Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Als je een analfabeet bent, dan kun je niet of moeilijk lezen en schrijven. Ben je een digibeet, dan kun je moeilijk of niet met technologie omgaan. Soms is dat een bewuste keuze, maar soms wil het maar niet het koppie hoe je met technologie om moet gaan. Toch is een digibeet echt niet altijd een oudje die de muis oppakt en tegen het beeldscherm aanduwt.
Print die QR-code
Het gesprek van de dag is de digibeet, want Hugo de Jonge zei gisteren: “Dan print je die QR-code, als je de CoronaCheck-app niet hebt. Dat is in zijn ogen de oplossing voor bijvoorbeeld digibeten om zo te kunnen bewijzen dat ze ofwel gevaccineerd ofwel getest zijn. Nu is iets printen op zich ook al een digitale activiteit, dus zijn opmerking schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat.
Bij een digibeet denk je al gauw aan een omaatje dat helemaal niet met technologie is opgegroeid en zich totaal geen weg weet binnen WhatsApp of een simpel e-mailprogramma. Hoewel we die natuurlijk ook veel hebben, komt het ook voor dat 18-jarigen digibeet zijn. Zelfs als je social media gebruikt.
Veel mensen hebben veel moeite met de navigatie door online informatie en zeker als je bijvoorbeeld iets online wil regelen met de overheid, dan kan dat enorm ingewikkeld zijn. Een beetje door een timeline scrollen is iets anders dan een e-mail opstellen met een toetsenbord, laat staan een nieuw rijbewijs aanvragen.
Digibeten en technologie
Digibeten schijnen helemaal niet zoveel problemen te hebben met de technologie an sich. Dat komt onder andere omdat telefoons zo enorm gebruiksvriendelijk zijn, dat de navigatie redelijk intuïtief is. Wat juist vaak wordt vergeten, dat is dat mensen het moeilijk hebben met het vinden van hun weg in een complexe informatiestroom.
Zoektermen bedenken is voor de één een eitje, de ander weet niet waar hij moet beginnen. Je moet bovendien maar net weten wat je krijgt: in Google staan altijd eerst commerciële partijen, die je voor bijvoorbeeld een overheidsdoeleinde juist niet moet hebben.
Ook laaggeletterdheid speelt hierbij een rol: als je eenmaal wel op die pagina van je gemeente bent, dan krijg je ofwel allerlei afkortingen naar je hoofd geslingerd, of vakjargon waardoor je nog niet helemaal weet waar je aan toe bent. Het jaagt mensen soms weg van de pagina, maar ook weg van waar ze bijvoorbeeld recht op hebben aan toeslagen.
Honderdduizenden digibeten
De cijfers lopen nogal uiteen, maar er zijn in Nederland tussen de 700.000 tot 2 miljoen mensen digibeet en die hebben het steeds moeilijker. Steeds meer winkels gaan met hun loyaliteitsprogramma’s over op apps, briefpost is een zeldzaamheid aan het worden en door internetbankieren is het steeds moeilijker om op de ouderwetse manier geld over te maken. Zelf de coronazelftesten werden niet meteen opgestuurd, maar moest je via een code in een brief toch echt online bestellen.
Iedereen kent wel iemand en iedereen kan aan anderen hulp vragen, maar veel mensen begrijpen niet waar het misgaat bij de digibeet en kunnen daardoor alleen iets voor ze doen, in plaats van ze opbouwend helpen. Even een printje van een QR-code maken is natuurlijk zo gepiept (als de digibeet tenminste een DigiD heeft om in te loggen), maar noteren hoe iemand dat printje volgende keer zelf maakt is veel waardevoller. Niet vertellen, gewoon stap voor stap opschrijven.
Wel op TikTok
Hoewel we in Nederland vergeleken bij Europa een van de laagste cijfers hebben als het gaat om werkenden die hun weg niet goed weten te vinden op de digitale snelweg (via Europa-Nu), betekent dat helaas niet dat die mensen er niet zijn. Ze zijn alleen niet zo makkelijk herkenbaar, omdat ze dus in veel gevallen gewoon wél lekker TikTok-video’s kijken.
Fotocredits: Pexels
Verder lezen over Digital
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenEvents07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Metaverse17.03.2023
Second Life komt als app uit op smartphones
Een tweede leven voor Second Life?Verder lezen over Overheid
Cybercrime02.10.2024
Ben jij online op te lichten? Doe de gratis cursus Digitale Weerbaarheid
Automotive16.07.2024
Waarom je nu die tweedehands elektrische auto moet kopen die je wil
Cybercrime04.07.2024
Update je smarthome-apparaten, juist als je op vakantie gaat
Nieuws17.01.2024
Meer flitspalen bij spoorwegovergangen
Geslaagde pilot krijgt een vervolgAutomotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendAutomotive20.12.2023
Duitsland schrapt subsidie voor EV’s
UPDATE: Drie fabrikanten blijven deze maand de volledige subsidie betalenMobile07.12.2023
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?
Technology25.10.2023