Online19.10.2017

Nepnieuws gaat niet meer verdwijnen van het internet


Wen er maar aan

De hele nepnieuws-discussie speelt pas echt sinds de presidentsverkiezingen eind 2016. Voor die tijd werd er natuurlijk ook nogal wat afgelogen op het internet, maar de impact die misinformatie kan hebben op grote groepen mensen werd pas echt duidelijk toen bleek dat grote groepen mensen had gestemd op een kandidaat (of een afscheiding) op basis van valse informatie.

We leven op dit moment helaas in een ‘post-truth’ maatschappij, waar je aan de ene kant in feite weinig zomaar voor waar aan mag nemen, maar het aan de andere kant ook niet zo veel uitmaakt wat jouw waarheid is: iemand anders kun je toch niet overtuigen. Is dat nog om te draaien? Wordt het nog beter? Pew Research Center heeft een onderzoek gedaan onder technologisten, strategische denkers en andere geleerden: de experts.

Vooruit of achteruit?

Die kwamen er ook niet uit: met een split van 51 en 49 procent was de uitkomst (het wordt wel beter of het wordt niet beter) onduidelijk, maar de redeneringen die de pessimisten gebruikten snijden wel (beangstigend) hout. De twee belangrijkste argumenten? Het probleem is de mens zelf, want onze instincten werken ons tegen en we kunnen domweg niet mee met de snelheid waarin de technologie ons leven verandert.

Zoals Winston Churchill al zei: “a lie can go around the world before the truth can get its pants on.” Dat is precies het probleem met mensen die nepnieuws willen verspreiden. Alle goede bedoelingen van Facebook en andere grote bedrijven als Google ten spijt is het verspreiden van een nepbericht of hoax nog steeds heel makkelijk. Als het bericht eenmaal rond is gegaan kan er geblokkeerd en gerectificeerd worden totdat je een ons weegt, maar dan is het al te laat.

De systemen die worden bedacht om nepnieuws te voorkomen en financieel minder de moeite te maken lopen altijd een stap achter op de mensen die proberen de systemen te omzeilen. Dat betekent dat die systemen constant gemonitord en aangepast moeten worden aan de nieuwe trucs die bedacht worden. Dat kost tijd, geld en aandacht en omdat het weinig oplevert (pervers genoeg is nepnieuws laten bestaan beter voor veel bedrijven in de verspreidingsbusiness) is er vaak alleen externe druk om de problemen op te lossen.

Wij zijn het schuld

Het grootste probleem zit in onszelf. Wij als gebruiker van het internet en vooral social media vinden het (geholpen door de algoritmes die ons in onze filterbubbel houden) een stuk makkelijker om te geloven wat aan ons wordt voorgeschoteld door onze zelf als betrouwbaar aangewezen bronnen.

Doordat we dan ook nog eens allemaal in steeds kleinere groepjes verzameld zijn die niet meer zoals vroeger een algemeen geaccepteerde realiteit en waarheid delen, maar vooral geloven wat ze zelf willen, wordt het steeds lastiger om te bepalen wat de ‘waarheid’ is.

AdobeStock_142644522
AdobeStock_142644522

Mensen clusteren zich op natuurlijke wijze in groepjes en als groep zijn we niet zo slim. We verzamelen mensen om ons heen die dezelfde dingen geloven als we zelf doen en zo wordt het steeds moeilijker om nog iets te horen dat niet strookt met wat we geloven.

Dat maakt het vervolgens weer heel makkelijk om nepnieuws te verspreiden: er zijn altijd genoeg groepen die graag willen geloven wat een vals nieuwsbericht claimt en zullen dat met alle liefde delen onder de mensen met eenzelfde mening. Gevolg: gewin, of dat nu monetair of qua invloed is.

Iemand verdient er altijd aan

Niet alleen voor diegene die het nepnieuws verspreidt, maar ook voor de platforms die dat mogelijk maken, de reactionaire blogs en nieuwsorganisaties die reageren op de berichten en nog veel meer partijen. Het loont zich, kort gezegd, nog steeds te veel om nepnieuws te verspreiden en dat is misschien wel de grootste reden dat we er nog lang niet van af zijn.

Optimisten zeggen dat de oplossing in dezelfde technologie zit die de verspreiding mogelijk maakt, maar het probleem van veel van de ‘oplossingen’ leiden rechtstreeks naar het verder afkalven van onze online privacy. Andere opties, zoals het verlaat toekennen van advertentie-royalties (na verificatie) en andere financiële prikkels vergeten gemakshalve dat er veel meer redenen zijn om nepnieuws te verspreiden dan advertentie-inkomsten.

AdobeStock_156378899
AdobeStock_156378899

Wie is hier nou de snackbar?

Een nog groter probleem is wie je de arbiter van de waarheid maakt. De algoritmes van Google en Facebook? De regering van de VS? Er is geen onafhankelijk orgaan dat door iedereen vertrouwd wordt om altijd de waarheid te spreken, voornamelijk omdat we allemaal mensen zijn en weten: niemand doet dat altijd.

Het is in elk geval onverstandig om de methodes om de algemene waarheid te bewaken in handen van een bedrijf met winstoogmerk te leggen, maar toch lijken we dat met zijn allen gewoon te doen. Daar is die menselijke natuur weer: er zijn altijd alternatieven, maar dat is gedoe en daar houden we niet van.

Als je nu denkt: “dat klinkt allemaal nogal deprimerend” dan heb je groot gelijk. We moeten wennen aan het nieuwe normaal en dat gaat ook gebeuren. Volgende generaties zullen niet opgroeien met de zekerheid/illusie (afhankelijk van wat je gelooft) dat er één waarheid is en zullen vanzelf meer twijfelen aan de waarheid van wat ze te zien en te horen krijgen. Diegenen die dat niet doen zullen zich er bij moeten neerleggen dat we de in de komende paar jaar aan alles moeten twijfelen. Ik ga mijn filterbubbel weer in, en ik raad je aan dat ook te doen. Sterkte.

[Afbeeldingen © pathdoc – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Google

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)