Online05.07.2018

​Namaakepidemie bijt zich vast in de maatschappij


Digitale transformatie is zowel een zegen als een vloek voor merken. De opkomst van sociale media en het hoge tempo van technologische innovatie bieden merken mogelijkheid om meer van zichzelf te laten zien, maar zorgt er ook voor een grotere kans om slachtoffer te worden van namaak. Uit nieuw onderzoek van MarkMonitor, uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Vitreous World, blijkt dat namaak bijna de helft (47%) van de merken treft. Dat gaat het niet meer om een paar centen, maar liefst één op drie merken meldt een verlies in omzet van meer dan 10 procent door namaak.

Namaak en merkinbreuk

Vier op de tien organisaties (41%) heeft te maken gehad met een toename van namaak en merkinbreuken. Dit wordt veroorzaakt door de digitale transformatie: social media (61%), big data (52%), chat/messaging (52%); kunstmatige intelligentie (51%), dark web (48%) en augmented reality (47%). Er is nog geen licht aan het einde van de tunnel, de digitale transformatie zet verder door en dat baart merkhouders zorgen. Zo denkt 58 procent dat het in de komende vijf jaar moeilijker wordt om zichzelf te beschermen tegen namaak.

Onterechte beoordelingen

Namaak is een ernstig probleem, er komen steeds meer namaakgoederen bij klanten terecht. In december 2017 is bij de Britse grens bijvoorbeeld miljoenen kilo’s aan namaakkleding, -speelgoed en -gadgets in beslag genomen. Dit soort namaakgoederen zorgt voor een enorme daling van het consumentenvertrouwen en is slecht voor het imago van een merk. Terwijl vandaag de dag is die goede reputatie essentieel voor het succes van een merk. Of het nu een restaurant, een film of een auto is, de online beoordelingen zorgen voor een ‘make it or break it’. Een slechte beoordeling vanwege een namaakproduct, kan zorgen voor onterechte negatieve beoordelingen.

Aanpassen van benaderingen

Online merknaambescherming wordt door de online ontwikkelingen steeds belangrijker. Sterker nog: het is nog nooit zo belangrijk geweest. Toch zal een effectieve aanpak steeds ingewikkelder worden. De omvang en complexiteit van het probleem zijn de laatste jaren aanzienlijk toegenomen als gevolg van het internationale karakter van het bedrijfsleven, het online winkelen en de groei van social media. Dit heeft criminelen extra infiltratiemogelijkheden gegeven. Tegenwoordig is merknaambescherming niet beperkt tot het eigen merk, maar het is een maatschappelijk probleem geworden. Organisaties moeten klanten beschermen en hun vertrouwen en loyaliteit waarborgen.

Succesvolle bescherming van een merk vereist een multidisciplinaire aanpak van binnenuit. Uit het onderzoek van MarkMonitor blijkt echter dat slechts 19 procent van de respondenten op dit moment een merkbeschermingsstrategie heeft uitgewerkt. Voor de respondenten die niet over een dergelijk plan beschikken, zijn de kosten de grootste belemmering (65%), gevolgd door een gebrek aan tijd en middelen (64%).

Gerechtelijke stappen

Merken hebben niet alleen last van namaakproducten die de markt opkomen. Andere soorten inbreuken waar merken doorgaans onder te lijden hebben, zijn bijvoorbeeld: minder websiteverkeer als gevolg van gehackte websites (46%); hogere kosten voor betaalde zoekadvertenties (49%); schade aan de reputatie (50%) en advertenties op sociale media van namaakproducten (45%).

Juridische vervolgstappen

Ondanks het feit dat namaak steeds vaker voorkomt, verbinden merken geen juridisch vervolg aan inbreuk. Slechts iets meer dan de helft (56%) van de merken heeft gerechtelijke stappen ondernomen, waarvan 23 procent zegt dat de actie resulteerde in een verwijdering van inbreukmakende inhoud of product en een kwart (24%) zegt dat de actie resulteerde in financiële compensatie.

Dilemma

Digitalisering biedt merken enorme kansen, maar dezelfde kansen worden ook door cybercriminelen en fraudeurs benut, een dilemma dus. Het resultaat is een dalend consumentenvertrouwen, omzetverlies en reputatieschade. Tegelijkertijd spelen veel bedrijven met het dilemma dat een merknaamstrategie te veel geld kost, terwijl namaakproducten inkomsten derven. De investering in een programma voor merknaambescherming blijkt echter aanzienlijk kleiner dan de schade als gevolg van namaak.

Conclusie

We leven in een tijd van wereldwijde verbondenheid. Iedere dag starten enthousiaste ondernemers met nieuwe producten. Alle merken, van multinationals tot startups, hebben een geavanceerde technologie nodig om hun inkomsten en reputatie te beschermen. Maar ook het inschakelen van derden voor online monitoring helpt. Dit is van cruciaal belang om consumenten te beschermen tegen de risico’s van namaak en om hun vertrouwen te behouden.

Deze blogpost is geschreven door Chrissie Jamieson, VP Marketing bij MarkMonitor.

[Afbeelding ©
bepsphoto
– Adobe Stock]

Verder lezen over Fake

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?

Een van de beste vormen van reclame die je als ondernemer kunt hebben, zijn tevreden klanten die zich positief uitlaten over jouw diensten. Met de komst van digitale platformen als Google en Trustpilot, wordt het steeds...

Online09.04.2024

​Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?

UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan

Vorige week, zie het oorspronkelijke bericht hieronder, tweette Elon Musk al dat hij de overname van Twitter ‘on hold’ gezet had. De reden daarvoor was het onverwacht hoge aantal fake accounts waar het sociale netwer...

Social Media17.05.2022

UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan

Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake is
Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen

Fakenews! Het was één van de favoriete woorden van voormalig president Donald Trump. In zijn ambtsperiode werden we dan ook regelmatig met de neus op de feiten gedrukt, en juist niet. Social media namen meer maatregele...

Social Media30.03.2022

Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen

Slechts 22% kan het echt
Facebook verwijdert deepfake ‘overgave’ video van Zelensky

Dat de, doorgaans bekende, personen die in deepfake video’s ‘optreden’ vrijwel niet meer van echt te onderscheiden zijn is al langer bekend. Het meest recente spraakmakende voorbeeld daarvan is een video van de Oek...

Nieuws17.03.2022

Facebook verwijdert deepfake ‘overgave’ video van Zelensky

Meer nep-webshops dan ooit actief: pas op

We hebben al vaker gewaarschuwd voor nep-webshops, maar criminelen weten van geen ophouden. Nog steeds worden consumenten namelijk massaal opgelicht omdat ze een bestelling plaatsen bij een niet-bestaande webwinkel. En d...

Cybercrime25.11.2021

Meer nep-webshops dan ooit actief: pas op

Facebook geeft bekende mensen vrijbrief om zich niet aan regels te houden

Het lijkt wel of Facebook nooit meer zonder actuele schandalen zit. Nu is het bedrijf van Mark Zuckerberg alweer in opspraak gekomen om een gevoelige kwestie. Volgens The Wall Street Journal knijpt Facebook een oogje toe...

Social Media14.09.2021

Facebook geeft bekende mensen vrijbrief om zich niet aan regels te houden

Zoeken met een foto: hoe doe je dat?

Niet iedereen gebruikt online eigen foto's. Zo kan het gebeuren dat je op een datingapp of social media te maken krijgt met een catfish. Iemand die de foto's van een ander gebruikt en zich voordoet als die persoon. We ke...

Search12.09.2021

Zoeken met een foto: hoe doe je dat?

Handig voor meer dan het ontmaskeren van een catfish

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander