Search04.11.2009

Verticals in de reisbranche verslaan Google


verticals-in-de-reisbranche-verslaan-goo.jpg
verticals-in-de-reisbranche-verslaan-goo.jpg

Een groeiend aantal zoekmachines voor het boeken van accommodaties, prefereert het gebruik van vertical-websites over Google Adwords voor het spenderen van hun marketingbudget.

Verticals, ook wel “metasearchers” genoemd, zoals de populaire reisvergelijkers kayak.com, hotelscombined.com en het Nederlandse Lookingforbooking, combineren real-time data (zoals prijzen en beschikbaarheid) van verschillende online reserveringszoekmachines, en tonen resultaten die op een eenvoudige manier met elkaar vergeleken kunnen worden.

De verticals bieden bezoekers het gemak om alle zoekresultaten naast elkaar op 1 pagina te bekijken, wat heeft geleid tot groeiende belangstelling voor deze soort websites. Bezoekers gebruiken Google wel voor een eerste zoekopdracht, maar wanneer een geschikte vertical in de resultaten van Google getoond wordt, hoeven bezoekers niet langer individuele sites te bekijken, wat een significante invloed zal hebben op Google.

De online reserveringszoekmachine EasyToBook.com heeft de afgelopen 5 jaar voornamelijk zaken gedaan met Google en sinds kort hebben zij hun marketingkanalen uitgebreid naar het gebruik van verticals, met opvallende resultaten.

Vanaf het begin van 2009 zijn verticals verantwoordelijk voor het binnenhalen van 30% van het verkeer en de leads voor reserveringen van EasyToBook! Omdat de resultaten in een periode van minder dan 10 maanden zo opvallend zijn, hebben ze besloten de samenwerking met verticals de komende maanden uit te breiden tot 50% van het verkeer en leads voor reserveringen afkomstig is van verticals.

Voor de toekomst is te verwachten dat vele online reserveringszoekmachines een groot deel van hun marketingbudget zullen uitgeven aan verticals in plaats van aan Google Adwords. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat Google hier niet op reageert.

In de Google Q2 Earnings Call 2009 werd de zoekgigant gevraagd hun mening te uiten over het concept van verticals. Eric Schmidt (CEO van Google) antwoordde dat er ruimte is voor meer verticale zoekmogelijkheden binnen Google, maar dat ze nog niets klaar hebben staan om op dit moment naar buiten te brengen. Schmidt vertelde daarnaast dat sommige zoekresultaten uit Google Adwords (zoals voor de reisbranche) waardevoller blijken dan de resultaten uit de niet-gesponsorde resultatenlijst, maar dat ze nog niet weten hoe op deze observatie te reageren.

J. Rosenberg (Senior VP of Product Management bij Google) beantwoordde dezelfde vraag met de melding dat Google van plan is meer informatie aan te bieden in hun advertentieruimte, gebaseerd op de voorkeuren van hun bezoekers. Hieruit kan worden opgemaakt dat Google zeer bewust is van het belang van het tonen van relevante informatie in markten zoals de online reisbranche, maar dat ze simpelweg nog geen beslissing hebben genomen welke acties ondernomen moeten worden.

CEO Ben Woldring van Bellen.com en LookingforBooking.com: “Onze kracht ligt al 10 jaar in het objectief vergelijken, hetgeen in travel absoluut een uitdaging is met veel kamertypes, al dan niet inclusief ontbijt, reserveringskosten en belastingen. EasyToBook.com’s cijfers tonen aan dat er wereldwijd een grote groei in metasearch is, Nederland zal hierin niet achterblijven. Ook hier is grote behoefte aan een goede vergelijker, waarbij de consument snel en met prijszekerheid kan kiezen voor het juiste hotel bij de juiste aanbieder.

In de strijd om het adverteren voor de reisbranche winnen verticals terrein over Google en deze verticals laten zich niet zonder slag of stoot verslaan.

...

Verder lezen over Google

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google heeft een reeks indrukwekkende updates aangekondigd voor Google Lens, waarmee de tool nog veelzijdiger wordt. Lens, dat al bekend staat om zijn visuele zoekfunctionaliteiten, krijgt nu een flinke boost door integratie met AI. Deze updates zijn nu beschikbaar in Search Labs voor mobiele apparaten.

Search26.11.2024

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Google bevindt zich opnieuw in het middelpunt van een antitruststrijd, dit keer met een opmerkelijke wending. Het Amerikaanse ministerie van Justitie overweegt maatregelen die het bedrijf zouden dwingen om zijn populaire Chrome-browser te verkopen.

Online25.11.2024

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijd