De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Bedrijven die continu investeren in lange-termijn-marketing en het bouwen van sterke merken lijken de coronacrisis veel beter te doorstaan. Voor de pandemie uitbrak, zag het ernaar uit dat de totale merkwaarde van de Brandz Top 100 met 9% zou groeien. Ondanks COVID-19 zag de Top 100 de totale merkwaarde toch nog met 5.9% toenemen. Zo blijkt ui de 2020 editie van de BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands. De totale merkwaarde van de Top 100 tikt nu de 5 biljoen dollar aan.
Amazon blijft ’s werelds waardevolste merk
De Top 100 heeft zich tijdens de huidige crisis een stuk veerkrachtiger en stabieler getoond dan tijdens de crisis van 2008. De merken groeiden met 227 miljard dollar in merkwaarde het afgelopen jaar.
Amazon is ’s werelds waardevolste merk gebleven en dit jaar met maar liefst 32% (100 miljard dollar) gegroeid naar 415.9 miljard dollar. Amazon is daarmee goed voor maar liefst een derde van de merkgroei van de Top 100.
Tech-merken domineren ranking
Tech-merken blijven de ranking domineren. Ze groeiden niet alleen met 10% aan merkwaarde, maar zijn samen ook goed voor meer dan een derde (37%) van de totale merkwaarde van de Top 100. Apple staat net als vorig jaar op plaats 2 in de Top 100 (+14%). Microsoft heroverde de derde plek (+30%), met dank aan het succes van MS Teams en Office 365 als handige tools bij het thuiswerken. En Google staat op vier, niet in de laatste plaats omdat bedrijven tijdens de lockdown veel in de Cloud werkten.
Veel Chinese merken in de Top 100
Meer dan de helft van de Top 100 bestaat uit Amerikaanse merken, en een kwart van de merken is Aziatisch. We vinden 17 Chinese merken in de lijst. Alibaba (+16%, nr. 6) is het waardevolste Chinese merk, op de voet gevolgd door Internetgigant Tencent (+15%, nr. 7).
Nederlands tintje
In de door Amerika en Aziatische landen gedomineerde Top 100 vinden we Shell terug op plek 83. Shell voert ook de categorie ‘Energy’ aan. Heineken staat niet in de Top 100 dit jaar, maar schopte het wel tot nummer 2 in de categorie ‘Beer’. In de categorie ‘Global Banks’ neemt ING de achtste plaats in.
Innovatie en creativiteit
We zagen dit jaar in de BrandZ Top 100 ook dat innovatie en creativiteit voor merken heel belangrijk is, nu mensen meer tijd online doorbrengen. Wie thuis jonge kinderen heeft zal begrijpen waarom juist TikTok de hoogste nieuwe binnenkomer is op 79.
Retail en mediamerken
De retail-sector is het hardst in merkwaarde gegroeid dit jaar (21%). Met dank aan de grote spelers in de e-commerce die zich tijdens de coronacrisis zowel innovatief als agile hebben getoond, zoals Amazon, Alibaba en JD (+24%, nr. 52). Maar ook Walmart (+24%, nr. 27) die de laatste tijd flink investeerde in e-commerce, doet het goed.
In de Top 20 grootste stijgers zien we ook veel merken in de media- en entertainmentbranche terug. Netflix (+34%) steeg acht plekken naar 26. Instagram was vorig jaar de grootste stijger en steeg dit jaar nog eens 15 plekken om op 29 te eindigen. Ook LinkedIn (+31%, nr. 43) en Xbox (+18%, nr. 65) stegen flink in de Top 100.
Top 100 Brandz
Het hele rapport
Het complete BrandZ Top 100-rapport is voor iedereen te downloaden.
Verder lezen over Amazon
Entertainment17.04.2024
Wordt Fallout net zo’n succes als The Last of Us?
Entertainment16.04.2024
Wat hoor je als je het telefoonnummer uit de Fallout-serie belt?
Entertainment12.04.2024
4 redenen om Fallout te kijken op Prime Video
Entertainment03.04.2024
All-In The Bitcoin Family verschijnt deze week op Prime Video
vanaf 5 april te zienTechnology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Entertainment07.03.2024
De Fallout-trailer houdt de games in ere: en vooral de humor
Verder lezen over Bedrijven
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
DC Business09.04.2024
Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?
Technology28.03.2024
Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft
Gadgets07.03.2024
Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business
DC Business29.02.2024
Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen
DC Business25.02.2024
Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben
Online13.02.2024
Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt
DC Business31.01.2024
Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!
Verder lezen over Merken
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Lifestyle03.02.2023
Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben
DC Business19.12.2022