Search06.05.2008

Pagerank voor afbeeldingen in de maak


pagerank-voor-afbeeldingen-in-de-maak.jpg
pagerank-voor-afbeeldingen-in-de-maak.jpg

In Peking werd vorige week tijdens het International World Wide Web Conference door Google researchers een soort PageRank voor Afbeeldingen gepresenteerd. Deze zoekmethode krijgt in de New York Times de term ‘VisualRank’ mee, Google zelf heeft het voorlopig over Image Rank. Image (of Visual dus) Rank is een algoritme die verschillende image-recognition software en technieken voor het waarderen van afbeeldingen samenvoegt.

Image Rank moet een enorme verbetering zijn voor het vinden van relevante afbeeldingen. Op dit moment wordt vaak alleen gebruik gemaakt van tekstuele eigenschappen die aan afbeeldingen zijn toegevoegd. Image Rank voegt technieken als face-detection en het filteren van objecten samen waardoor het veel efficiënter wordt. “We wanted to incorporate all of the stuff that is happening in computer vision and put it in a Web framework” zegt Shumeet Baluja van Google in de New York Times.

De werkwijze wordt uitgelegd in een pdf met de titel “PageRank for Product Image Search”. Het is niet eenvoudig uit te leggen, maar in basis werkt het zo dat een selectie van afbeeldingen, gemaakt via de ‘gewone’ zoekmethodes, wordt geanalyseerd. Door middel van speciale software wordt herkent welke afbeeldingen op elkaar lijken. Daarna worden ‘visuele hyperlinks’ geschat om een ranking te krijgen. Dit zijn geen ‘echte’ links, maar virtuele links die geschat worden. Hoe meer afbeeldingen op elkaar lijken, hoe meer geschatte links die krijgen. De afbeeldingen met de meeste inkomende links (linkto) ranken vervolgens het hoogste.

De Google Researchers die Image Rank ontwikkelden focusten zich eerst op de 2000 meest populaire product-searches op Google zoals iPod en Xbox. Hierna filterden ze de tien belangrijkste eruit op dezelfde manier zoals dat nu gebeurt bij Google Images. Op basis daarvan creëerden ze een systeem waarmee relevantie aan de afbeeldingen werd toegevoegd. Het toevoegen van ‘Image Rank’ leverde 83 procent minder irrelevante afbeeldingen op. Een tabelletje in het rapport verteld ons dat bij Image Rank binnen de top tien resultaten 0,47 afbeeldingen irrelevant waren, terwijl bij een ‘gewone’ search in Google 2,82 afbeeldingen van de tien irrelevant waren.

-391.jpg
-391.jpg

Bovenstaande afbeelding uit het rapport geeft een overzicht van de top 1000 resultaten op de zoekterm “Mona Lisa”. Hoe groter het plaatje, hoe hoger de ranking. De lijnen tussen de afbeeldingen geven de ‘virtuele links’ aan.

In 2006 werd een soortgelijk initiatief gelanceerd in de vorm van Like.com. De makers van die technieken zijn sceptisch over het succes van de Google-variant. Zij zeggen onder meer: “I think what they’re trying to accomplish is largely impossible. Our belief is, there is not large-scale solutions.”

Aangezien de Image Rank zoals Google die nu ontwikkeld heeft slechts op een deel van de geïndexeerde afbeeldingen van Google is uitgevoerd, omdat het niet ‘praktisch’ zou zijn om dit in de uitgevoerde test voor alle afbeeldingen te doen, kunnen ze daar best een punt in hebben.

Voor meer achtergronden hierover kan je de pdf downloaden of terecht op de volgende pagina’s:
New York Times
Search Engine Land
Techcrunch

Verder lezen over Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Verder lezen over Visual

Heb jij een blinde vlek? Deze test kan je vertellen waar die zit

Ons zicht is niet altijd even betrouwbaar. Dat weet je vermoedelijk zelf ook al, want soms zie je dingen gewoon niet, terwijl je er recht voor staat. Wat blijkt? Dat is geen onoplettendheid (in elk geval niet altijd), ma...

Entertainment13.04.2017

Heb jij een blinde vlek? Deze test kan je vertellen waar die zit

De visuele effecten uit Jurassic Park zijn nog altijd geweldig

Het is alweer 23 jaar geleden dat Jurassic Park in première ging. Het was een enorm keerpunt voor de filmindustrie en een enorme doorbraak op gebied van visuele effecten. En zelfs na al die jaren is het nog steeds een k...

Video21.08.2016

De visuele effecten uit Jurassic Park zijn nog altijd geweldig

Welke online afbeeldingen blijven het beste hangen?

Het meest herkenbare element van een website blijft vaak het logo. Na afloop van het websitebezoek weet 86% van de bezoekers zich deze afbeelding dan ook nog te herinneren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van LEWIS n...

Online17.06.2016

Welke online afbeeldingen blijven het beste hangen?

Niet verrassend: afbeeldingen met vrouwen scoren beter!
Visual storytelling apps voor iedereen: Adobe Spark!

Adobe introduceerde vandaag Adobe Spark, een geïntegreerde oplossing voor mobiel en web voor het creëren en delen van indrukwekkende visuele verhalen. Het is gratis en speciaal ontworpen voor alledaagse communicatie....

Mobile19.05.2016

Visual storytelling apps voor iedereen: Adobe Spark!

Nu gratis beschikbaar voor iedereen.
​Hogeschool Leiden brengt data tot leven

In het laatste jaar van de middelbare school sta je voor een belangrijke keuze bij het kiezen van de juiste vervolgopleiding. Aan open dagen geen gebrek, maar hoe maak je als hogeschool het onderscheid? Hogeschool Leide...

Marketing31.03.2016

​Hogeschool Leiden brengt data tot leven

De veranderende uitdrukking van liefde: Visuele expressies van liefde op Valentijnsdag

Hoe liefde meestal wordt gevisualiseerd Liefde overstijgt alle culturen en haar gerelateerde zusje 'romantiek' genereert miljarden. Opmerkelijk is dat men in Azië het meest blijkt uit te geven aan Valentijnscadeaus...

Media13.02.2015

De veranderende uitdrukking van liefde: Visuele expressies van liefde op Valentijnsdag

Visual Design Week XS in Breda

Van 24 tot en met 27 juni bouwt het Huis voor Beeldcultuur de StadsGalerij om tot visual design-hotspot van Breda. Innovaties als Oculus Rift en Google Glass kunnen er worden getest, opdrachtgevers in visual design worde...

Online10.06.2014

Visual Design Week XS in Breda

ETERNA: Een epische filmtrailer

Filmtrailers worden steeds spectaculairder, zeker met alle superheld films van de laatste tijd. Maar onderstaande trailer, ETERNA, verslaat ze allemaal. Het is geregisseerd door Vadzim Khudabets, maar het is geen trailer...

Entertainment01.08.2013

ETERNA: Een epische filmtrailer