Online01.07.2015

​In 6 stappen naar betere content en commerce


Het is nogal wat, onze Maturity Index. Vorige keer gaf ik al tips over hoe je de maar liefst achttien focuspunten kunt inzetten om de meest optimale content-commerce balans te maken. En natuurlijk om daarmee succes te behalen met je webshop. Maar het is nogal ambitieus om gelijk alles in één keer te veranderen. Daarom een quick guide voor het verbeteren van je webshop en het perfectioneren van de balans tussen content en commerce.

Stap 1: definieer het 0-punt

Begin met het in kaart brengen van de maturity index voor je eigen webshop en ondersteunde (content-)kanalen. Zoals in de vorige blog genoemd [link naar blog Maturity Index]: wees eerlijk. Niemand heeft er wat aan als je je beter voordoet dan je bent. Je kunt misschien jezelf voor de gek houden, maar de klant zeker niet. En die klant stemt met zijn voeten, dus wees reëel.

Stap 2: benchmark je resultaten

Het liefst check je je resultaten door ze naast de resultaten van de concurrent te leggen. De benchmark is alleen om te controleren of je jezelf reële cijfers hebt gegeven. Als je namelijk teveel uitgaat van de plus- en minpunten van je concurrent, verlies je de focus op je eigen sterktes en de behoeften van de klant. Dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait.

Step 3: ontwikkel een contentstrategie

Voordat je je zwakste factoren gaat aanpakken, is het goed om even een stap terug te doen en na te denken wat je met je content wilt bereiken, welke doelstellingen je jezelf hebt gesteld voor de webshop en hoe die twee in lijn liggen met elkaar. Uit ons onderzoek ‘How content and commerce collide’ in samenwerking met Econsultancy blijkt dat veel bedrijven (60 procent) deze stap al genomen hebben, maar geldt dat ook voor jou?

Stap 4: prioriteer de actiepunten

Je kunt je contentstrategie gebruiken om te bepalen welke factoren die het minst presteren als eerste moeten worden aangepakt. Stel dat blijkt dat je sociale media nog niet op orde zijn, maar je content ook nog geen directe link heeft met de webshop, dan kan dat laatste de hoogste prioriteit krijgen, omdat je content nog te weinig bijdraagt aan de doelstellingen van de webshop. Door te prioriteren wordt het behapbaar en kun je weer rustig ademhalen.

Stap 5: zorg altijd voor een balans tussen waarde voor en van de klant

Dat je content in lijn moet liggen met de commerciële doelstellingen, betekent niet dat directe omzet het hoogst haalbare is als het je contentstrategie betreft. Ga niet nu elk stukje content volgooien met producten of aanbiedingen. Het draait, zoals ook blijkt uit de Maturity Index, om de balans. Je doelgroep is enerzijds op zoek naar het beste product, dus informeer de klant, zonder gelijk te verkopen.

Anderzijds wil de klant geëntertaind worden, ook als je in b2b zit, dus maak inspiratielijstjes of zelfs een Pinterest-bord in een bepaalde stijl. Of maak een grappig filmpje, zoals een parodie op de uitpakfilmpjes die op YouTube circuleren. Of beter: maak er een wedstrijdje van. Wie van je klanten kan het meest hilarische uitpakfilmpje maken? Die krijgt een cadeaubon. Inspireer je klanten gelijk om bij je te kopen.

Stap 6: maak er geen eenmalige actie van

Geen enkele marketingtactiek werkt als het in isolatie of eenmalig wordt uitgevoerd. De uitlijning met commerce is belangrijk, maar denk ook na hoe je de verbetering van je content en commerce kan embedden in je marketingorganisatie. De behoeften van je klant veranderen continu en die uitpakwedstrijd werkt misschien een tijdje, maar je wilt de klant continu aangenaam verrassen. Als je iteratieve verbetering kunt opnemen in je processen en organisatie klim je steeds verder op die Maturity Index ladder.

Lees het hele onderzoek dat we uitvoerden met Econsultancy hier.

Deze blogpost is geschreven door Jeroen Staehle, marketing manager EPiServer Benelux

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?