet converteert is daarom ook erg discutabel.

– De perfecte zoekterm dichtheid
Om vindbaar te worden op bepaalde zoekwoorden dienen deze voor te komen op de desbetreffende pagina en bij voorkeur op bepaalde plekken, zoals de H1 tag. Vaak wordt er echter teveel nadruk gelegd op de zoekterm dichtheid. Er is namelijk geen magisch percentage dat voor topposities zorgt. Elke vorm van fine-tuning hierop is pure tijdsverspilling en kan beter in andere actiepunten gestoken worden. Als zoekterm dichtheid ergens goed voor is, dan is het eerder om de overmaat aan optimalisatie te controleren en te beperken. Zodat een bepaald zoekterm niet té vaak op een pagina voorkomt en als spam gezien kan worden.

Hier een voorbeeld van een duidelijk over-geoptimaliseerde tekst waar de focus teveel op zoekterm dichtheid is gelegd:

seo-advies-het-kaf-van-het-koren-scheide.jpg
seo-advies-het-kaf-van-het-koren-scheide.jpg

Deze tekst is puur geoptimaliseerd voor de zoekopdracht ‘Reizen naar Ierland’ en biedt verder ook geen enkele vorm van waardevolle content. Bovendien is de homepage van deze website het eerste zoekresultaat dat je tegenkomt met deze zoekopdracht i.p.v. de ‘geoptimaliseerde’ pagina, en schiet daarmee compleet z’n doel voorbij.

– Gebruik van META keywords tag
In een tijd dat zoekmachines nog niet zo geavanceerd waren, werd er nog flink gebruikgemaakt van de META keywords tag. Hier konden de webmasters zoektermen in kwijt waar ze vindbaar op wilden worden, maar hier werd steeds vaker misbruik van gemaakt. Google maakt er al helemaal geen gebruik meer van. Als je er dan toch gebruik van maakt, dan is het belangrijk deze tag niet vol te stoppen met vele tientallen zoektermen. Iets dat nog te vaak voorkomt.

– Kopen van links
Op talloze websites word je platgegooid met linkpakketjes en lokkertjes om met één druk op de knop duizenden links erbij te krijgen. Het is beter hier niet op in te gaan. Misschien vraag je je af: Hoe goed is Google dan in het traceren van gekochte links? -Hoe goed is de politie in het pakken van criminelen? Ben je heel opzichtig met het kopen van links en doe je dit bij partijen die niets anders doen, dan is Google heel goed. Weet je slim op de achtergrond te blijven dan kun je met veel gekochte links wegkomen. De vraag is natuurlijk of dit op de lange termijn wel de juiste strategie is. Vaak niet.

– W3C validatie
Er niks mis met het optimaliseren van de broncode van je website en de HTML-code W3C gevalideerd te krijgen, maar tenzij de W3C validatie heel erg slecht is en het de gebruikerservaring beïnvloedt, hoeft er geen aandacht besteedt te worden aan de W3C validatie van je website. Het doel van Google is om kwalitatieve en relevante content aan te bieden, en deze content kan nu eenmaal ook staan op websites waar de opmaak van de broncode niet volledig aan de W3C standaard voldoet.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar ze zullen in alle gevallen niets of maar weinig bijdragen aan een goede vindbaarheid in zoekmachines en zeker niet op de lange termijn. Korte termijn SEO bestaat niet. Het is veel beter je energie steken in de zaken die er echt toe doen en SEO actiepunten op prioriteit en noodzaak te beoordelen.

Helaas komt het nog vaak genoeg voor dat websites van lage kwaliteit op posities binnen de zoekresultaten staan waar ze eigenlijk niet thuis horen. De Panda algoritme update van Google zou hier een stokje voor steken, echter sluipt er zo nu en dan een website door de vingers van Google. Bijvoorbeeld zoekopdrachten die exact overeenkomen met de naam van de domeinnaam en daardoor hoog in de zoekresultaten staan. Gelukkig heeft Google besloten de nadruk van zoekopdracht gebaseerde domeinen minder kracht mee te geven dan voorheen:

De vraag is alleen hoe lang dit zal duren voordat het daadwerkelijk effect zal hebben, hoe groot het effect zal zijn en wanneer deze algoritmeverandering ook in Nederland ingevoerd zal worden.

Sinds niet al te lange tijd is er een website en Twitter account gelanceerd genaamd ‘SEO kwakzalvers’. Dit initiatief is voor ons SEO specialisten erg grappig om te lezen. Daarnaast heeft het een informerende functie naar iedereen die zich professioneel bezighoudt of gaat houden met SEO. Het kan u helpen in het herkennen van adviezen en werkzaamheden die de focus op de verkeerde aspecten van SEO leggen en dus te weinig bijdragen aan de vindbaarheid van uw website. Soms kunnen deze adviezen zelfs de vindbaarheid van uw website schade toebrengen.

Conclusie
Ga niet op zoek naar trucjes. Zoekmachine Optimalisatie gaat niet om trucjes, maar om het weghalen of voorkomen van blokkades die de indexatie van de website vermoeilijken, de creatie van kwalitatieve content waar een zoekvraag naar is en het promoten van deze content via de beste kanalen. Het implementeren van de juiste bedrijfsprocessen en werk- en denkwijzen kunnen hierin bijdragen.

Wesley is fulltime verantwoordelijk voor de Zoekmachine Optimalisatie activiteiten bij Search Kings, een zoekmachine marketing bureau in Amsterdam. Volg ons op @searchkings!

Verder lezen over Google

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Zie je er als een berg tegenop om Google Foto's op te ruimen? Helemaal niet nodig. Met deze 5 tips heb je het zo gepiept.

Online27.05.2024

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

Google gaat dat straks uitbreiden met AI-samenvattingen, waardoor je snel een soort basis-informatie krijgt over een bepaald onderwerp.

Online24.05.2024

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Google wil AI toevoegen aan je telefoongesprek om te voorkomen dat je wordt opgelicht. De kunstmatige intelligentie luistert mee.

Mobile15.05.2024

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Wel voor een goed doel, waarschijnlijk

Verder lezen over SEO

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

Als eigenaar van een website of bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website goed zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Het hebben van een goede SEO-strategie kan helpen om uw online aanwezigheid te...

DC Business09.05.2023

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Verder lezen over Zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Het aantal zoekopdrachten naar kunstmatige intelligentie (AI) heeft vorig jaar in Nederland een recordhoogte bereikt. Uit nieuwe cijfers van zoekmachine Google is een toename van 300% te zien sinds 2022 en 670% sinds 20...

Search19.01.2024

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Het nieuwe jaar 2024 staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed gaat beginnen met hun goede voornemens. Vaak staan doelen op het gebied van fysieke gezondheid bovenaan de lijs...

Advertising28.12.2023

Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?

Dit kan je eraan doen!