Social Media11.11.2011

Uit internationaal onderzoek blijkt dat bedrijfsleiding moeite heeft met sociale media


uit-internationaal-onderzoek-blijkt-dat-.jpg
uit-internationaal-onderzoek-blijkt-dat-.jpg

Volgens een studie die Weber Shandwick uitvoerde in samenwerking met Forbes Insights, maken veel merken wel gebruik van digitale technologieën, maar hebben ze nog een lange weg af te leggen om een kenmerkende ‘sociale’ identiteit te ontwikkelen.

Aanwezigheid op social media kanalen belangrijke factor in reputation building

Voor het onderzoek werden bijna 2.000 senior executives in vijftig landen van ’s werelds grootste bedrijven ondervraagd. De conclusies van dit onderzoek werden samengebracht in “Socialising Your Brand: A Brand’s Guide to Sociability”. Het rapport biedt inzicht in de ervaringen van marketing- en communicatiedirecteurs die steeds vaker een impact ondervinden van sociale media op hun bedrijf en merk. De aanwezigheid en activiteit van een merk via sociale media – de ‘sociability’ van een is tegenwoordig een onontbeerlijke factor om een sterke reputatie op te bouwen.

Bedrijfsleiders vinden vandaag dat de reputatie van hun merk voor 52% hierdoor bepaald wordt en dit zal in de komende drie jaar toenemen tot 63%. Ter vergelijking: bedrijfsleiders in de Benelux geloven dat de reputatie van hun merk iets minder afhangt van de activiteit en aanwezigheid op sociale media (53% nu en 56% binnen drie jaar). Een meerderheid van de ondervraagde managers (87%) geeft aan dat zij een sociale media strategie voor hun merk hebben, maar 84% van deze zelfde groep managers vindt dat hun inspanningen onvoldoende zijn.


Hoe wordt een merk een topmerk?

Het onderzoek toonde aan dat topmerken een dialoog aangaan met hun doelpubliek en specifieke content creëren die verder gaat dan enkel het verspreiden van nieuws of het organiseren van evenementen. Topmerken bouwen communities die een hechte band hebben met het merk. Merken en organisaties moeten oprecht interesse tonen en vooral goed luisteren naar wat hun ‘fans’ zeggen. Bovendien maken sociale media bij topmerken meer integraal deel uit van de ganse bedrijfsorganisatie, waardoor de ‘sociale’ identiteit ervan nog sterker tot uiting komt.


Sociale media integreren in alle departementen van de organisatiestructuur

Er is een opmerkelijk onderscheid tussen enerzijds de theoretische en anderzijds de praktische wijze om merken ‘socialer’ te maken. Brand managers maken vaak gretig gebruik van nieuwe technologieën en applicaties maar verliezen daarbij soms hun zakelijke doelstellingen uit het oog – een ‘sociaal’ programma moet altijd waarde creëren voor de fans van het merk. Om een echt sociaal merk te creëren dienen bedrijfsleiders de interne structuur van hun bedrijf aan te passen en sociale media te integreren in alle departementen binnen de organisatiestructuur. Enkel zo kan een hechtere band gecreëerd worden tussen het merk en het doelpubliek.


Een merk socialer maken: risico’s vs voordelen

Marketing- en communicatiedirecteurs van wereldwijde ondernemingen vinden dat de voordelen van sociale media dubbel opwegen tegen de risico’s. Zij zien vooral voordelen op vlak van klantengetrouwheid, merkherkenning, nieuwe klanten identificeren en verbeterde service aan klanten. Volgens Leslie Gaines-Ross (Chief Reputation Strategist, Weber Shandwick) executives moeten inzien dat in contact treden met hun doelgroepen, deelnemen en starten van dialogen alsook het stimuleren van feedback nu meer dan ooit van belang is, omdat het de merkreputatie beïnvloedt.

Schermafbeelding 2011-11-09 om 11.10.48 

Negen peilers om merken meer ‘social’ te maken

Weber Shandwick vergeleek wat ’topmerken’ doen om hun merk social te maken – en hoe zich dat verhoudt tot wat ‘gewone merken’ doen. Weber Shandwick identificeerde negen pijlers die helpen om een merk meer sociaal te maken:

1. Inhoud is van kapitaal belang

Wereldwijde topmerken onderscheiden zich door het creëren van originele content. 45% van deze merken creëert ‘inhoud’ speciaal voor sociale media.

2. Zet merken in beweging

Topmerken bieden 44% meer merk-gerelateerde mobiele content aan dan ‘gewone’ merken bijvoorbeeld “check-in” apps (43% meer dan reguliere merken), proximity marketing (41% meer) en gebruik van een eigen YouTube kanaal (40% meer).

3. Integreer merkpersoonlijkheid

Topmerken zijn bijna dubbel zo actief als gewone merken om een ‘persoonlijkheid’ te creëren en zijn consistent in het vertalen van deze merkidentiteit in sociale en traditionele media.

4. Geef sociale media een centrale plek in je organisatie

61% van de topmerken heeft een manager of strateeg die zich specifiek bezighoudt met sociale media, tegenover 41% bij reguliere merken. Volgens één van de onderzoeksrespondenten is het heel belangrijk om sociale media activiteiten centraal te beheren en te plannen.

5. Luister meer dan je praat

Topmerken passen hun boodschappen aan op de behoeften van hun doelgroepen en integreren de meningen en feedback van fans in hun verhalen. Dit gebeurt bijna twee keer zo vaak dan bij reguliere merken. Topmerken zijn dubbel zoveel bereid om een product of dienst aan te passen op aanbeveling van de ‘fans’.

6. Gebruik de juiste instrumenten om de effectiviteit van sociale media te meten

Topmerken beschouwen verhoogde conversies, afnemende belvolumes etc. als belangrijkste indicatoren om de effectiviteit van sociale media te meten.

7. Denk globaal

Topmerken hechten veel meer waarde aan een wereldwijd bereik van hun sociale media activiteiten dan reguliere merken. Een wereldwijd bereik draagt bij aan betere service en reputatie.

8. Zoek steun buiten de organisatie

Vergeleken met reguliere merken schakelen topmerken bijna twee keer zo vaak andere bedrijven in om hun sociale media prestaties te meten en te verbeteren.

9. Wees alert

Topmerken zijn steeds alert om hun reputatie te beschermen. Sinds de Wikileaks affaire zijn topmerken 85% alerter geworden.
 

Executive summary

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl

Verder lezen over Bedrijven

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

Het inrichten van een kapsalon is meer dan alleen het kiezen van mooie meubels en decoraties. Het gaat om het creëren van een ruimte die zowel functioneel als uitnodigend is voor je klanten en medewerkers. Hier zijn enk...

DC Business09.04.2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

In een wereld waar technologie razendsnel evolueert en bedrijfsprocessen steeds complexer worden, is de behoefte aan softwareoplossingen die naadloos aansluiten op specifieke bedrijfsbehoeften urgenter dan ooit. Maatwerk...

Technology28.03.2024

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Logitech heeft deze week 2 nieuwe webcams onthuld voor zowel consumenten als bedrijven die behoefte hebben aan videovergaderingen in de hoogste kwaliteit, compleet met het meest uitgebreide aanbod aan features dat Logite...

Gadgets07.03.2024

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen

Expatfile is een toonaangevend Amerikaans belasting- en financieel technologiebedrijf dat een gebruiksvriendelijk belastingplatform biedt aan Amerikanen die in het buitenland wonen. Het bedrijf heeft een innovatieve oplo...

DC Business29.02.2024

Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen

​Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben

Als ondernemer is het erg belangrijk om goed verzekerd te zijn voor potentiële risico’s die op kunnen treden. De kredietverzekering is nog een vrij onbekende verzekering voor ondernemers. Dit is onterecht, omdat deze...

DC Business25.02.2024

​Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben

​Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt

Kanban: je hebt er misschien weleens van gehoord. Zeker in een corporate omgeving wordt er vaak met Kanban gewerkt. Maar vaak wordt het niet volop ingezet: het is namelijk op veel meer banen van toepassing dan mensen vaa...

Online13.02.2024

​Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt

​Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!

Eind 2023 waren er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek ruim 1,5 miljoen mensen als zelfstandige werkzaam. Het overgrote deel hiervan biedt producten of diensten aan als zzp’er, een zelfstandige zonder person...

DC Business31.01.2024

​Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag