Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Wat hebben grote merknamen als Coca Cola, IKEA, Sony of Estée Lauder met elkaar gemeen?
Niets, behalve dan dat ze allemaal niet adverteren op het internet via zoekmachines als Google, Yahoo! of MSN. Dat blijkt uit onderzoek van QueroMedia, een Belgische specialist in zoekmachinemarketing.
Die stelde 200 Belgische en internationale bekende merknamen de vraag in welke mate dat ze een beroep doen op deze vorm van adverteren. De resultaten zijn helaas weinig opbeurend: slechts 13% van die grote merken adverteert online.
Veelal omdat de bedrijven de mogelijkheden te onduidelijk vinden of omdat ze simpelweg niet bekend zijn met deze nog relatief jonge marketingdiscipline.
Van de 200 bedrijven zijn er slechts 27 (13%) die adverteren op hun eigen merknaam.
Aan de kop van het peloton staan de reissector (35%) en de bank- en verzekeringssector die beiden garant staan voor een aandeel van 22%. De dienstensector kan met 18% dan nog een behoorlijk rapport voorleggen. ICT en Telecom zijn goed voor 14%, de voedings- en retailsector scoren 13%. Niet best gesteld is het met de automobiel en logistieke-sector die aan de staart van het peloton bengelen: respectievelijk 4% en een nietige 0%.
Op 58 van de 200 merken (29%) wordt wel geadverteerd door één of meerdere andere adverteerders. Dit zijn meestal webshops die de producten van dat merk aanbieden, of prijsvergelijkingswebsites of magazines.
Tik op Google het bekende horlogemerk ‘Rolex’ in en je ziet de officiële Rolex website pieken op de eerste plaats in de zoeklijst. “Bedrijven denken dat ze het daarmee alleen wel zullen redden. Alleen maken ze daar een belangrijke denkfout!” aldus Tom Bogaert van QueroMedia. Wat blijkt immers? Bij de ‘gesponsorde links’ rechts in beeld maakt concurrent ‘Tritoni’ het mooie weer. “Want wat het ene bedrijf niet zelf doet, zal de concurrenten wel in hun plaats doen! Wanneer een consument op een merknaam zoekt, dan is hij bij voorbaat geïnteresseerd in het bedrijf. Op dat moment wil je toch niet
dat de consument wordt afgeleid door aanbiedingen van de concurrent die op dezelfde zoekpagina zichtbaar adverteert?“.
Verder lezen over Ikea
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Online27.08.2024
IKEA test een eigen marktplaats voor gebruikte meubels
Marketing10.06.2024
IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers
Gadgets29.04.2024
IKEA komt met een thuiswerkplek die ook echt handig is
Gaming16.04.2024
Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg
Gadgets10.11.2023
Led-strips: 5 x leuke dingen waarvoor je ze kunt gebruiken
Nieuws27.07.2023
IKEA bestaat 80 jaar: 8 bijzondere wetenswaardigheden
Online03.05.2023
De IKEA-app laat je je huis inrichten met AI
Verder lezen over Sony
Gaming10.12.2024
Dit komt er in 2025 naar PlayStation + PlayStation Wrapped
Gaming02.12.2024
Tip: update vandaag je PlayStation 5 voor een geweldige theme
Gaming20.11.2024
PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom
Gaming22.10.2024
Zoveel mooier kan een game op PlayStation 5 Pro zijn
Gaming25.09.2024
De 5 beste aankondigingen van Sony’s State of Play
Gaming20.09.2024
Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag
Gadgets11.09.2024
Dit is de nieuwe 3,5 mm ECM-L1 Lavalier microfoon van Sony
Gaming10.09.2024
PlayStation 5 Pro aangekondigd: ‘De meest krachtige Sony-console ooit’
Verder lezen over Zoekmachine
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024