Online12.10.2023

Ook Twinkle ziet een daling van de online bestedingen


Voor het eerst sinds het bestaan van de Twinkle 100 daalt de omzet van webshops

Het was onlangs al in het nieuws. We shoppen minder online. Nu was een normalisatie, na de enorme stijging van online winkelen – gedreven door corona – ook wel te verwachten. Echter, de energie- en Oekraïene-crises hebben er ook voor gezorgd dat we iets voorzichtiger met ons geld omgaan. De daling van de online bestedingen is ook terug te zien in de Twinkle 100, een jaarlijkse lijst met de 100 best presterende online shops.

Minder omzet online shops

Waar de gezamenlijke omzet van de in totaal 300 grootste Nederlandse webshops vorig jaar nog boven de 26,5 miljard euro uitkwam, is dat dat bedrag dit jaar met ongeveer 2 procent gedaald, tot net iets boven de 26 miljard euro. Het is voor het eerst sinds het bestaan van de Twinkle 100, in 2008, dat zij een omzetdaling constateren.

Hoewel de daling dus goed te verklaren is, en min of meer dus ook verwacht werd, staat deze trend wel in schril contrast met die van een haar geleden. Toen steeg de omzet, vergeleken met 2021, maar liefst met 27,5 procent. Overigens moet bij de genoemde bedragen wel vermeld worden dat niet alle webshops en bedrijven die online producten verkopen, de exacte omzetcijfers delen. In die gevallen doet Twinkle een schatting.

Bol nog altijd de grootste

De top van de Twinkle 100 wordt nog altijd aangevoerd door Bol (voorheen Bol.com), maet een omzet van net iets meer dan 4 miljard euro. De nummer 2, Albert Heijn, volgt met een omzet van 1,7 miljard op gepaste afstand. Appie wordt op haar beurt in de nek gezeten door Coolblue, dat op de derde plek staat met 1,55 miljard. De volledige Top 10 kun je hieronder zien.

Twinkle-100-Top10
Twinkle-100-Top10

Gratis verzenden en retourneren

Dit jaar is er in de Twinkle 100 ook aandacht voor het gratis verzenden en eventueel retourneren. Daarvoor heeft men gekeken naar de verschillende webshops in zes categorieën: Eten en Drinken, Electronics en Telecom, Home en Living, Department Stores, Fashion en Sport en Persoonlijke verzorging.

Wat direct opvalt is dat alle webshops in de categorie ‘Persoonlijke verzorging’ gratis verzending aanbieden. Dat deed mij meteen denken aan het feit dat dergelijke producten doorgaans – zeker in Nederland – veel duurder zijn. Ergo: hoge marges en dus makkelijk om gratis verzending aan te bieden.

Samen met ‘Fashion en Sport’ is deze categorie ook het meest coulant als het gaat om het gratis retourneren van producten. Zo’n driekwart van de webshops in die categorieën bieden dat aan. Zowel gratis verzending en dito retourneren wordt het minst aangeboden door webshops in de categorie ‘Eten en Drinken’. Minder dan de helft (43%) biedt gratis verzending aan en bij het gratis retourneren is dat zelfs maar een op de vijf webshops (21%).

Voor wat betreft het gratis verzenden van producten is nog het vermelden waard dat bij 9 procent van alle webshops verzending altijd gratis is. Bij drie op de vijf (60%) is verzending pas vanaf een bepaald aankoopbedrag gratis. Ruim een kwart van alle webshops (27%) brengt altijd verzendkosten in rekening. Voor het retourneren geldt dat voor 29 procent van alle webshops.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Online Shop

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

Als je van plan bent om in de komende dagen een nieuwe gadget aan te schaffen, dan kun je misschien dus beter even wachten tot de Prime Days plaatsvinden: 16 en 17 juli 2024.

Online25.06.2024

Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops