​Waarom je alles wilt weten over het seksleven van je ideale klant

​Waarom je alles wilt weten over het seksleven van je ideale klant

Vorig artikel Volgend artikel

Als ik te persoonlijk word, zeg het me direct. Oké?

Hoe vaak per week heeft jouw ideale klant seks? Twee keer? Of nog geen één keer per kwartaal?

Gekke vraag? Ik wil het zelf wel weten van mijn ideale klant, voor ik een blog schrijf of een nieuwe tekst voor mijn website. Niet dat ik er expliciet naar vraag, maar ik weet in elk geval of ze een relatie heeft, of een scharrel.

En in deze blog vertel ik je waarom en waarom het jij het beter ook zou willen weten nog voor je ook maar een letter gaat schrijven, voor die mailing, voor je salespage of voor je social update.

Laat ik opnieuw beginnen…

Je ideale klant is een avond vrij. Rent zij die avond met zo’n supersonisch zwart pakje en fluorescerende hardloopschoenen (en gebruinde enkels) door het park of… kijkt ze nog drie afleveringen van La Casa De Papel met een zak Bugels? Of gaat ze naar haar Gregoriaanse zangclub?

Of stel… je ideale klant krijgt kritiek van haar manager. Ten overstaan van de afdeling. Wordt ze rood en zwijgt ze? Zegt ze kalm en beslist dat dit totaal ongepast is? Of staat ze op en beent ze scheldend de afdeling af? ‘Krijg toch de kolere!’

Ik wil het weten. Ik wil het allemaal weten over degene aan wie ik mijn verhaal richt, voor ik begin te typen aan een nieuwe blog.

Ook al heeft jouw business niks, nada te maken met het seksleven van je lezer of met z’n Netflix kijkgedrag… Toch heeft het daar alles mee te maken.

Je lezer is namelijk een mens. Van vlees en bloed.

Naast dat zij bezig is met contentmanagement, met GoogleAd strategieën is het een mens. En zelfs al in dat GoogleAd strategie verhaal zit vaak zoveel vlees en bloed. Want het mislukt, het valt tegen, je snapt er geen drol van en je baalt als een stekker.

Waarom is er vaak zo’n groot verschil tussen hoe we ons zakelijk (ook in onze blogs) gedragen en hoe we dat privé doen?

Privé zijn we grappig. We zijn speels. Zeggen dingen als ‘die meeting was helemaal ruk’ en ‘ik heb echt een vet weekend gehad’ en… begrijpt iedereen ons.

Niet alleen met het hoofd, maar vooral ook met het hart begrijpen we diegene. Omdat hij als zichzelf praat.

En als we zakelijk gaan bloggen, dan wordt het ineens stijf en lees je jezelf terug en denk je: ik klink als een robot en deze woorden gebruik ik nooit in ’t café.

Ik denk dat het komt doordat je denkt dat je heel intelligent en wijs moet overkomen. ‘Nu moet ik alle data keurig op een rijtje hebben.’ ‘Dit moet een solide verhaal worden.’ En met een diepe zucht ga je beginnen.

‘Het is derhalve van belang om te realiseren dat de convergerende beweging…’

Bent u er nog?

Je lezer is een mens van vlees en bloed en ze had misschien al langer dan een maand of zeven geen seks.

En ze heeft een grote vriendinnenclub en drie keer in het jaar gaan ze naar Texel en ze woont in Utrecht en ze wil de allerbeste worden in haar vak, met het thema waar jij over schrijft. Ze wil er alles over lezen.

Ze gaat ervoor en wil domineren in haar vak. Dat heeft ze bedacht. Met een eigen bedrijf over twee jaar. In sporttermen: het is de dame die ’s ochtends om half 7 in het park aan het rennen is, zo graag wil ze het.

En over die seks? Ze vertrouwt mannen niet. Ze heeft dingen meegemaakt. Dat weten alleen haar vriendinnen, maar hoewel ze graag een relatie wil lukt dat niet.

En naast die interesse in haar vakgebied en dus in jouw vakgebied (het is echt een klant voor jou, je kan zaken met haar doen) is dat wat haar echt bezighoudt. Want deze terughoudendheid, dit wantrouwen maakt dat ze moeilijk naar netwerkborrels gaat, dat ze niet zo makkelijk een cappuccino drinkt met een mannelijk contact in haar netwerk, in jouw netwerk.

Zoals je snapt: ik verzin dit voorbeeld. En ik hoop ook dat het compleet verzonnen is, maar je weet net als ik: er gebeuren dingen.

En in al onze levens gebeuren dingen. We hebben allemaal onze angsten en dromen, al is het maar de angst dat we niet zo succesvol lijken als al die andere mensen op Facebook of Insta.

En in blogs wil ik als lezer van blogs dat menselijk teruglezen. Dat jij de expert bent wat betreft je inhoud dat geloof ik allang. Tuurlijk moet dat goed zitten.

Maar ik wil voelen dat jij een mens bent met een klein grapje en wat zelfspot. Ik wil voelen dat jij begrijpt dat het af en toe kloten is en overweldigend. Ik wil niet alleen data lezen, maar ook dat jij ook hooked ben door La Casa del Papel, dat maakt connectie.

Dan val je op, naast al die anderen die ook heel veel weten van jouw inhoud. Dan is je blog niet meer een van de duizenden anderen.

En wat er dan vooral gebeurt is magisch: dan ben je ineens net zo leuk, grappig, gezellig en lief als in het echt. En je raakt iemand in z’n hart.

En dat willen we allemaal, elke dag opnieuw.

Deze blogpost is geschreven door Johan Stevens, hij helpt trainers en coaches met wervende teksten die zorgen voor meer klanten (die echt bij je passen). Op zijn site deelt hij gratis de videotraining Copywriting: 3 geheimen voor copy met personality.

[Afbeelding © svittlana - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies