Online06.04.2016

We bestellen steeds meer cross-border bij onze Chinese vrienden


Nederlanders shoppen voor € 513 miljoen via buitenlandse webwinkels

We hebben vorig jaar voor 513 miljoen euro in het buitenland online geshopt. Dit wordt ook wel cross-border aankopen genoemd. Het gaat hier dus om aankopen bij buitenlandse websites die in een andere taal dan de Nederlandse taal zijn geschreven. Na China waren Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten de landen waar wij Nederlanders het meeste geld uitgaven.

Groei

Dit is een groei van 31% ten opzichte van 2014. Bovenstaande blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor uitgevoerd door het GfK. Opvallend is dat deze cross-border bestedingen harder groeien dan de totale online bestedingen in 2015 (+16%). Het cross-border kanaal is inmiddels verantwoordelijk voor 3% van de totale online bestedingen in 2015. Bijna een kwart van deze uitgaven wordt besteed op Chinese websites. Duitsland (16%) en Groot-Brittanië (15%) volgen op de tweede en derde plaats. Uit eerder onderzoek bleek dat Amerikaanse en Europese webwinkels het best worden gewaardeerd op productkwaliteit en de presentatie van het aanbod op de sites. Aziatische webwinkels daar in tegen scoren beter op uitgebreidheid van het assortiment en de prijs. In het geval van Aziatische webwinkels wordt het niet vertrouwen van de productkwaliteit veel genoemd als reden om daar juist niet te bestellen.

Cross-border

Bijna een op de vier Nederlanders (23%) van 15 jaar en ouder heeft in 2015 een of meerdere aankopen via een buitenlandse webwinkel gedaan. Kijkend naar het profiel van de cross-border koper is te zien dat hier met name om mannen in de leeftijd tot 49 jaar gaat en het veelal de hoogopgeleiden Nederlanders betreft. Desondanks zijn we als Nederlander vrij terughoudend. Gemak en het niet kennen van de mogelijkheid om in een buitenlandse webwinkels te shoppen worden als reden genoemd om vooral niet cross-border te winkelen. Ook is er de angst dat het artikel uiteindelijk niet wordt geleverd bij dergelijke cross-border bestelling. Daarnaast zijn we vaak bang voor onverwachte kosten.

Binnen- en buiten de EU

Uit ervaring denk ik dat het zeker wel interessant kan zijn. Het kan je zeker wat geld besparen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gadgets en kleding. Het gedoe valt wel mee hoor. Zo kun je rustig een jas kopen bij de Duite webshop Amazon en naar je huisadres laten verzenden (verzendkosten zijn 8 euro en bij bestellingen vanaf 29 euro zelfs gratis). Ook het retourneren binnen de EU is vaak geen probleem. Hier gelden immers vrijwel dezelfde regels als in Nederland. Consumenten mogen een artikel binnen veertien dagen na ontvangst zonder opgaaf van reden terugsturen. Voor relatief kleine aankopen is het retour sturen van artikelen gezien de kosten niet echt heel verstandig.

Het buiten de EU bestellen van producten is vaak wat omslachtiger. Een groot nadeel van het buiten de EU bestellen van producten is bijvoorbeeld de lange levertijd. Het duurt gemiddeld 6 weken voor je pakket uit China bij jou op de stoep staat. Ook betaal je veelal invoerrechten en of btw. Sommige webshops uit China of Hongkong bieden gratis verzending aan. Dit doen ze om marktaandeel in Europa te kopen. De Chinese overheid geeft vaak hier financiële steun voor.

Het is overigens wel super leuk om eens cross border te shoppen. Sites als Alibaba zijn echt een bezoekje waard. Hier kun je werkelijk alles vinden en uiteindelijk kopen. Vooral veel kijken kijken en niet kopen kan hier heel goed!

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

...

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Verder lezen over Online Shop

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Waar rook is, is vuur, en in dit geval: waar de massa is, daar zijn de oplichters. En die Black Friday-oplichters zijn soms gewoon de shops die je kent. Zo zit dat.

Cybercrime25.11.2024

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna