Online01.07.2022

Consumentenorganisaties menen dat Google ons misleidt


Diverse consumentenorganisaties binnen Europa maken een vuist tegen Google. Volgens deze organisaties worden consumenten misleid door het bedrijf. Dat zou het doen om hun persoonlijke gegevens volop te kunnen gebruiken.

Hoewel je als consument zou denken dat Google het beste met je voor heeft door zo hevig te investeren in zijn zoekmachine, maar bijvoorbeeld ook handige tools als Gmail en de Google Kalender gratis aan te bieden, kun je je afvragen of dat allemaal wel zo gratis is. Je betaalt er misschien niet voor met je euro’s, maar wel met iets anders. Zo moet je flink wat privacy opgeven om gebruik te kunnen maken van de tools van Google.

Consumentenorganisaties

Veel mensen hebben dat ervoor over, maar consumentenorganisaties lijken niet overtuigd dat die mensen goed weten wat Google precies met hun gegevens doet. Het is immers ook wel makkelijk: even snel doorklikken, de voorwaarden niet goed lezen en door. Je merkt dat bijvoorbeeld ook wanneer je een nieuwe telefoon hebt en wil instellen: er komen wel allerlei dingen voorbij waar je ‘ja’ op zegt, maar vaak tik je die door omdat je graag van je nieuwe snufje gebruik wil maken.

Consumentenorganisaties in Europa vinden dat Google hierbij misleiding toepast. De overkoepelende organisatie BEUC heeft een klacht ingediend bij allerlei privacywaakhonden om hier eens meer onderzoek naar te doen. Het schrijft: “In tegenstelling tot wat Google beweert over het beschermen van de privacy van consumenten, zijn tientallen miljoenen Europeanen op een weg naar surveillance geplaatst toen ze zich aanmeldden voor een Google-account.”

Te veel macht voor Google

“Er is maar één stap voor nodig om Google alles wat je doet te laten controleren en exploiteren. Als je wilt profiteren van privacyvriendelijke instellingen, moet je navigeren door een lang proces en een mix van onduidelijke en misleidende opties. Kortom, wanneer je een Google-account aanmaakt, word je onderworpen aan toezicht als standaard optie. In plaats daarvan zou privacybescherming de standaard en gemakkelijkste keuze moeten zijn voor consumenten.”

Het zou graag zien dat consumenten beter worden informeert en het proces duidelijker wordt. Daarnaast is het niet gecharmeerd van de ‘must’ om bij aankoop van een Android-telefoon een account te moeten aanmaken bij Google. 7 op de 10 telefoons op de wereld gebruikt Android. Zo’n account is onder andere nodig om apps te kunnen downloaden uit de Play Store van Google. Je wordt dus min of meer wel gedwongen om een account aan te maken, terwijl daar privacytechnisch veel haken en ogen aanzitten.

Duidelijke taal

Duidelijke taal van de BEUC, wat natuurlijk goed past bij deze situatie. Het wil immers dat Google juist duidelijke taal en processen gebruikt om gebruikers te informeren. Google is het daar op zijn beurt totaal niet mee eens. Het vindt de gebruikte taal duidelijk, de keuzes helder en het design is makkelijk te begrijpen. Het heeft zelf gezegd: “We streven er juist naar dat de keuzes simpel en duidelijk zijn.”

De maat is echter vol en dat ligt niet alleen bij Google. “Google is een recidivist. Meer dan drie jaar geleden dienden we klachten in tegen de locatiebepalingspraktijken van Google en de verantwoordelijke Ierse commissaris voor gegevensbescherming heeft nog steeds geen beslissing over de zaak genomen. Ondertussen zijn de praktijken van Google in principe niet veranderd. De techgigant voert nog steeds continue tracking en profilering van consumenten uit, wat de toon zet voor de rest van de markt. We hebben snel actie van de autoriteiten nodig, want het is onaanvaardbaar dat een van de grootste spelers de AVG negeert.“

Sowieso ligt Google constant onder vuur. Niet alleen omdat hoge bomen nu eenmaal veel wind vangen en het internet relatief gezien nog steeds vrij nieuw is (en het nu eenmaal heel lang duurt om wetgeving in elkaar te zetten), ook omdat het op veel verschillende gebieden zijn macht lijkt te misbruiken. De EU heeft Google al meerdere malen op de vingers getikt en schroomt niet om hoge boetes uit te delen. Google doet het nu allemaal voorkomen alsof de BEUC en Google hetzelfde doeleinde hebben, maar waarom dan niet in gesprek om het nog beter te maken? Of zou dat toch te veel overkomen als toegeven? Wordt -maar waarschijnlijk pas over een lange tijd- vervolgd.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024