Online19.11.2019

Showrooming: kijken in de winkel, online kopen


Dit kost de retail miljarden euro's

We kunnen ons voorstellen dat er niet meteen een belletje ging rinkelen bij het woord showrooming. Toch is de kans groot dat je je er zelf ook weleens ‘schuldig’ aan hebt gemaakt. In een winkel pas je bijvoorbeeld de sneakers die je graag wilt hebben, waarna je ze goedkoper online koopt. Je weet dan in ieder geval welke maat je moet hebben en profiteert van de laagste prijs. Je bent niet de enige consument die dit doet en dat kost de retail jaarlijks miljarden euro’s, zo blijkt uit Brits onderzoek van RetailChoice.

Koopgedrag verandert

Het koopgedrag van consumenten verandert de laatste jaren en we bestellen nu eenmaal steeds meer en vaker online. Voor sommige producten gaan we nog graag een fysieke winkel in. Meubels, parfum en sieraden willen we vaak eerst zien, horen, voelen of ruiken voordat we ze kopen. Dat geldt minder vaak voor elektronica en huishoudelijke apparaten, die we meestal online kopen.

Om mensen in de winkel aan te zetten tot kopen, moeten retailers inspelen op het shopgedrag van de consument. Want wie eenmaal die parfum heeft geroken, kan natuurlijk online op zoek gaan naar de beste deal. De Britten hebben bij 74% van de online aankopen het product al eerder in een winkel bekeken. Dat is omzet die de retail op deze manier misloopt.

Kopen in de winkel

Maar hoe zorg je er als winkel nu voor dat die consument toch meteen het product koopt? Uit het Britse onderzoek blijkt dat klanten veel meer service verwachten van personeel in winkels. Ze mogen niet opdringerig zijn, maar persoonlijke interactie is belangrijk. Meer dan de helft van de Britten (57%) geeft meer uit in een winkel als het personeel hen aanspreekt en vriendelijk is. Veel winkeliers zijn gepassioneerd over hun vak en producten. Dat kan in hun voordeel werken bij de verkoop aan consumenten.

Kerstcadeaus online kopen

De decembermaand komt in zicht en dat betekent toptijden voor fysieke winkels en webshops. Sinterklaas en Kerstmis zorgen voor enorme stijgingen in aankopen. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Britten die kerst vieren (55%), het grootste deel van de kerstcadeaus online koopt. Het is gemakkelijker, ze hoeven zelf niet de deur uit en zijn ervan overtuigd dat er online betere deals te vinden zijn. Een aantal Britse webshops opent in de decembermaand een pop-up winkel. Slim, want voor hen is showrooming geen probleem.

Mannen doen vaker aan showrooming

Mannen maken zich vaker schuldig aan wekelijkse showrooming, met 17% die de trend ten minste eenmaal per week beoefent, vergeleken met slechts 9% van de vrouwen. Pop-up winkels van webshops worden minder vaak bezocht door mannen. Vrouwen willen nu eenmaal vaker door de winkel lopen, ook als ze niet de intentie hebben iets te kopen. Mannen zijn vaker op zoek naar goede aanbiedingen en gaan de prijzen in de winkels vergelijken met het aanbod online.

Hoewel het onderzoek betrekking heeft op de Britse markt, weten we zeker dat Nederlanders ook doen aan showrooming. En dat is logisch, we willen producten even zien, aanraken en ruiken voordat we het kopen. Of we passen die leuke broek, twijfelen, en besluiten het later toch online te kopen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop