Search11.08.2008

Niet adverteren op zoekmachines


niet-adverteren-op-zoekmachines.jpg
niet-adverteren-op-zoekmachines.jpg

Wat hebben grote merknamen als Coca Cola, IKEA, Sony of Estée Lauder met elkaar gemeen?

Niets, behalve dan dat ze allemaal niet adverteren op het internet via zoekmachines als Google, Yahoo! of MSN. Dat blijkt uit onderzoek van QueroMedia, een Belgische specialist in zoekmachinemarketing.

Die stelde 200 Belgische en internationale bekende merknamen de vraag in welke mate dat ze een beroep doen op deze vorm van adverteren. De resultaten zijn helaas weinig opbeurend:   slechts 13% van die grote merken adverteert online.

Veelal omdat de bedrijven de mogelijkheden te onduidelijk vinden of omdat ze simpelweg niet bekend zijn met deze nog relatief jonge marketingdiscipline.

Van de 200 bedrijven zijn er slechts 27 (13%) die adverteren op hun eigen merknaam.

Aan de kop van het peloton staan de reissector (35%) en de bank- en verzekeringssector die beiden garant staan voor een aandeel van 22%. De dienstensector kan met 18% dan nog een behoorlijk rapport voorleggen. ICT en Telecom zijn goed voor 14%, de voedings- en retailsector scoren 13%. Niet best gesteld is het met de automobiel en logistieke-sector die aan de staart van het peloton bengelen: respectievelijk 4% en een nietige 0%.

Op 58 van de 200 merken (29%) wordt wel geadverteerd door één of meerdere andere adverteerders. Dit zijn meestal webshops die de producten van dat merk aanbieden, of prijsvergelijkingswebsites of magazines.

Tik op Google het bekende horlogemerk ‘Rolex’ in en je ziet de officiële Rolex website pieken op de eerste plaats in de zoeklijst. “Bedrijven denken dat ze het daarmee alleen wel zullen redden. Alleen maken ze daar een belangrijke denkfout!” aldus Tom Bogaert van QueroMedia. Wat blijkt immers? Bij de ‘gesponsorde links’ rechts in beeld maakt concurrent ‘Tritoni’ het mooie weer. “Want wat het ene bedrijf niet zelf doet, zal de concurrenten wel in hun plaats doen! Wanneer een consument op een merknaam zoekt, dan is hij bij voorbaat geïnteresseerd in het bedrijf. Op dat moment wil je toch niet
dat de consument wordt afgeleid door aanbiedingen van de concurrent die op dezelfde zoekpagina zichtbaar adverteert?
“.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Ikea

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

IKEA komt met een thuiswerkplek die ook echt handig is

Thuiswerken is bij veel bedrijven de norm geworden, maar zit jij nog steeds op de bank te werken? Investeer in een thuiswerkplek.

Gadgets29.04.2024

IKEA komt met een thuiswerkplek die ook echt handig is

Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg

IKEA heeft een nieuwe doelgroep op het oog: gamers. En een van zijn nieuwe Brannboll-meubels klap je snel weg als er iemand komt.

Gaming16.04.2024

Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg

Led-strips: 5 x leuke dingen waarvoor je ze kunt gebruiken

Led-strips: of je ze nou duur hebt van Philps Hue, goedkoop van Action of de allernieuwste van IKEA: ze doen uiteindelijk allemaal wel ongeveer hetzelfde. Ze verlichten je kamer niet zodanig dat je waarschijnlijk geen ge...

Gadgets10.11.2023

Led-strips: 5 x leuke dingen waarvoor je ze kunt gebruiken

​IKEA bestaat 80 jaar: 8 bijzondere wetenswaardigheden

28 juli, morgen, bestaat de Zweedse meubelgigant IKEA tachtig jaar. Het was in 1943 dat Ingvar Kamprad Älmhult oprichtte: een Zweeds postorderbedrijf. Hoewel Kamprad in 2018 is overleden, is zijn legacy heel duidelijk....

Nieuws27.07.2023

​IKEA bestaat 80 jaar: 8 bijzondere wetenswaardigheden

​De IKEA-app laat je je huis inrichten met AI

IKEA is altijd al een bedrijf geweest dat razendsnel innovaties implementeert. We zagen het met het in augmented reality kunnen weergeven van meubels, maar nu lijken allerlei tools samen te komen in de Kreativ-tool van I...

Online03.05.2023

​De IKEA-app laat je je huis inrichten met AI

IKEA komt met een supergoedkope speaker die 80 uur meegaat

De Zweedse meubelgigant IKEA komt met een goede oplossing voor mensen die graag zingen onder de douche. Het introduceert een speakertje dat 80 uur meegaat op één keer opladen en waterbestendig is. Ideaal om een nummer...

Gadgets18.03.2023

IKEA komt met een supergoedkope speaker die 80 uur meegaat

IKEA’s hub om slimme apparaten mee te bedienen is nu beschikbaar

In mei van dit jaar was er al de aankondiging dat IKEA de markt zou gaan betreden met een eigen smarthomehub waarmee je de Tradfri-productlijn kunt beheren. Vandaag maakt IKEA bekend dat de Dirigera hub vanaf nu ook verk...

Gadgets03.11.2022

IKEA’s hub om slimme apparaten mee te bedienen is nu beschikbaar

Verder lezen over Sony

Sony belooft geen 8K-ervaring meer op PlayStation 5

Als je een 8K-televisie hebt, dan is het tof om daar ook 8K-films, series en games op te spelen. Echter wordt dat laatste je een stuk moeilijker gemaakt, want Sony lijkt 8K toch niet te gaan ondersteunen op PlayStation 5.

Gaming07.06.2024

Sony belooft geen 8K-ervaring meer op PlayStation 5

Venom is terug in zijn voorlopig laatste film

Venom: the Last Dance draait vanaf 25 oktober dit jaar in de bioscoop en wordt het laatste deel van de trilogie.

Entertainment04.06.2024

Venom is terug in zijn voorlopig laatste film

Sony wil laten zien wat toegankelijkheid is en doet dat zo

Toegankelijkheid is belangrijk, maar het wordt vaak vergeten waardoor mensen met een visuele uitdaging bijvoorbeeld niet goed gebruik kunnen maken van tech. Sony zet zich hiervoor in.

Gadgets17.05.2024

Sony wil laten zien wat toegankelijkheid is en doet dat zo

Sony draait controversiële keuze voor Helldivers 2 toch weer terug

Sony had wilde plannen met PSN en Helldivers 2, maar na een reviewbom op Steam en veel negatieve feedback in het algemeen draait het 't terug.

Gaming06.05.2024

Sony draait controversiële keuze voor Helldivers 2 toch weer terug

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

De Handycam was voor camcorders wat Chocomel is voor chocolademelk. Het was dé bekende camcorder, en hij werd gemaakt door Sony. De camcorder is nu vrijwel volledig verdwenen, op wat retrofans na, maar er zijn decennia...

Gadgets18.03.2024

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

Ode aan de camcorder
​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

PlayStation 5 is een tegenvaller gebleken voor Sony. De console heeft de verkoopdoelen niet gehaald en voor Sony is het wel een beetje klaar met de console. Het wilde 25 miljoen PlayStation 5’s verkopen dit jaar (en di...

Gaming15.02.2024

​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

Een paar keer per jaar komt Sony met een grote streamingvideo waarin het vanalles laat zien wat eraan komt in de komende periode. Gisteren was het ook zover, en hoeveel er veel was gelekt, zijn er ook wat verrassingen te...

Gaming01.02.2024

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Aibo: zegt het jou iets? Waarschijnlijk heb je er wel eens eentje gezien. Aibo is de robothond van Sony. Hij werd geïntroduceerd in 1999, maar met de eerste Aibo was de kous niet af, er volgden er meer. We stappen in de...

Technology29.01.2024

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Maar hij is niet dood hoor

Verder lezen over Zoekmachine

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Het aantal zoekopdrachten naar kunstmatige intelligentie (AI) heeft vorig jaar in Nederland een recordhoogte bereikt. Uit nieuwe cijfers van zoekmachine Google is een toename van 300% te zien sinds 2022 en 670% sinds 20...

Search19.01.2024

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%