Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Als je video’s kijkt moet je af en toe ook advertenties slikken, in elk geval op YouTube. Gelukkig waren de meeste ads na een paar seconden al weg te klikken, maar die tijd lijkt langzaam tot een einde te gaan komen. Er waren al een aantal kanalen die je niet meer de mogelijkheid gaven om advertenties door te klikken, maar de videodienst gaat dat in de komende maand flink uitbreiden.
Tot nu toe maakt YouTube voornamelijk gebruik van het TrueView systeem, dat wordt gepresenteerd als een win-win: kijkers kunnen doorklikken als ze geen interesse hebben in de video en adverteerders hoeven alleen maar te betalen als er meer dan 30 seconden gekeken wordt. Blijkbaar wordt er te veel doorgeklikt (logisch) en niet genoeg uitbetaald.
Niks meer overslaan
Kanalen die al eerder goedgekeurd waren om advertenties bij video’s te laten zien (een crime an sich) kunnen automatisch de nieuwe stijl advertenties in al hun video’s plaatsen, ook de oudere. Vanaf volgende week is het dus niet alleen maar voorbehouden aan een heel select aantal kanalen om dit soort advertenties te laten zien, maar kan iedereen die in het partnerprogramma zit dit soort advertenties laten zien. De vraag is: gaat iedereen dat ook doen?
Het voordeel van de grotere inkomsten is niet alleen maar voor YouTube zelf: ook de videomakers krijgen een groter gedeelte van de koek. Natuurlijk zijn er ook creators die dat helemaal niet willen, maar uiteindelijk zullen er genoeg zijn die de extra centjes goed kunnen gebruiken. Het argument tegen reclames die je niet kunt overslaan is dat mensen dan maar helemaal wegklikken en er dus ook niks verdiend wordt, maar als dit de nieuwe norm wordt zou dat betekenen dat álle kanalen hier last van gaan hebben.
Daarnaast wordt de lengte van de advertenties ingekort. Waar de limiet tot nu toe 30 seconden was gaat die nu verlaagd worden naar 20 seconden. Eerlijk is eerlijk: als je tot nu toe structureel wegklikker was ga je dus nu als kijker toch vermoedelijk een stuk meer advertenties voor de kiezen krijgen. Zo blijkt maar weer dat advertising onontkoombaar is. We kunnen het wel proberen te ontvluchten, maar wat je ook doet: er is altijd iemand die meer betaalt om je dingen te laten zien waar je niet per se op zit te wachten.
[Afbeeldingen © YouTube]
Verder lezen over Commercials
Entertainment12.02.2024
Dit zijn de leukste commercials van Super Bowl 2024
Events14.02.2022
Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials
Duurste reclamespotjes van de wereldAdvertising08.02.2021
Super Bowl LV: Een overzicht van alle commercials
Advertising01.02.2021
Uitreiking van de Ster Gouden Loeki weer te zien op televisie
Marketing06.12.2020
Lidl, Kruidvat, Plus, AH & Jumbo komen vandaag met kerstcommercial
Marketing31.07.2020
Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?
Professionele atleten en amateurs komen samenAdvertising31.01.2020
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten
De mooiste en beste commercialsAdvertising06.12.2019
Plus komt met weer een emotionele kerstcommercial
Ook Lidl en Jumbo trappen kerst afVerder lezen over YouTube
Artificial Intelligence06.09.2024
Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan
Video05.09.2024
YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk
Tech in Asia25.07.2024
Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie
Online16.07.2024
YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music
Video12.07.2024
YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot
Video28.06.2024
Disney+ bevat straks mogelijk video’s door gebruikers
Video12.06.2024
YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen
Video29.05.2024