Online19.11.2014

Nederlandse consument ziet relatie met merken als eenrichtingsverkeer


merken kunnen nog veel stappen maken

Edelman presenteerde gisteren de lokale Brandshare-resultaten. Het is de tweede editie van dit jaarlijkse onderzoek en hiermee wil het bedrijf inzicht bieden in de continu veranderende relatie tussen merken en consumenten. 

Dit jaar is de studie ook voor het eerst in Nederland afgenomen en uit de resultaten blijkt dat 78% van de consumenten de relaties met merken als eenrichtingsverkeer beschouwen. Verder is 74% van mening dat merken enkel uit eigenbelang contact met hen maken en dat terwijl liefst 91% procent juist waardevolle verbintenissen wil aangaan met merken.

Uit het onderzoek blijkt dat alleen het merk voordeel geniet van de mens-merkverbintenis. Consumenten delen content van het merk op sociale media, laten persoonlijke informatie achter, doen aankopen en bevelen producten aan, maar krijgen daar in hun ogen weinig voor terug. Het feit dat mensen meer betrokken willen zijn bij merken – dat merken meer delen – toont aan dat er een groot gat bestaat tussen de wens en werkelijkheid. Dit is vooral zichtbaar bij gedragingen als ‘snel reageren op vragen of klachten van de consument’, ‘openlijk communiceren over hoe en waar producten gemaakt worden’ en ‘tonen van visie’.

brandshare_infog
brandshare_infog

Maatschappelijke behoefte

Brandshare laat tevens zien dat als gevolg van de steeds complexere wereld en het feit dat iedereen meer met elkaar verbonden is, de behoeften van mensen zijn veranderd. Naast de meer traditionele marketingstrategieën gericht op emotionele en rationele waarden, is er nu een nieuwe behoefte waarin merken moeten voorzien: een maatschappelijke. Mensen willen weten of bedrijven ook hun steentje bijdragen aan een betere wereld. Consumenten vinden het belangrijk te weten wat de missie en de reden van bestaan van een organisatie is en welk standpunt merken innemen over specifieke kwesties.

Delen

Het doel van het onderzoek was niet alleen te weten of en hoe mensen betrokken willen zijn bij merken, maar ook wat het effect daarvan is. “Brandshare toont aan dat het loont om te delen. Er is namelijk een sterke correlatie tussen het raken van de emotionele, rationele en maatschappelijke snaren bij de consument en een verhoogde intentie van de consument om een product te kopen, het merk aan te bevelen en te verdedigen, content van een merk te delen en persoonlijke informatie aan het merk toe te vertrouwen,” aldus Joel Bearden, Director Consumer Brands bij Edelman.

Wederzijds voordeel

Uit het onderzoek komt naar voren dat het creëren van wederzijds voordeel drie dingen vereist:

1. Storytelling & Storysharing – Merken moeten niet alleen hun verhalen delen (storytelling), maar ook de consument onderdeel maken van het verhaal, bijvoorbeeld door hen te betrekken bij de product- of dienstontwikkeling.

2. Visie & Toewijding – Mensen willen dat merken een duidelijke visie of helder doel hebben en dat bedrijven hun (merk)beloftes nakomen.

3. Bereikbaar & Flexibel – Mensen willen snel, in realtime en op meerdere manieren met bedrijven kunnen communiceren. Daarbij zien zij het merk en het bedrijf als één en dezelfde en maken zij geen verschil tussen contact via Twitter, de helpdesk of ‘live’. Ook verwachten consumenten dat merken hun input oppakken en/of implementeren.

Verder lezen over Consument

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet...

Nieuws02.10.2023

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander