De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Indenty heeft onderzoek gedaan naar de groei en kansen van zoekmachine marketing onder het Nederlandse MKB. Zo blijkt o.a. uit het onderzoek dat de budgetten voor zoekmachine marketing bij MKB organisaties aanzienlijk groter zijn dan werd verwacht. Dit jaar wordt er maar liefst 153 miljoen euro aan deze vorm van marketing besteed door bedrijven met een grootte tussen de 2 en 250 medewerkers. De verwachting is dat deze budgetten in 2010 flink zullen stijgen.
De meeste MKB organisaties die hebben aangegeven op dit moment nog geen zoekmachinemarketing in te zetten, zeggen (nog) niet genoeg weten van deze vorm van marketing. Ook zijn hierbij veel bedrijven die de website nog niet inzetten als marketing instrument, maar enkel als informerend middel.
De belangrijkste reden voor het gebruik van zoekmachinemarketing is voor het MKB het aantoonbare effect, gevolgd door de verhouding tussen de kosten en baten. Daarna worden redenen als naamsbekendheid, het belang van e-commerce en het verhogen van de bezoekersaantallen genoemd.
Hieruit is op te maken dat MKB ondernemers graag duidelijk zien wat hun investering hen oplevert. Als bij het benaderen of overtuigen van deze bedrijven duidelijke positieve praktijkvoorbeelden of rekenmodellen kunnen worden overlegd, zal dat zeker effect hebben voor de afzet van SEM diensten bij deze groep.
Van de ondernemers geeft 35,8% aan dat het verwachtte budget voor SEM over 2009 tot 1.000 euro bedraagt. Dan volgt 20,2% van de ondernemers met een verwacht budget van 1.000 tot 2.500 euro, hierna 2.500 tot 5.000 en 5.000 tot 15.000 euro beide met 17,2% en op de laatste plaats 15.000 euro en meer met 9,7%. Voor het jaar 2009 is de gemiddelde besteding aan zoekmachinemarketing onder het MBK 4.800 euro per jaar. Voor het jaar 2010 groeit dit budget met 9,5 procent, hiermee komt de gemiddelde besteding in 2010 uit op 5.300 euro.
Hieruit is op te maken dat het MKB momenteel nog vrij voorzichtig is met het inzetten van zoekmachinemarketing, toch vind hier voor het jaar 2010 al een verschuiving in het verwachtte budget
Al met al liggen er veel kansen voor zoekmachine marketing binnen het MKB. De grootte van de markt en de groei in budgetten voor zoekmachine marketing zijn veel groter dan verwacht. Voor alle inzichten en uitkomsten van het onderzoek naar de groei en kansen voor zoekmachine marketing binnen het MKB in Nederland kunt u het rapport lezen op de website van Indenty.
Dit onderzoek is uitgevoerd door Meriël van Voorde in samenwerking met Hogeschool Saxion Enschede in opdracht van zoekmachine marketing bureau Indenty. De data voor het onderzoek is verkregen door een enquête, welke is verstuurd naar 40.000 MKB organisaties. Hieruit kwamen 416 respondenten. Het volledige rapport is (gratis) te downloaden via www.indenty.nl/whitepapers.
Verder lezen over Zoekmachine
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search19.01.2024
Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%
Advertising28.12.2023
Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?
Dit kan je eraan doen!Online11.12.2023
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome
Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voorSearch11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Online06.12.2023
Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten
Maar ook Vermeer & VanMoofSearch31.10.2023
Google wilde Search App standaard in iOS integreren
CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaakSearch19.10.2023