​Dit zijn de risico's van een product kopen op Kickstarter

​Dit zijn de risico's van een product kopen op Kickstarter

Vorig artikel Volgend artikel

Er staan geweldige uitvindingen op Kickstarter en vaak jeuken onze handen om deze allemaal van fondsen te voorzien om deze droom waar te maken. En natuurlijk omdat we het product als eerste willen. Echter blijken die producten ook regelmatig niet te komen, ook al is het minimumbedrag van de crowdfunding-actie behaald. Zo zit het met de risico’s met investeren in een gecrowdfund product.

Risico's crowdfunding

Het ding met Kickstarter-acties is dat je vaak projecten ziet die best veel geld kosten. Logisch, want als het veel minder kostte, dan had de ‘uitvinder’ waarschijnlijk wel op een andere manier de fondsen bij elkaar gekregen. Het probleem is dat Kickstarter its van de lange baan is. Het kost nu eenmaal tijd om een product van concept tot massaproductie te maken en vaak stellen bedrijven toch onrealistische doelen voor hun uitvinding. Het gevolg? Klagende mensen die hun geld in iets hebben gestoken waar ze veel te lang op moeten wachten.

Waarschijnlijk is dat het grootste risico van Kickstarter: een fabrikant kan blijven zeggen: “Even geduld alsjeblieft, we doen ons best om de producten zo snel mogelijk te leveren.” Het is alleen de vraag hoe lang je dat moet pikken. Het is helemaal niet ongebruikelijk dat Kickstarter-projecten jaren worden uitgesteld. Maar wat als je na al die jaren uitstel afstel verwacht? Dan is de kans groot dat je je geld terug wil. Dat is echter niet bij elke crowdfunding-website even snel en makkelijk geregeld.

Kickstarter

Bovendien hebben de platforms ook niet altijd een poot om op te staan. Soms wordt er wel een onderzoek gestart, maar er is na het behalen van een bepaalde campagne natuurlijk een moment waarop het geld van Kicktstarter naar de maker gaat. Bovendien blijft Kickstarter ook aangeven dat het geen webwinkel is: het is een crowdfundingwebsite, wat betekent dat je zelf in een project investeert en wat er verder met de beloning gebeurt, dat is niet aan Kickstarter. Het legt de verantwoordelijkheid voor het afronden van het project volledig bij de maker.

Zie investeren in een Kickstarter dan ook vooral als een investering en niet als een aankoop, want dat zorgt er ten eerste voor dat je wel twee keer nadenkt voordat je voor een project gaat, naast dat je hierdoor beter begrijpt dat het platform zelf waarschijnlijk weinig voor je kan doen: helaas. Kickstarter is daarin niet alleen. Indigogo zegt dat het "niet garandeert dat bijdragen zullen worden gebruikt zoals beloofd, dat campagne-eigenaren extraatjes zullen leveren, of dat de campagne zijn doelen zal bereiken". Kickstarter zegt dat het ervanuit gaat dat alle leden binnen de Kickstarter-gemeenschap met eerlijkheid en openheid te werk gaan. Zo verwacht het dat makers uiteenzetten waar het geld allemaal naartoe is gegaan en om het terug te storten als dat kan.

Wat te doen als backer

Wat je dan wel als backer kunt doen? Weinig. Kickstarter onderneemt zelf actie door de maker een e-mail te sturen om om een update te vragen, maar het kan ook makersprivileges intrekken of uberhaupt een account maken op Kickstarter onmogelijk maken. Soms zijn er nog wel terugbetalingen mogelijk, maar die moeten dus wel komen van de makers. Toch bewijst er iets dat er ook veel goede ideeën op crowdfunding sites staan die wel doorgang vinden. De omvang van de crowdfundingmarkt wordt op ongeveer 15 miljard euro geschat, waarbij vooral de toekomst rooskleurig wordt gezien door experts: in 2028 zou dat al rond de 40 miljard moeten liggen.

In 2015 liet Kickstarter een onderzoek uitvoeren door de Universiteit van Pennsylvania. Het doel? Onderzoeken hoe groot de kans is dat een project mislukt. Uit de studie bleek dat 9% van de projecten hun beloningen niet levert. Ook andere crowdfundingsites geven aan dat het aantal frauduleuze campagnes minder dan 10 procent is. Maar toch: als je dus tien projecten ondersteund, zal daarvan eentje een loze investering zijn geweest.

Risico's

Mede daarom is het verstandig om je risico’s van tevoren goed in te schatten. Is het een bekend bedrijf, heeft het eerder succesvolle Kickstarter-projecten geleid? Is de uitvinding zelf wel realistisch en haalbaar? Kijk ook hoeveel updates er al zijn en of de maker actief lijkt te zijn met zijn crowdfunding (bijvoorbeeld op social media).

Plus, je moet een flinke voorraad geduld hebben, want uitstel is eerder regel dan uitzondering in het geval van crowdfundingprojecten. Zorg dus dat je zelf slim bent en verwacht vooral zo min mogelijk van Kickstarter zelf. Mocht je uiteindelijk veel geïnvesteerd hebben en echt volledig zijn opgelicht, dan zou je kunnen overwegen naar de rechtbank te gaan. Het zal niet de eerste keer zijn dat een maker zich moet verantwoorden in de rechtbank.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...