Online19.10.2017

Nepnieuws gaat niet meer verdwijnen van het internet


Wen er maar aan

De hele nepnieuws-discussie speelt pas echt sinds de presidentsverkiezingen eind 2016. Voor die tijd werd er natuurlijk ook nogal wat afgelogen op het internet, maar de impact die misinformatie kan hebben op grote groepen mensen werd pas echt duidelijk toen bleek dat grote groepen mensen had gestemd op een kandidaat (of een afscheiding) op basis van valse informatie.

We leven op dit moment helaas in een ‘post-truth’ maatschappij, waar je aan de ene kant in feite weinig zomaar voor waar aan mag nemen, maar het aan de andere kant ook niet zo veel uitmaakt wat jouw waarheid is: iemand anders kun je toch niet overtuigen. Is dat nog om te draaien? Wordt het nog beter? Pew Research Center heeft een onderzoek gedaan onder technologisten, strategische denkers en andere geleerden: de experts.

Vooruit of achteruit?

Die kwamen er ook niet uit: met een split van 51 en 49 procent was de uitkomst (het wordt wel beter of het wordt niet beter) onduidelijk, maar de redeneringen die de pessimisten gebruikten snijden wel (beangstigend) hout. De twee belangrijkste argumenten? Het probleem is de mens zelf, want onze instincten werken ons tegen en we kunnen domweg niet mee met de snelheid waarin de technologie ons leven verandert.

Zoals Winston Churchill al zei: “a lie can go around the world before the truth can get its pants on.” Dat is precies het probleem met mensen die nepnieuws willen verspreiden. Alle goede bedoelingen van Facebook en andere grote bedrijven als Google ten spijt is het verspreiden van een nepbericht of hoax nog steeds heel makkelijk. Als het bericht eenmaal rond is gegaan kan er geblokkeerd en gerectificeerd worden totdat je een ons weegt, maar dan is het al te laat.

De systemen die worden bedacht om nepnieuws te voorkomen en financieel minder de moeite te maken lopen altijd een stap achter op de mensen die proberen de systemen te omzeilen. Dat betekent dat die systemen constant gemonitord en aangepast moeten worden aan de nieuwe trucs die bedacht worden. Dat kost tijd, geld en aandacht en omdat het weinig oplevert (pervers genoeg is nepnieuws laten bestaan beter voor veel bedrijven in de verspreidingsbusiness) is er vaak alleen externe druk om de problemen op te lossen.

Wij zijn het schuld

Het grootste probleem zit in onszelf. Wij als gebruiker van het internet en vooral social media vinden het (geholpen door de algoritmes die ons in onze filterbubbel houden) een stuk makkelijker om te geloven wat aan ons wordt voorgeschoteld door onze zelf als betrouwbaar aangewezen bronnen.

Doordat we dan ook nog eens allemaal in steeds kleinere groepjes verzameld zijn die niet meer zoals vroeger een algemeen geaccepteerde realiteit en waarheid delen, maar vooral geloven wat ze zelf willen, wordt het steeds lastiger om te bepalen wat de ‘waarheid’ is.

AdobeStock_142644522
AdobeStock_142644522

Mensen clusteren zich op natuurlijke wijze in groepjes en als groep zijn we niet zo slim. We verzamelen mensen om ons heen die dezelfde dingen geloven als we zelf doen en zo wordt het steeds moeilijker om nog iets te horen dat niet strookt met wat we geloven.

Dat maakt het vervolgens weer heel makkelijk om nepnieuws te verspreiden: er zijn altijd genoeg groepen die graag willen geloven wat een vals nieuwsbericht claimt en zullen dat met alle liefde delen onder de mensen met eenzelfde mening. Gevolg: gewin, of dat nu monetair of qua invloed is.

Iemand verdient er altijd aan

Niet alleen voor diegene die het nepnieuws verspreidt, maar ook voor de platforms die dat mogelijk maken, de reactionaire blogs en nieuwsorganisaties die reageren op de berichten en nog veel meer partijen. Het loont zich, kort gezegd, nog steeds te veel om nepnieuws te verspreiden en dat is misschien wel de grootste reden dat we er nog lang niet van af zijn.

Optimisten zeggen dat de oplossing in dezelfde technologie zit die de verspreiding mogelijk maakt, maar het probleem van veel van de ‘oplossingen’ leiden rechtstreeks naar het verder afkalven van onze online privacy. Andere opties, zoals het verlaat toekennen van advertentie-royalties (na verificatie) en andere financiële prikkels vergeten gemakshalve dat er veel meer redenen zijn om nepnieuws te verspreiden dan advertentie-inkomsten.

AdobeStock_156378899
AdobeStock_156378899

Wie is hier nou de snackbar?

Een nog groter probleem is wie je de arbiter van de waarheid maakt. De algoritmes van Google en Facebook? De regering van de VS? Er is geen onafhankelijk orgaan dat door iedereen vertrouwd wordt om altijd de waarheid te spreken, voornamelijk omdat we allemaal mensen zijn en weten: niemand doet dat altijd.

Het is in elk geval onverstandig om de methodes om de algemene waarheid te bewaken in handen van een bedrijf met winstoogmerk te leggen, maar toch lijken we dat met zijn allen gewoon te doen. Daar is die menselijke natuur weer: er zijn altijd alternatieven, maar dat is gedoe en daar houden we niet van.

Als je nu denkt: “dat klinkt allemaal nogal deprimerend” dan heb je groot gelijk. We moeten wennen aan het nieuwe normaal en dat gaat ook gebeuren. Volgende generaties zullen niet opgroeien met de zekerheid/illusie (afhankelijk van wat je gelooft) dat er één waarheid is en zullen vanzelf meer twijfelen aan de waarheid van wat ze te zien en te horen krijgen. Diegenen die dat niet doen zullen zich er bij moeten neerleggen dat we de in de komende paar jaar aan alles moeten twijfelen. Ik ga mijn filterbubbel weer in, en ik raad je aan dat ook te doen. Sterkte.

[Afbeeldingen © pathdoc – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken