Search17.07.2008

Erasmus Universiteit in top van Marketing Challenge Google


erasmus-universiteit-in-top-van-marketin.jpg
erasmus-universiteit-in-top-van-marketin.jpg

Na een van de grootste wereldwijde universitaire competities waaraan circa 1.650 teams uit 47 landen deelnamen, mogen twee teams van de Erasmus universiteit zich twee van de winnaars noemen van de halve finale van de Google Online Marketing Challenge.

De Google Online Marketing Challenge omvatte een praktijkuitdaging die studenten en postdoctoraalstudenten de gelegenheid bood om rechtstreeks ervaring op te doen met online adverteren als onderdeel van hun opleiding. De teams van studenten kregen de beschikking over een bedrag van 200 dollar om uit te geven aan Google AdWords-advertenties om in samenwerking met een lokaal bedrijf een doeltreffende online marketingcampagne te ontwikkelen.

De studenten kregen de opdracht om een strategie te ontwikkelen, de advertentiecampagne te verzorgen, hun resultaten te evalueren en het bedrijf aanbevelingen te doen voor de verdere ontwikkeling van de online marketingactiviteiten.

De studententeams kregen drie weken de tijd om een strategie uit te denken alvorens ze hun campagneverslag indienden bij een internationaal panel van universitaire docenten.
Aan de hand van een speciaal door Google ontwikkeld algoritme werden de beste 150 teams uit alle delen van de wereld geselecteerd op basis van het succes van hun campagne, de toename van het aantal clicks naar de website van het lokale bedrijf, het aantal conversies en de activiteit op de website. Deze teams werden doorverwezen naar de halve finale. De beste 10 teams die over net dat beetje extra beschikten werden vervolgens door het panel van universitaire docenten beoordeeld, waarna de winnaars van de Online Marketing Challenge werden gekozen.
 
De volgende studententeams werden tot winnaar verkozen:
 
Een team van de University of Western Australia was de algehele winnaar (zie foto)
Een team van Universitat Bern in Zwitserland was de winnaar voor de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika
Een team van de Pennsylvania State University was de winnaar voor de regio Noord en Zuid-Amerika
Een team van de Australian Graduate School of Management was de winnaar voor de regio Azië en het Stille Oceaangebied.
 
Maciej Szymanowski Assistant Professor of Marketing van de Erasmus Universiteit zei het volgende:
 
Ik ben erg blij dat Google deze jaarlijkse competitie is gestart, het zal een essentieel onderdeel van ons onderwijsprogramma voor online marketing worden. De Google online marketing challenge stelt relevante vakkennis ter beschikking die heel makkelijk is toe te passen en tegelijkertijd erg leuk en interessant is voor zowel de studenten als de professoren. De competitie is een uitzonderlijk onderwijsplatform omdat studenten niet alleen kennis opdoen maar ook zien wat de impact van deze kennis in de praktijk
is.

 
Lee Hunter, manager Product Marketing bij Google EMEA:
 
“Als reactie op de grote vraag van universitaire docenten en studenten uit de hele wereld hebben we onze krachten samengebundeld en deze wereldwijde competitie opgezet om studenten alvast een voorproefje te geven van de praktijk op het gebied van online marketing“.
 
Aanvankelijk hadden wij erop gerekend dat wereldwijd 200 teams zouden deelnemen. Tot ons genoegen bleek dat er uiteindelijk rond de 8.500 studenten binnen 1.650 verschillende teams uit 47 verschillende landen aan de Google Online Marketing Challenge deelnamen. De meeste teams wisten op succesvolle wijze een online marketingcampagne op te zetten, en toonden daarmee aan hoe betaalbaar en gebruiksvriendelijk online marketing via Google kan zijn. Het feit dat de meerderheid van alle teams in staat was om in slechts drie weken tijd de online aanwezigheid van een klein lokaal bedrijf te verbeteren, geeft blijk van de kracht van online marketing als hulpmiddel voor kleine en middelgrote bedrijven overal ter wereld“.
 
De uitdaging was als volgt opgezet:
1. De deelnemende studenten werden door universitaire docenten in groepen onderverdeeld. Elke groep ontving gratis vouchers voor online Google AdWords-advertentie ten waarde van 200 dollar (circa 135 euro).
2. De groep of universitaire docent koos een klein tot middelgroot bedrijf met minder dan 100 medewerkers uit dat wel over een website beschikte, maar nog geen gebruik van AdWords maakte. De groep werkte vervolgens met het bedrijf samen om een AdWords-account op te zetten en een online marketingcampagne gestalte te geven.
3. De groepen kregen 3 weken de tijd om hun campagnes te optimaliseren. De studenten moesten in totaal twee wedstrijdverslagen indienen – één verslag voordat ze met hun campagne van start gingen, en één verslag nadat zij de campagne hadden afgerond. De inzendingen werden beoordeeld door een team van universitaire docenten. De winnaars werden geselecteerd op basis van het succes van hun campagnes en de kwaliteit van hun verslagen.
4. Om studenten overal ter wereld de mogelijkheid te bieden om aan de competitie deel te nemen, kregen zij de gelegenheid om gedurende drie achtereenvolgende weken binnen de periode van 10 februari tot 24 mei 2008 hun campagne te verzorgen.
5. Meer informatie over de competitie is beschikbaar op http://www.google.com/onlinechallenge/index.html.
6. Circa 8.500 studenten binnen 1.650 teams uit 47 verschillende landen namen deel aan de Google Online Marketing Challenge. Naar onze mening is dit de grootste wereldwijde universitaire competitie ooit.
7. De competitie zal volgend jaar opnieuw plaatsvinden.

Meer info vindt je op het official Google Blog.
 
 

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken