Online20.04.2018

YouTube laat nog steeds reclames zien bij hele foute content


Adverteerders (weer) niet blij

Het begint een beetje een herhalingsoefening te worden, maar YouTube ligt weer onder vuur omdat ze reclames van bekende merken als Adidas, Netflix, Under Armour, Cisco, Facebook, Amazon en Amerikaanse regeringsinstanties laten zien bij video’s met Nationalistische, Nazistische, propaganda- en zelfs pedofiele boodschappen.

Het laat zien dat YouTube’s geplande verbetering van de selectie van video’s nog niet het beoogde resultaat heeft opgeleverd. Na het gedoe rondom kindervideo’s die ongepaste content lieten zien met adverteerders er langs blijft het probleem bestaan.

Adverteerders zijn logischerwijs niet blij met deze problemen, want YouTube is één van hun grootste markten, met een groot gedeelte van hun vaak jongere doelgroep actief op de site. Er wordt elke dag een miljard uur aan video bekeken door over een miljard gebruikers, dus dat zijn heel veel advertenties. Een woordvoerder van de videosite beloofde – alweer – beterschap, maar waarom blijft dit gebeuren?

Twee maten

Je kunt je als kanaal met minstens 1000 abonnees en 4000 bekeken uren in het laatste jaar aanmelden om geld te verdienen aan advertenties. Losse video’s kunnen met genoeg succes ook ‘monetized’ worden zelfs als het kanaal dat niet is. Er zijn dus wel restricties gekomen op hoe makkelijk dat gaat naar aanleiding van de vorige controverse, maar het helpt niet genoeg. Als het dan eenmaal mogelijk is om advertenties te laten draaien bij video’s bepaalt YouTube zelf welke advertenties OK zijn. Daar kunnen adverteerders filters voor instellen, die bepalen bij wat voor soort video’s ze gezien willen worden.

Veel ‘gewone’ gebruikers, vooral in de gamesfeer, hebben daar last van en krijgen vaak geen mogelijkheid om te verdienen aan video’s, maar radicale kanalen zoals die van haatzaaiers InfoWars, Noord-Koreaans propagandakanaal Red Star TV, Pedofiel Amos Yee of Nazi Brian Ruhe worden op de een of andere manier niet uitgesloten van monetization. En niemand bij YouTube kan of wil uitleggen waarom.

Gaat ze kosten

De respons van adverteerders op deze laatste controverse is verschillend: Under Armour en Nissan hebben voorlopig geen advertenties meer lopen op het platform en de rest is “de situatie aan het onderzoeken”. Het blijft lastig voor YouTube, gezien de waanzinnige stroom aan nieuwe content. Het siert ze echter niet dat bekende kanalen die soms al jaren ‘fout’ zijn toch nog de mogelijkheid hebben om geld te verdienen aan video’s en daarmee adverteerders in een ongemakkelijke positie brengen.

[Afbeeldingen © nd3000 – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Online Advertising

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Microsoft heeft eigenaren van een Copilot+-laptop deze week een nieuwe al te fijne verrassing gegeven. Gigantische advertenties.

Advertising22.11.2024

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Verder lezen over YouTube

MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show

Squid Game was geweldig, de video’s van MrBeast ook: de grootste YouTuber ter wereld haalt zijn Squid Game-show naar Prime Video.

Entertainment26.11.2024

MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Wat als je een vette remix wil maken voor in je YouTube Shorts? Dat kan straks met AI. Al moet je er wel wat voor doen.

Video13.11.2024

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium