Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Vandaag lanceert Google een nieuwe dienst Google Insights for Search waarmee de zoekmachine gebruikers een diepgaander inzicht wil bieden in onderwerpen waarin internetgebruikers momenteel zijn geïnteresseerd.
Wil je weten welke landen het meest in ijshockey zijn geïnteresseerd? Of welke politieke zoektermen in populariteit groeien? Wie ooit Google Trends heeft gebruikt om te achterhalen wat er populair onder internetgebruikers is, zal zeker enthousiast zijn met deze nieuwe tool.
Insights for Search is speciaal ontwikkeld voor adverteerders, marketeers en internetgebruikers die op de hoogte willen blijven van de laatste trends op internet en inzicht willen hebben in de onderwerpen waarnaar mensen overal ter wereld op zoek zijn. Een overzicht :
· Zoektrends door de tijd heen: ga na of de belangstelling voor een bepaald onderwerp met de tijd toeneemt of daalt. Het is mogelijk om de populariteit van trefwoorden te vergelijken door meerdere trefwoorden in te voeren, gescheiden door een komma.
· Regionale populariteit: ontdek welke landen, steden en regio’s de meeste belangstelling voor een bepaald onderwerp tonen. Klik op een ‘heat map’ voor informatie over het aantal zoekopdrachten binnen een bepaalde regio.
· De populairste en snelst aan populariteit winnende zoektermen: ontdek welke trefwoorden die met je zoekopdracht verband houden het populairst zijn, en welke zoektermen in populariteit toenemen.
· Verbeterd inzicht dankzij indeling op categorie: raadpleeg de populairste zoekopdrachten voor een bepaalde categorie, bijvoorbeeld zoektermen binnen de categorie ‘Beroemdheden’ die snel aan populariteit winnen of populaire zoekopdrachten voor de categorie ‘Automerken’. Door een datum, regio of onderwerp op te geven kun je meer gedetailleerde resultaten verkrijgen.
“Naar onze mening is deze tool interessant voor iedereen die wil weten wat er populair is onder internetgebruikers“, aldus Yossi Matias, directeur Engineering bij Google. “Insights for Search biedt een reeks van krachtige nieuwe functies waarmee gebruikers online trends op de voet kunnen volgen. Gebruikers die eerder met Google Trends hebben gewerkt zullen merken dat Insights for Search meer flexibiliteit en functionaliteit biedt. De tool biedt daarnaast een aantal aantrekkelijke nieuwe functies, zoals een wereldwijde heat map die de zoekfrequentie en regionale belangstelling voor een bepaald onderwerp op grafische wijze weergeeft“.
Voor eigenaars van bedrijven volgen hier ten slotte een aantal tips waarmee zij van Google Insights for Search kunnen profiteren:
· Vergelijk trefwoorden om interesseniveaus in kaart te brengen en op basis daarvan doeltreffende reclame- en marketingboodschappen te ontwikkelen.
· Ontdek mogelijkheden binnen nieuwe regio’s op basis van opkomende trends.
· Raadpleeg de historische populariteit van zoektermen om op toekomstige vraagschommelingen en seizoensinvloeden in te spelen.
· Definieer benchmarks op basis van vergelijkingen met concurrenten of vergelijkingen tussen productcategorieën.
· Meet de invloed van uw reclamecampagnes door gerelateerde zoektermen te analyseren.
Verder lezen over Google
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Artificial Intelligence12.09.2024