Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
We hebben vorig jaar voor 513 miljoen euro in het buitenland online geshopt. Dit wordt ook wel cross-border aankopen genoemd. Het gaat hier dus om aankopen bij buitenlandse websites die in een andere taal dan de Nederlandse taal zijn geschreven. Na China waren Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten de landen waar wij Nederlanders het meeste geld uitgaven.
Groei
Dit is een groei van 31% ten opzichte van 2014. Bovenstaande blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor uitgevoerd door het GfK. Opvallend is dat deze cross-border bestedingen harder groeien dan de totale online bestedingen in 2015 (+16%). Het cross-border kanaal is inmiddels verantwoordelijk voor 3% van de totale online bestedingen in 2015. Bijna een kwart van deze uitgaven wordt besteed op Chinese websites. Duitsland (16%) en Groot-Brittanië (15%) volgen op de tweede en derde plaats. Uit eerder onderzoek bleek dat Amerikaanse en Europese webwinkels het best worden gewaardeerd op productkwaliteit en de presentatie van het aanbod op de sites. Aziatische webwinkels daar in tegen scoren beter op uitgebreidheid van het assortiment en de prijs. In het geval van Aziatische webwinkels wordt het niet vertrouwen van de productkwaliteit veel genoemd als reden om daar juist niet te bestellen.
Cross-border
Bijna een op de vier Nederlanders (23%) van 15 jaar en ouder heeft in 2015 een of meerdere aankopen via een buitenlandse webwinkel gedaan. Kijkend naar het profiel van de cross-border koper is te zien dat hier met name om mannen in de leeftijd tot 49 jaar gaat en het veelal de hoogopgeleiden Nederlanders betreft. Desondanks zijn we als Nederlander vrij terughoudend. Gemak en het niet kennen van de mogelijkheid om in een buitenlandse webwinkels te shoppen worden als reden genoemd om vooral niet cross-border te winkelen. Ook is er de angst dat het artikel uiteindelijk niet wordt geleverd bij dergelijke cross-border bestelling. Daarnaast zijn we vaak bang voor onverwachte kosten.
Binnen- en buiten de EU
Uit ervaring denk ik dat het zeker wel interessant kan zijn. Het kan je zeker wat geld besparen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gadgets en kleding. Het gedoe valt wel mee hoor. Zo kun je rustig een jas kopen bij de Duite webshop Amazon en naar je huisadres laten verzenden (verzendkosten zijn 8 euro en bij bestellingen vanaf 29 euro zelfs gratis). Ook het retourneren binnen de EU is vaak geen probleem. Hier gelden immers vrijwel dezelfde regels als in Nederland. Consumenten mogen een artikel binnen veertien dagen na ontvangst zonder opgaaf van reden terugsturen. Voor relatief kleine aankopen is het retour sturen van artikelen gezien de kosten niet echt heel verstandig.
Het buiten de EU bestellen van producten is vaak wat omslachtiger. Een groot nadeel van het buiten de EU bestellen van producten is bijvoorbeeld de lange levertijd. Het duurt gemiddeld 6 weken voor je pakket uit China bij jou op de stoep staat. Ook betaal je veelal invoerrechten en of btw. Sommige webshops uit China of Hongkong bieden gratis verzending aan. Dit doen ze om marktaandeel in Europa te kopen. De Chinese overheid geeft vaak hier financiële steun voor.
Het is overigens wel super leuk om eens cross border te shoppen. Sites als Alibaba zijn echt een bezoekje waard. Hier kun je werkelijk alles vinden en uiteindelijk kopen. Vooral veel kijken kijken en niet kopen kan hier heel goed!
Verder lezen over Online Marketing
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023
HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s
Marketing18.08.2023
HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game
Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjesVerder lezen over Online Shop
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024