Marketing09.06.2015

​Hoe marketing aan best practices ten onder gaat


Best practices doen het goed in marketingland. We kijken af bij AirBnB, Coca Cola, BMW. De campagnes zien er gelikt uit. Mooie plaatjes met sterke teksten. De content wordt via meerdere kanalen en in meerdere vormen gedeeld. Leuk hoor, maar je onderscheidt je pas als je unieke marketingcampagnes ontwikkeld. Best practices zouden daarom best eens de dood van marketing kunnen betekenen.

Trap niet in de valkuil waar veel marketeers in vallen en beschouw ‘best practices’ als entertainment. Het is geen voer voor de doorgewinterde marketeer. Door best practices ontwikkelen marketeers gedateerde marketingcampagnes (die best practice is namelijk al een jaar geleden uitgevoerd) of exacte kopieën van de succesvolle campagnes. De kans is klein dat je als marketeer succesvol wordt met deze strategie.

Hoofd boven het maaiveld

Als je een succesvolle marketeer wilt zijn, dan moet je je hoofd boven het maaiveld uit durven steken. Dat lukt niet als je je vasthoudt aan standaard marketingcampagnes en strategieën die in jouw industrie gehanteerd worden. Ook gaat het niet werken als je je door je budget laat sturen, want baanbrekende marketingcampagnes hoeven niet duur te zijn. Zeker als je weet waar het budget heen gaat en welk resultaat het oplevert.

Het lukt niet als je afhankelijk bent van beslissingen van bovenaf, waardoor het proces stroperig en langzaam wordt. Laat staan dat ‘bovenaf’ weet waar het om draait, meestal zijn het oude heren met weinig verstand van marketing. Daarom hebben ze jou aangesteld, toch? Daar komt bij dat als de directie zich te sterk bemoeit met marketing de aandeelhouders vaker belangrijker zijn dan de klanten.

Zekerheid is fijn

Het is ook niet eenvoudig. We willen onze banen niet kwijt raken. We willen niet teveel budget opmaken. We willen niet compleet afgaan. Toch zal je op een gegeven moment de stap moeten zetten, want als jij niet de volgende doeltreffende marketingcampagne ontwikkeld die precies aansluit bij de klantbehoefte, dan doet je concurrent het wel. Je hebt dus eigenlijk geen keus, maar wel als het gaat om de aanpak.

Natuurlijk vind je het eng om grote beslissingen te nemen en om marketingbudget weg te zetten voor een gewaagde campagne. Dat betekent alleen niet dat het altijd met een ‘big bang’-aanpak gerealiseerd moet worden. Juist niet! Door de sociale media, flexibele websites en e-mailmarketing kun je snel een campagne opzetten en testen. Je hoeft geen billboard op Times Square, met Facebook bereik je al snel veel meer mensen (en je kunt het nog meten ook!).

Iteratief ontwikkelen met agile marketing

We noemen het agile marketing en door snelle ontwikkelcycli in te zetten om je campagnes iteratief te ontwikkelen, zorg je ervoor dat nieuwe kansen direct opgepakt kunnen worden. Je kunt direct aan de slag met de alledaagse vragen van klanten, ook in je marketingcampagne. Aansluitend kun je nieuwe aanbiedingen testen en personaliseren om meer conversies te realiseren. Als je de resultaten kan presenteren aan het bestuur, wordt ook voor hen duidelijk hoe de wereld is veranderd.

Hartstikke leuk dat Coca Cola op zijn billboard op Times Square een verwijzing maakt naar Mad Men, maar deze marketingcampagne is net zo retro als de serie. Zo’n ‘best practice’ is leuk, maar snel gedateerd en sluit het echt aan op de behoeften van de klant? Hoe zit het met de resultaten achter de schermen die ze ons niet laten zien? Laten we terug gaan naar de realiteit en de behoeften van de klant als leidraad nemen.

Deze blogpost is geschreven door Jeroen Staehle, marketing manager EPiServer Benelux.

man-men-coke
man-men-coke

Agile?

Om uit te vinden in hoeverre je eigen marketingactiviteiten als ‘agile’ te bestempelen zijn, heeft EPiServer de Agile Marketing Quiz ontwikkeld. Doe de test en ontdek of jouw marketingaanpak past bij de behoeften van je klant.

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes