De tijd van YouTube-advertenties doorklikken is bijna voorbij

De tijd van YouTube-advertenties doorklikken is bijna voorbij

Vanaf volgende week heel veel kanalen met niet te skippen advertenties

Vorig artikel Volgend artikel

Als je video's kijkt moet je af en toe ook advertenties slikken, in elk geval op YouTube. Gelukkig waren de meeste ads na een paar seconden al weg te klikken, maar die tijd lijkt langzaam tot een einde te gaan komen. Er waren al een aantal kanalen die je niet meer de mogelijkheid gaven om advertenties door te klikken, maar de videodienst gaat dat in de komende maand flink uitbreiden.

Tot nu toe maakt YouTube voornamelijk gebruik van het TrueView systeem, dat wordt gepresenteerd als een win-win: kijkers kunnen doorklikken als ze geen interesse hebben in de video en adverteerders hoeven alleen maar te betalen als er meer dan 30 seconden gekeken wordt. Blijkbaar wordt er te veel doorgeklikt (logisch) en niet genoeg uitbetaald.

Niks meer overslaan

Kanalen die al eerder goedgekeurd waren om advertenties bij video's te laten zien (een crime an sich) kunnen automatisch de nieuwe stijl advertenties in al hun video's plaatsen, ook de oudere. Vanaf volgende week is het dus niet alleen maar voorbehouden aan een heel select aantal kanalen om dit soort advertenties te laten zien, maar kan iedereen die in het partnerprogramma zit dit soort advertenties laten zien. De vraag is: gaat iedereen dat ook doen?

Het voordeel van de grotere inkomsten is niet alleen maar voor YouTube zelf: ook de videomakers krijgen een groter gedeelte van de koek. Natuurlijk zijn er ook creators die dat helemaal niet willen, maar uiteindelijk zullen er genoeg zijn die de extra centjes goed kunnen gebruiken. Het argument tegen reclames die je niet kunt overslaan is dat mensen dan maar helemaal wegklikken en er dus ook niks verdiend wordt, maar als dit de nieuwe norm wordt zou dat betekenen dat álle kanalen hier last van gaan hebben.

Daarnaast wordt de lengte van de advertenties ingekort. Waar de limiet tot nu toe 30 seconden was gaat die nu verlaagd worden naar 20 seconden. Eerlijk is eerlijk: als je tot nu toe structureel wegklikker was ga je dus nu als kijker toch vermoedelijk een stuk meer advertenties voor de kiezen krijgen. Zo blijkt maar weer dat advertising onontkoombaar is. We kunnen het wel proberen te ontvluchten, maar wat je ook doet: er is altijd iemand die meer betaalt om je dingen te laten zien waar je niet per se op zit te wachten.

[Afbeeldingen © YouTube]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies