Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
In deze economisch zwaardere tijden zijn er aantal verrassende veranderingen in het online zoekgedrag van Nederlanders te zien. Er wordt onder andere veel gezocht op veilige spaarrekeningen, goedkope brandstof en geldkluizen.
De data komen uit Insights for Search, een gratis Google tool, die laat zien hoeveel zoekopdrachten zijn gedaan voor een bepaalde term gerelateerd aan het aan het totaal aantal zoekopdrachten dat in Google is ingevoerd in dezelfde periode.
Onder de trends:
* In oktober en november dit jaar is het aantal zoekopdrachten naar “kluis” met 80% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, voor zoekopdrachten naar “sparen” geldt dezelfde stijging van 80%.
* De zoekterm ”kortingsbon” is in oktober en november van dit jaar 50% populairder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, het aantal zoekopdrachten naar ”beleggen” is in oktober en november van dit jaar gestegen met 54% ten opzichte van dezelfde periode in 2007.
* De zorgen van Nederlanders om de kredietcrisis uiten zich in zowel verwachte als onverwachte online zoekopdrachten: zoekopdrachten naar “spaarrentes vergelijken” steeg het afgelopen jaar met maar liefst 900%. Zoekopdrachten naar ”brandstofprijzen” zijn het afgelopen jaar met 70% omhoog gegaan, en de zoekopdracht naar ”rente hypotheek” steeg het afgelopen jaar met 50%. Ook het aantal zoekopdrachten naar de ”AEX” zijn het afgelopen jaar gestegen met 53%.
* Ook blijkt dat consumenten in tijden van economische recessie meer interesse hebben in ‘veilige’ investeringen. In 2008 zocht men bijna 3 keer zo veel naar ”goud” als naar ”diamant”; ”Goud” is ruim 190% populairder dan ”diamant” over het hele jaar heen gezien. “Sparen” blijkt voor consumenten nog altijd een veiligere ‘investering’ dan ”beleggen”. Het afgelopen jaar was het zoekwoord ”sparen” 205% populairder dan de zoekopdracht ”beleggen”.
* Dat de huidige economische situatie de gemoederen flink bezig houdt, blijkt, niet geheel verrassend, uit het stijgende aantal zoekopdrachten naar ‘kredietcrisis’ dat vanaf september wordt ingevoerd. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, wordt er 9900% meer gezocht op deze term.
Noud van Alem, Google Nederland, zegt, “Dit is een fascinerende manier om na te gaan hoe Nederlanders reageren op de huidige economische situatie. Iedere dag zoeken honderden miljoenen mensen op Google, hierdoor zien we trends real-time ontstaan. Waar grote groepen mensen naar zoeken geeft inzicht in trends, waar de bevolking geïnteresseerd in is en wat hen bezig houdt. En het beste aan deze tool is dat hij gratis is en voor iedereen toegankelijk. Iedereen kan dus meer te weten komen over eerdere en huidige trends, en deze ook per regio en categorie bekijken.“
Verder lezen over Google
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Artificial Intelligence12.09.2024
Podcast maken? AI doet het vanaf je notities
Zeg maar niksTechnology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile14.08.2024
5 dingen die Google vernieuwt met de Pixel 9-line-up
Gadgets13.08.2024
Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan
Mobile13.08.2024
Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Pixel 9
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Search06.08.2024