Search06.08.2008

Google lanceert Insights for Search


google-lanceert-insights-for-search.jpg
google-lanceert-insights-for-search.jpg

Vandaag lanceert Google een nieuwe dienst Google Insights for Search waarmee de zoekmachine gebruikers een diepgaander inzicht wil bieden in onderwerpen waarin internetgebruikers momenteel zijn geïnteresseerd.

Wil je weten welke landen het meest in ijshockey zijn geïnteresseerd? Of welke politieke zoektermen in populariteit groeien? Wie ooit Google Trends heeft gebruikt om te achterhalen wat er populair onder internetgebruikers is, zal zeker enthousiast zijn met deze nieuwe tool.

Insights for Search is speciaal ontwikkeld voor adverteerders, marketeers en internetgebruikers die op de hoogte willen blijven van de laatste trends op internet en inzicht willen hebben in de onderwerpen waarnaar mensen overal ter wereld op zoek zijn. Een overzicht :

 ·      Zoektrends door de tijd heen: ga na of de belangstelling voor een bepaald onderwerp met de tijd toeneemt of daalt. Het is mogelijk om de populariteit van trefwoorden te vergelijken door meerdere trefwoorden in te voeren, gescheiden door een komma.

·      Regionale populariteit: ontdek welke landen, steden en regio’s de meeste belangstelling voor een bepaald onderwerp tonen. Klik op een ‘heat map’ voor informatie over het aantal zoekopdrachten binnen een bepaalde regio.

·      De populairste en snelst aan populariteit winnende zoektermen: ontdek welke trefwoorden die met je zoekopdracht verband houden het populairst zijn, en welke zoektermen in populariteit toenemen.

·      Verbeterd inzicht dankzij indeling op categorie: raadpleeg de populairste zoekopdrachten voor een bepaalde categorie, bijvoorbeeld zoektermen binnen de categorie ‘Beroemdheden’ die snel aan populariteit winnen of populaire zoekopdrachten voor de categorie ‘Automerken’. Door een datum, regio of onderwerp op te geven kun je meer gedetailleerde resultaten verkrijgen.

Naar onze mening is deze tool interessant voor iedereen die wil weten wat er populair is onder internetgebruikers“, aldus Yossi Matias, directeur Engineering bij Google. “Insights for Search biedt een reeks van krachtige nieuwe functies waarmee gebruikers online trends op de voet kunnen volgen. Gebruikers die eerder met Google Trends hebben gewerkt zullen merken dat Insights for Search meer flexibiliteit en functionaliteit biedt. De tool biedt daarnaast een aantal aantrekkelijke nieuwe functies, zoals een wereldwijde heat map die de zoekfrequentie en regionale belangstelling voor een bepaald onderwerp op grafische wijze weergeeft“.
 
Voor eigenaars van bedrijven volgen hier ten slotte een aantal tips waarmee zij van Google Insights for Search kunnen profiteren:
 
·      Vergelijk trefwoorden om interesseniveaus in kaart te brengen en op basis daarvan doeltreffende reclame- en marketingboodschappen te ontwikkelen.

·      Ontdek mogelijkheden binnen nieuwe regio’s op basis van opkomende trends.

·      Raadpleeg de historische populariteit van zoektermen om op toekomstige vraagschommelingen en seizoensinvloeden in te spelen.

·      Definieer benchmarks op basis van vergelijkingen met concurrenten of vergelijkingen tussen productcategorieën.

·      Meet de invloed van uw reclamecampagnes door gerelateerde zoektermen te analyseren.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken