Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De ‘Digitale chef van de EU’ Andrus Ansip waarschuwde Facebook en de rest van de social media in een interview met de Financial Times: hou het nepnieuws in bedwang of we gaan er consequenties aan verbinden. Zo meldt de NOS. Social media moeten het probleem onder controle zien te krijgen, hoe ze het ook doen.
Dat bericht zal niet in dovemansoren vallen, want zeker Facebook is al bezig met het inzetten van verschillende algoritmes en filtermethodes om nepnieuws te verjagen van haar pagina’s. Het platform wil gebruik maken van de eigen gebruikers om de ergste van de ergste spammers van nepnieuws tegen te houden, maar wat er op dit moment gebeurt is niet genoeg voor Ansip.
Misvatting
Ansip zegt dus dat social media-platforms actiever moeten zijn om dit tegen te houden maar komt dan met een misvatting: hij vertelt tegen de FT dat hij dacht dat ‘gewone’ media zouden slinken ten faveure van social media, maar dat het opduiken van al dit nepnieuws ervoor zal zorgen dat mensen social media niet meer zullen vertrouwen en terug zullen keren naar kwaliteitsmedia. Het is een rare uitspraak voor iemand die digitale chef van de EU is, want het is al gebleken dat het zo niet werkt.
De verregaande polarisatie zorgt er voor dat ongeveer de helft van de mensen het helemaal niet zo’n probleem vinden als een bericht nep is, als het maar in hun straatje past. Daarnaast is ook al gebleken dat de mate van vertrouwen die mensen in een bericht hebben niet geassocieerd is met de bron van het bericht. Als het vertrouwen weg is, lijken mensen gewoon helemaal niks meer te geloven.
Actie van iedereen
De roep tot meer actie is dus zeker gerechtvaardigd, want uiteindelijk wil de EU ook helemaal niet te veel controle uitoefenen op wat er via social media rondgaat. Ansip zegt daarover dat ze zeker niet het ‘ministerie van de waarheid’ willen spelen, hoe vervelend al dat neppe nieuws ook is. Het gaat niet weg, niet vanzelf, dus komt het uiteindelijk op Facebook, Twitter en de rest aan om te zorgen dat het niet zo makkelijk is om onwaarheden te verspreiden, net zoals het onze taak is als gebruikers om niet meteen de deel- of retweetknop te raken als we iets zien dat ons raakt: eerst even kijken of het wel waar is.
Verder lezen over Europa
Marketing01.04.2024
Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Technology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Social Media19.02.2024
TikTok verslavend? De EU gaat het uitzoeken
Mobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Nieuws17.01.2024
Waar zijn de 2 euro munten?
In Spanje en Portugal vind je ze nauwelijksVerder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023