Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com
Volgens comScore is Google in april Yahoo gepasseerd als de populairste website in de Verenigde Staten. Google was natuurlijk allang de leider als het gaat om search, maar tot april zou Yahoo nog altijd meer gebruikers van bijvoorbeeld e-mail en fotodiensten genoteerd hebben, en daardoor meer bezoekers.
Volgens de cijfers van comScore is de voorsprong, die Google genomen heeft, miniem; 466,000 meer bezoekers, op een totaal van iets meer dan 141 miljoen bezoekeers voor beide portals. Zoals altijd, en vooral als het om internet gaat, de vraag wat de conclusies waard zijn.
Zo had de grootste concurrent van comScore, Nielsen Online, Google al eerder als hét topmerk van het web, en van de wereld benoemd, zowel in naamsbekendheid als traffic.
Interessant de opmerkingen van Jack Flanagan, ceo van comScore, over de dominantie van Google als het op search aankomt. Dat veroorzaakt volgens hem een ‘halo effect’; het succes straalt af op de andere activiteiten van Google, zoals Picasa, Google Finance, Gmail, Google Apps, noem maar op.
En YouTube natuurlijk, vooral niet te vergeten. Met de aankoop van dat videokanaal in november 2006 werd Google in één klap marktleider video-sharing.
De cijfertjes: volgens comScore ontving Google in april 141.1 miljoen bezoekers, 18 procent meer dan in april 2007. Yahoo noteerde in april 140.6 miljoen bezoekers, 7 procent meer dan dezelfde maand een jaar eerder.
Intussen is Yahoo nog wel de leider als het om pagevieuws gaat, waaruit blijkt dat bezoekers meer tijd doorbrengen dan die bij Google, en dat ze iets vaker terugkeren. De vraag is of dat beter of slechter is, maar wie doet het hier beter? Ik bedoel maar; als je op Google in één klik gevonden hebt wat je zoekt, en de site verlaat, genereer je daar geen pageviews meer. Moet je bij Yahoo mischien langer bladeren en zoeken? U zegt het maar . . .
Hoe dan ook; hou u vast bij de volgende cijfers: Yahoo noteerde 33.6 miljard page views in april, Google’s 28.7 miljard. De data van comScore worden samengesteld door een Media Metrix Panel, dat ondermeer gebruik maakt van ‘random phone-based techniques’. De methodes van comScore zijn kennelijk niet geheel onomstreden; onlangs nog was er nogal wat gedonder in de glazen toen het bedrijf de resultaten bekend maakte van een onderzoek naar ‘paid search clicks’.
Dat onderzoek leunde zwaar op technieken die verketterd worden door andere, meer traditionele onderzoeksbureau’s. Maar die kritiek had kennelijk weer alles te maken met het gegeven dat Wall Street nog steeds niet goed weet wat het van Google denken moet. Analisten zijn – niet geheel onbegrijpelijk – een beetje huiverig van de adviezen van comScore hoe de ‘paid-click data’ te intrepreten.
Hoe dan ook, intussen is het aandeel Google, voor de zoveelste maal, geheel tegen de voorspellingen van Wall Street in, het eerste kwartaal van dit jaar met 30 procent gestegen.
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024