Online19.11.2021

​Nieuwe meubels huren als nieuwste groene trend


Heb jij al van Furniture-as-a-Service gehoord? Waarschijnlijk niet. Het is namelijk een gloednieuw concept, waarmee jouw huisinrichting volledig voor je kan worden gedaan en waarmee je niet alleen aan jezelf denkt, maar ook aan de planeet. Nieuwe meubels huren, is één van de nieuwste groene trends. Onderzoek van het European Environmental Bureau toont namelijk aan dat 9,5 ton meubels per jaar wordt weggegooid en dat steeds minder meubels gerepareerd worden, omdat de kosten ervoor te hoog zijn. Meubels een tweede leven geven, is de oplossing.

Met Furniture-as-a-Service huur je nieuwe meubels in wanneer het nodig is, bijvoorbeeld omdat je gaat verhuizen, of omdat je zin hebt in een nieuw decor. Dan stuur je ze terug en ga je voor nieuwe items – zero waste dus. De teruggestuurde meubels krijgen een tweede leven, zoals vaker bij het principe van ‘de circulaire economie’. We hebben sinds 2012 zo’n 40.000 spullen een tweede leven gegeven. In 2020, kreeg 48 ton meubels een tweede leven, wat ongeveer gelijk staat aan veertien olifanten. Hoe gaaf is dat?

Veranderingen in het klimaat

We hebben allemaal de conclusies uit het IPCC-rapport meegekregen. De aarde warmt te snel op. De wereld is met 0,1 °C meer opgewarmd dan we dachten. We zijn er sterker van overtuigd dat dit komt door onze verbranding van fossiele brandstoffen en andere vervuilende activiteiten. De verwachting is dat de aarde binnen twee decennia de 1,5 °C opwarming gaat bereiken of zelfs overtreffen. Toch is het nog altijd mogelijk dat we op lange termijn onder de 1,5 °C blijven.

De veranderingen in het klimaat zullen duizenden jaren aanhouden. Bepaalde vormen van luchtvervuiling zal de klimaatverandering waarschijnlijk verergeren. Elke fractie opwarming en elke extra ton CO2 doet ertoe. Wel heeft de pandemie weinig invloed gehad op klimaatverandering, omdat CO2-uitstoot afnam, wat steeds belangrijker gaat worden in de toekomst.

Kortom, de ontwikkelingen baren grote zorgen voor de toekomst. Ze betekenen iets voor hoe we met materiële zaken omgaan. In de aankomende jaren zullen we meer dan ooit met z’n allen letten op hoe we nog ‘groener’ kunnen gaan leven en werken.

Andere manier van denken en werken

Met Furniture-as-a-Service wordt een dienst en geen product aangeboden, al worden er uiteraard producten ter plekke geleverd. Maar het is een andere manier van denken en werken. Er wordt geen afval gegenereerd, ook wanneer de spullen een tweede, derde, vierde enzovoorts leven krijgen. Er is geen voorraad op het magazijn. Er worden alleen logistieke diensten op maat aangeboden die voor minder CO2-uitstoot zorgen.

Furniture-as-a-Service betekent dat de meubels worden bezorgd, in elkaar worden gezet en op hun plek gezet. De huurperiodes voor meubels lopen van een maand tot een aantal jaar. De levertijd is kort, omdat we onze diensten aanpassen aan de voorraden van de retailers. Met Furniture-as-a-Service telt elke bijdrage aan het milieu. Burgers, gemeenschappen, bedrijven, overheden en onderzoeks- en ontwikkelingsorganisaties – we moeten het immers met z’n allen doen. Er ontstaat een gemeenschapsgevoel. En, veel meubels worden later in de cyclus geschonken aan goede doelen, zoals Emmaus of het Rode Kruis.

meubels-huren
meubels-huren

Voorbeeldcases

Laten we eens wat voorbeeldcases doornemen:

Ondertussen zit je misschien wel met de gebakken peren van de woningcrisis. Je hebt duizend en één zaken die je moet regelen, zoals administratie en afspraken met de verschillende partijen waar je mee schakelt – makelaar en huiseigenaar. Misschien kan je ergens maar voor een wat kortere tijd verblijven en moet je je spullen vaker naar locatie naar locatie gaan sjouwen.

Hoe fijn is het als je en ontzorgd wordt en verantwoord kunt consumeren? Misschien wel door plaatselijke meubelstukken te vinden die bovendien ook nog eens echt anders zijn dan de zoveelste kast die iedereen in huis heeft staan.

Bovendien heb je meegekregen hoe lastig sommige materialen te verkrijgen zijn sinds COVID-19. Bestellingen duren om die reden soms zo lang, dat het geen doen is. Door de schaarste aan materialen zijn de prijzen keihard gestegen. Sommige economen spreken zelfs over hyperinflatie in bredere zin. Al met al scheelt Furniture-as-a-Service behoorlijk wat kopzorgen.

Ondertussen moet je als bedrijf wellicht je medewerkers bij hun verhuizing ondersteunen. Je wilt dat ze zich thuis voelen in de buurt van kantoor, of op een externe locatie. Als bedrijf wil je je strategie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen doorontwikkelen en aan de slag gaan met milieuvraagstukken die op jouw bedrijf betrekking hebben. Meubels huren, biedt hier het juiste antwoord op.

Soms moeten medewerkers voor een langere tijd op locatie bij een klant werken. Het is niet gemakkelijk om mensen te vinden die alles achter zich willen laten en die zich snel thuis voelen in een onbekende omgeving. Huisvesting is voor hen één van de grootste obstakels. Nieuwe meubels kunnen huren, is dan ook de ideale oplossing. Zo kunnen mensen zich volledig focussen op hun nieuwe project en niet op de bijzaken.

Ondertussen wil je als vastgoedhandelaar misschien wel de verkoop van je woning versnellen, door een aantal modelappartementen en receptieruimtes in te richten. Dit alles op een milieuvriendelijke manier. Meubels huren, betekent vrijheid en niet met allemaal verschillende leveranciers hoeven schakelen.

Goed voor mensen zorgen

Met as-a-service gaan vele deuren open, van huishouddiensten tot technologische pakketten en van fietsverhuur tot kleding delen. Het belangrijkste is dat we goed voor mensen blijven zorgen en aansluiten bij de blijvende behoefte van op alle mogelijke manieren, genieten van het leven. Dat is immers een mensenrecht en willen we vanzelfsprekend niet inperken.

Deze blogpost is geschreven door: Sébastien Monnet, MD Move & Rent Benelux en Dina-Perla Portnaar.

[Fotocredits – FollowTheFlow & zinkevych © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor