Search08.09.2010

7 Zoekwoorden applicaties voor SEO en SEM


7-zoekwoorden-applicaties-voor-seo-en-se.jpg
7-zoekwoorden-applicaties-voor-seo-en-se.jpg

Ik kwam onlangs op een blog uit Australië, die ik erg graag lees,(Kikabink News) het volgende lijstje van keyword tools tegen. Ik ben zo vrij geweest om het even te vertalen.

Het uitvoeren van onderzoek naar zoekwoorden is namelijk een belangrijk deel van zoekmachine marketing; of je nu bezig bent met zoekmachine advertising (SEA) of met zoekmachine optimalisatie (SEO). Na het benoemen van je doelstelling, is het vinden van de juiste zoekwoorden de basis van een goede zoekmachine marketing campagne.

Dit zijn de 7 applicaties die je kunnen helpen om de zoekwoorden te vinden waar je op in zou moeten zetten.

1. Google Keyword Tool (gratis)
Google’s Keyword Tool geeft zoekwoordsuggesties en toont gedetailleerde statistieken voor ieder zoekwoord – variërend van de adverteerwaarde tot het zoekvolume, de concurrentie statistieken, en de gemiddelde CPC (cost per click) – die worden gebaseerd op echte Google zoekopdrachten. De applicatie is toegankelijk vanuit je Google Adwords account of, wanneer je geen Google Adwords account hebt, via de bovenstaande link.

2. SEO Book Keyword Suggestion Tool (gratis)
Gebruikmakend van Wordtracker data (zie beneden) geeft Aaron Wall’s SEO Book Keyword Suggestion Tool suggesties voor zoekwoorden, samen met informatie over bezoekersverkeer en statistieken van Google, Yahoo en Bing. Het programma maakt links aan die je kunt volgen om meer informatie te krijgen uit applicaties als Google Trends, Google’s Keyword Tool en de gratis Keyword Discovery van Trellian.

3. Wordtracker (trial / kopen)
Wordtracker genereert zoekwoorden en statistieken op basis van zoekopdrachten uit alle grote zoekmachines, inclusief Google en Bing. De zoektermen worden verzameld vanuit de grote zoekmachine metacrawlers – Dogpile en Metacrawler – en worden gebruikt in een database met meer dan 330 miljoen zoektermen, die wekelijks wordt aangepast.

4. Trellian Keyword Discovery (trial / kopen)
Keyword Discovery geeft zoekwoorden en statistieken vanuit 200 zoekmachines wereldwijd en claimt de grootste zoekwoordendatabase ter wereld te hebben, met meer dan 38 miljard zoekopdrachten. Trellian importeert logbestanden van zoekmachines in haar database of verzameld zoekvoorbeelden vanaf de browser kant. De data wordt dagelijks verzameld, maar door de grootte van haar index wordt de database maandelijks geüpdate.

5. WordStream For SEO (trial / kopen)
WordStream voor SEO doet zoekwoordsuggesties, geeft bezoekersstatistieken en biedt tevens zoekwoord analyticsmogelijkheden om zoekwoorden te groeperen en te organiseren en geïntegreerde content autorisatie applicaties. WordStream gebruikt gemengde data die het koopt van internet service providers, verzameld vanaf de zoekmachines en vanuit de werkbalken van browsers. Het stelt je ook in staat om data te importeren en te analyseren vanaf een eigen website.

6. Wordze (trial / kopen)
Wordze maakt zoekwoorden aan (tot 10.000 per keer), geeft bezoekersdata en ook extra informatie zoals een indicatie van de ranking mogelijkheden, een zoekwoordhistorie, een overzicht van welke zoekwoorden er door de concurrentie worden gebruikt en een aantal andere features. Wordze haalt haar informatie uit metazoekmachines.

7. Market Samurai (trial / kopen)
Market Samurai geeft zoekwoorden en bezoekersstatistieken weer, die worden gebaseerd op zoekopdrachten informatie van Google, en levert ook extra analytics en applicaties. Waaronder de SEO Competition applicatie die je de zoekwoorden informatie van je SEO competitie laat analyseren , de Monetization applicatie die je soortgelijke producten laat vinden op basis van zoekwoorden, en de Find Content applicatie die je content laat zoeken op basis van zoekwoorden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

Verder lezen over Zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek