Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Webhistory is een nieuwe feature van Google en kan gezien worden als een opvolger van Personalized Search. Gistermiddag (dinsdag 1 aug.) zat ik in een conference call met Sep Kamvar en hij is de Engineering Lead of Personalization Google. In een sessie van 20 minuten vertelde hij meer over deze nieuwe dienst en kregen we de mogelijkheid vragen te stellen.
Webhistory wordt 2 augustus gelanceerd in 26 landen en wordt gezien als een uitbreiding van Personalized Search. Volgens Sep Kamvar gaat het zover dat de Google-gebruiker uiteindelijk een soort van persoonlijke zoekmachine opbouwt.
Wanneer de gebruiker via de Google toolbar de webhistory start, wordt vanaf dat moment het totale internetgebruik van de gebruiker bijgehouden. Het gaat hierbij dus niet alleen om het zoeken op Google, maar ook om de andere websites die worden bezocht. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld zoekt op “Ajax” krijgt deze resultaten van zowel de voetbalclub als het schoonmaakmiddel. Wanneer de gebruiker klikt op de voetbalclub wordt dat geregistreerd. De volgende keer dat er weer op “Ajax” wordt gezocht, zullen de hoogste resultaten allen te maken hebben met de voetbalclub en zal het schoonmaakmiddel meer onderaan van de resultaten staan.
Wanneer webhistory volledig wordt geactiveerd, beïnvloeden alle Google producten de webhistory van de gebruiker. Uiteraard kan de gebruiker zelf bepalen welke Google features wel of niet van invloed zijn. Zo kan bijvoorbeeld Gmail worden uitgeschakeld voor webhistory.
Tijdens de conference call is tevens nog even kort ingegaan op de privacy kwesties die gaan spelen met deze nieuwe feature. Sep Kamvar vertelde dat er zeer close is samengewerkt met de privacy afdeling van Google. Webhistory is gecreëerd aan de hand van 3 privacy doelen: 1. Het is een opt-in feature. 2. Transparantie (zelf de producten kiezen die aan webhistory worden verbonden). 3. User control (zelf verwijderen van opgebouwde history)
Voorlopig zal Google Webhistory worden weerhouden van advertenties. Eerlijk gezegd, vind ik dat een vreemde zaak, maar Sep Kamvar vertelde dat voorlopig het zoekgedrag belangrijker is dan advertentie-opbrengsten. Sep Kamvar wilde nog niet vertellen of advertenties ooit worden toegevoegd aan Webhistory. Zelf denk ik dat dit al zeer snel zal gebeuren, want naarmate de organische resultaten steeds relevanter worden, kan dit ook gaan gebeuren met de gesponsorde koppelingen.
Officiële Press Release Web History Screenshot 1 Web History Screenshot 2
Verder lezen over Dutchcowboys
Online22.02.2022
Inflatie is torenhoog: is het slim om te beleggen in crypto’s?
Vacatures11.10.2018
Eenvoudig online vacatures plaatsen op DC Vacatures
advertorialNieuws24.07.2018
7 keer komkommernieuws van de bovenste plank
Online31.12.2017
De DC Yearly van 2017
Online31.12.2016
De DC Yearly van 2016
De 10 best gelezen artikelen op Dutchcowboys van 2016!Vacatures29.05.2016
Schrijf je in voor de DC Vacatures nieuwsbrief!
Online25.05.2016
DC Deals: Relevante aanbiedingen met flinke korting via Dutchcowboys
Vacatures29.01.2016
DutchCowboys lanceert nieuw platform voor vacatures: DC Vacatures
Verder lezen over Google
Online02.05.2024
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Verder lezen over Mac
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Gadgets06.09.2023
Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak
Cybercrime21.06.2023
Handig: Apple ID’s kunnen nu passkeys gebruiken
Relaxed inloggen op je iPhoneGadgets02.06.2023
Abonnement op een Macbook: of toch beter zelf kopen?
Technology02.06.2023