Search15.05.2008

Google voor de eerste keer nummer één


google-voor-de-eerste-keer-nummer-een.jpg
google-voor-de-eerste-keer-nummer-een.jpg

Volgens comScore is Google in april Yahoo gepasseerd als de populairste website in de Verenigde Staten. Google was natuurlijk allang de leider als het gaat om search, maar tot april zou Yahoo nog altijd meer gebruikers van bijvoorbeeld e-mail en fotodiensten genoteerd hebben, en daardoor meer bezoekers.

Volgens de cijfers van comScore is de voorsprong, die Google genomen heeft, miniem; 466,000 meer bezoekers, op een totaal van iets meer dan 141 miljoen bezoekeers voor beide portals. Zoals altijd, en vooral als het om internet gaat, de vraag wat de conclusies waard zijn.

Zo had de grootste concurrent van comScore, Nielsen Online, Google al eerder als hét topmerk van het web, en van de wereld benoemd, zowel in naamsbekendheid als traffic.

Interessant de opmerkingen van Jack Flanagan, ceo van comScore, over de dominantie van Google als het op search aankomt. Dat veroorzaakt volgens hem een ‘halo effect’; het succes straalt af op de andere activiteiten van Google, zoals Picasa, Google Finance, Gmail, Google Apps, noem maar op.

En YouTube natuurlijk, vooral niet te vergeten. Met de aankoop van dat videokanaal in november 2006 werd Google in één klap marktleider video-sharing.

De cijfertjes: volgens comScore ontving Google in april 141.1 miljoen bezoekers, 18 procent meer dan in april 2007. Yahoo noteerde in april 140.6 miljoen bezoekers, 7 procent meer dan dezelfde maand een jaar eerder.

Intussen is Yahoo nog wel de leider als het om pagevieuws gaat, waaruit blijkt dat bezoekers meer tijd doorbrengen dan die bij Google, en dat ze iets vaker terugkeren. De vraag is of dat beter of slechter is, maar wie doet het hier beter? Ik bedoel maar; als je op Google in één klik gevonden hebt wat je zoekt, en de site verlaat, genereer je daar geen pageviews meer. Moet je bij Yahoo mischien langer bladeren en zoeken? U zegt het maar . . .

Hoe dan ook; hou u vast bij de volgende cijfers: Yahoo noteerde 33.6 miljard page views in april, Google’s 28.7 miljard. De data van comScore worden samengesteld door een Media Metrix Panel, dat ondermeer gebruik maakt van ‘random phone-based techniques’. De methodes van comScore zijn kennelijk niet geheel onomstreden; onlangs nog was er nogal wat gedonder in de glazen toen het bedrijf de resultaten bekend maakte van een onderzoek naar ‘paid search clicks’.

Dat onderzoek leunde zwaar op technieken die verketterd worden door andere, meer traditionele onderzoeksbureau’s. Maar die kritiek had kennelijk weer alles te maken met het gegeven dat Wall Street nog steeds niet goed weet wat het van Google denken moet. Analisten zijn – niet geheel onbegrijpelijk – een beetje huiverig van de adviezen van comScore hoe de ‘paid-click data’ te intrepreten.

Hoe dan ook, intussen is het aandeel Google, voor de zoveelste maal, geheel tegen de voorspellingen van Wall Street in, het eerste kwartaal van dit jaar met 30 procent gestegen.

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken