Online06.04.2016

We bestellen steeds meer cross-border bij onze Chinese vrienden


Nederlanders shoppen voor € 513 miljoen via buitenlandse webwinkels

We hebben vorig jaar voor 513 miljoen euro in het buitenland online geshopt. Dit wordt ook wel cross-border aankopen genoemd. Het gaat hier dus om aankopen bij buitenlandse websites die in een andere taal dan de Nederlandse taal zijn geschreven. Na China waren Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten de landen waar wij Nederlanders het meeste geld uitgaven.

Groei

Dit is een groei van 31% ten opzichte van 2014. Bovenstaande blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor uitgevoerd door het GfK. Opvallend is dat deze cross-border bestedingen harder groeien dan de totale online bestedingen in 2015 (+16%). Het cross-border kanaal is inmiddels verantwoordelijk voor 3% van de totale online bestedingen in 2015. Bijna een kwart van deze uitgaven wordt besteed op Chinese websites. Duitsland (16%) en Groot-Brittanië (15%) volgen op de tweede en derde plaats. Uit eerder onderzoek bleek dat Amerikaanse en Europese webwinkels het best worden gewaardeerd op productkwaliteit en de presentatie van het aanbod op de sites. Aziatische webwinkels daar in tegen scoren beter op uitgebreidheid van het assortiment en de prijs. In het geval van Aziatische webwinkels wordt het niet vertrouwen van de productkwaliteit veel genoemd als reden om daar juist niet te bestellen.

Cross-border

Bijna een op de vier Nederlanders (23%) van 15 jaar en ouder heeft in 2015 een of meerdere aankopen via een buitenlandse webwinkel gedaan. Kijkend naar het profiel van de cross-border koper is te zien dat hier met name om mannen in de leeftijd tot 49 jaar gaat en het veelal de hoogopgeleiden Nederlanders betreft. Desondanks zijn we als Nederlander vrij terughoudend. Gemak en het niet kennen van de mogelijkheid om in een buitenlandse webwinkels te shoppen worden als reden genoemd om vooral niet cross-border te winkelen. Ook is er de angst dat het artikel uiteindelijk niet wordt geleverd bij dergelijke cross-border bestelling. Daarnaast zijn we vaak bang voor onverwachte kosten.

Binnen- en buiten de EU

Uit ervaring denk ik dat het zeker wel interessant kan zijn. Het kan je zeker wat geld besparen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gadgets en kleding. Het gedoe valt wel mee hoor. Zo kun je rustig een jas kopen bij de Duite webshop Amazon en naar je huisadres laten verzenden (verzendkosten zijn 8 euro en bij bestellingen vanaf 29 euro zelfs gratis). Ook het retourneren binnen de EU is vaak geen probleem. Hier gelden immers vrijwel dezelfde regels als in Nederland. Consumenten mogen een artikel binnen veertien dagen na ontvangst zonder opgaaf van reden terugsturen. Voor relatief kleine aankopen is het retour sturen van artikelen gezien de kosten niet echt heel verstandig.

Het buiten de EU bestellen van producten is vaak wat omslachtiger. Een groot nadeel van het buiten de EU bestellen van producten is bijvoorbeeld de lange levertijd. Het duurt gemiddeld 6 weken voor je pakket uit China bij jou op de stoep staat. Ook betaal je veelal invoerrechten en of btw. Sommige webshops uit China of Hongkong bieden gratis verzending aan. Dit doen ze om marktaandeel in Europa te kopen. De Chinese overheid geeft vaak hier financiële steun voor.

Het is overigens wel super leuk om eens cross border te shoppen. Sites als Alibaba zijn echt een bezoekje waard. Hier kun je werkelijk alles vinden en uiteindelijk kopen. Vooral veel kijken kijken en niet kopen kan hier heel goed!

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Online Marketing

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter

Verder lezen over Online Shop

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

Als je van plan bent om in de komende dagen een nieuwe gadget aan te schaffen, dan kun je misschien dus beter even wachten tot de Prime Days plaatsvinden: 16 en 17 juli 2024.

Online25.06.2024

Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops