Search12.03.2015

​15 SEO tips voor meer bezoekers op je bedrijfswebsite


Ben jij als startende ondernemer afhankelijk van een bedrijfswebsite en de bezoekers die je daarmee trekt? Dan is het essentieel dat die website goed gevonden wordt. Met deze 15 tips voor Search Engine Optimization (SEO) zorg je dat Google daar zo min mogelijk moeite voor hoeft te doen. Met het opzetten van een nieuw bedrijf komen er nog veel meer uitdagingen op je af op het gebied van ICT en telecom dan de vindbaarheid van je website. In de gratis
Online Starterstraining wordt hier volop aandacht aan besteed.

1. Keywords, keywords en nog eens keywords
Keywords zijn het startpunt voor een effectieve zoekmachine optimalisatie. Welke keywords (zoekwoorden) zijn relevant voor jouw business of bedrijf? Deze woorden ga je gebruiken in je webteksten. Geen idee welke dat zijn? Zet dan eens de Google Keyword Planner tool aan het werk. Deze geeft je na het invoeren van het webadres van je homepage suggesties op dit gebied.

2. Denk aan long-tail keywords
Als je in Google zoekt op bijvoorbeeld het keyword ‘belastingadvies’, dan krijg je honderdduizenden resultaten. Met dat zoekwoord goed scoren kan eigenlijk alleen maar als je heel veel tijd steekt in optimalisatie óf duurbetaalde advertentieruimte inkoopt bij Google. Bovendien is de concurrentie hier moordend want élke belastingadviseur probeert met dat keyword een goed resultaat te halen. Het kan daarom lonen om je teksten te optimaliseren op een langere combinatie van zoekwoorden, bijvoorbeeld ‘belastingadvies zelfstandige ondernemers regio Purmerend’. Je boekt hier sneller en vaak net zulke goede resultaten mee in Google, omdat er veel minder concurrentie is.

3. Zorg dat je title tags relevant zijn
De Title tag bestaat uit de titel die je meegeeft aan elke pagina of elk bericht op je website. Zorg ervoor dat deze de belangrijkste zoekwoorden bevat waarop je voor die pagina door Google gevonden wilt worden en plaats die belangrijke zoekwoorden zo vroeg mogelijk (dus vooraan) in de titel voor het beste resultaat. Zorg naast relevantie ook voor een pakkende titel, eentje die de lezer overhaalt om jouw pagina in de gevonden zoekresultaten van Google aan te klikken.

meta-title-description
meta-title-description

4. Zorg dat je meta descriptions relevant zijn
Wat geldt voor de title tag, geldt ook voor de meta description. Gebruik ook hier de juiste zoekwoorden, zorg voor een uitnodigend, afgerond stukje tekst. Belangrijk: zorg dat elke pagina zijn eigen, unieke description meekrijgt.

5. Haal inspiratie voor keywords bij je klanten en concurrenten
Naast de Google Keyword Planner is het aan te bevelen om ook eens je klanten zelf te raadplegen om zo achter goede keywords te komen. Welke woorden gebruiken zij om jouw product of dienst te beschrijven? Gebruik die woorden dan in je teksten en SEO. Nog meer inspiratie nodig? Breng eens een bezoekje aan de websites van je grootste concurrenten en kijk welke keywords zij gebruiken. Kan heel leerzaam zijn.

6. Maak gebruik van Heading tags
Met deze tags geef je in html aan welke tekst een kop, een subkop of een tussenkop is. Je gebruikt ze ondermeer voor het aangeven van verschillende paragrafen in je tekst. Google scant deze informatie ook bij het indexeren van webpagina’s. De zoekmachine ziet dan ook het liefst dat je ook daar – je raadt het al – relevante zoekwoorden gebruikt.

7. Vergeet de afbeeldingen niet
Niet alleen de tekst, maar ook de afbeeldingen op je website kun je optimaliseren, zodat ze beter gevonden worden in Google. Geef je beeldmateriaal daarom een zinnige titel en vooral een alt-tekst mee. Deze ‘alternatieve’ tekst komt in beeld als een afbeelding niet geladen wordt of als je met je muispijl boven een afbeelding gaat staan. Gebruik voor deze alt-tags ook weer een voor de webpagina relevant zoekwoord, zodat Google deze kan gebruiken bij het indexeren.

8. Zorg voor relevante content
Dat is goed voor je klanten of bezoekers, maar je kunt er ook backlinks mee genereren. Dat zijn links naar content op jouw website op websites van derden – bij voorkeur websites met een hoge pagerank. Dankzij die backlinks kan jouw website meeprofiteren van de hoge(re) pagerank van die websites en zo zelf ook hoger in de zoekresultaten van Google verschijnen. Websites van naam zullen sneller linken naar hoogwaardige content. Zorg je voor zulke content, dan komen die backlinks vanzelf.

9. Schakel bloggers in
Publiciteit voor je bedrijf of diensten is altijd welkom, ook online. Een goede manier om die laatste te krijgen – en eentje die Google ook nog eens weet te waarderen – is zorgen dat er over je geschreven wordt op blogs die schrijven over onderwerpen binnen jouw branche of werkveld. Probeer daarom achter de belangrijkste relevante blogs voor jouw business te komen en benader de auteur(s) direct door hen een mailtje te sturen met de vraag of ze over één van je producten willen schrijven en een link naar je website willen plaatsen. Dit is goed voor je pagerank én je krijgt via die blogs ook nog eens de nodige nieuwe bezoekers.

10. Bied testimonials aan
Een andere manier om je bedrijf en website op de kaart te zetten bij websites die er toe doen binnen je branche, is hen te benaderen met de vraag of ze een testimonial van jou voor hun product of dienst op hun website willen zetten. Naast je naam, bedrijfsnaam en foto komt daar natuurlijk ook een link naar je website bij te staan, zodat mensen die deze testimonial lezen kunnen zien dat deze authentiek is. Die link draagt weer bij aan je SEO. Op deze manier kunnen beide partijen profijt halen uit deze vorm van samenwerking.

11. Laat sites die jouw afbeeldingen gebruiken linken naar je website
Gebruik je uniek, eigen beeldmateriaal bij de teksten op je website, bij je productbeschrijvingen (in je webshop)? Ga dan eens op zoek om te kijken of deze afbeeldingen elders op het internet gebruikt worden door derden. Je kunt daar bijvoorbeeld deze handige uitbreiding voor de Firefox browser voor gebruiken. Is dit het geval, vraag dan of deze partij(en) een referentie naar jouw website willen geven, bijvoorbeeld in de vorm van een link. Goed voor je pagerank.

12. Gebruik Google Alerts om links van websites te krijgen
Dit is nog een alternatieve manier om aan linkbuilding te doen. Laat Google Alerts zoeken op je bedrijfsnaam. Benader vervolgens de auteurs van berichten, blogs of artikelen die jouw bedrijf vernoemen met de vraag of zij naast deze vermelding ook een link willen aanbrengen naar je website.

13. Ga aan de slag met social media
Het is verstandig om ook met je bedrijf actief te zijn op social media websites als Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en Pinterest. Google kent namelijk ook waarde toe aan de hoeveelheid, likes, shares, retweets, +1’s en pins die je doet en geeft. Hoe actiever je hierin bent, hoe gunstiger het is voor je pagerank.

14. Gebruik WordPress voor je website
Heb je een website die niet draait op het WordPress platform? Overweeg dan eens een overstap of houd dit in gedachten bij de ontwikkeling van een eventuele nieuwe bedrijfswebsite. WordPress blinkt namelijk ondermeer uit in gebruiksgemak voor wat betreft SEO, omdat je hier verschillende handige en tijdsbesparende plugins voor kunt installeren. De bekendste is Yoast, die ook onder SEO experts hoog aangeschreven staat.

15. Start met een bedrijfsblog
Google hecht meer waarde aan websites die regelmatig hun content verversen. Veel bedrijfswebsites zijn echter statisch. Met een bedrijfsblog dat gekoppeld is aan je website kun je dit oplossen. Door regelmatig (hoe vaker hoe beter) op dit blog te schrijven over je diensten, producten of expertise – denk aan tips, toepassingen, praktijkcases, whitepapers etc. – zorg je voor een positieve beïnvloeding van je pagerank.

Deze blogpost is mede tot stand gekomen door Robert IJpeij, ICT expert bij KPN en verbonden aan de Online Starterstraining.

Meer weten?

Volg voor meer tips over slimmer ondernemen de gratis Online Starterstraining met praktische e-learning, duidelijke videoworkshops, inspiratie, tips en checklists.

Foto via Flickr (CC)

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent