Amazon meest waardevolle merk

Amazon meest waardevolle merk

Voor het eerst sinds 2006 geen tech-bedrijf op nummer 1 spot

Vorig artikel Volgend artikel

Amazon is het meest waardevolle merk ter wereld. De tweestrijd tussen Google en Apple, die sinds 2007 afgewisseld de koppositie in de lijst met meest waardevolle merken te wereld bezaten, is verbroken. Amazon staat op nummer een in de lijst van BrandZ met 100 meest waardevolle merken.

De grote groei van Amazon is volgens onderzoekers te danken aan het ecosysteem van het merk. Van online retail en een paar simpele cloud computer services tot een groot aanbod van producten die met elkaar verbonden zijn, waardoor ze elkaar versterken.

De lijst met bedrijven in de top 10 bestaat voornamelijk uit bedrijven die veel inkomsten uit online services halen. McDonald's (9) is het enige bedrijf dat daar eigenlijk niet tussen hoort. De complete top 10:

1. Amazon
2. Apple
3. Google
4. Microsoft
5. Visa
6. Facebook
7. Alibaba
8. Tencent
9. McDonald's
10. AT&T

Hoewel er dus veel techbedrijven in de top 10 staan, zijn de luxe merken zoals Gucci (52), Chanel (31) en Louis Vuitton (22) de grootste stijgers in de lijst. Nike (21) is het grootste kledingmerk, Louis Vuitton het grootste luxe concern. De complete lijst bekijk je hier.

De BrandZ lijst met de 100 meest waardevolle merken ter wereld wordt sinds 2006 samengesteld. BrandZ berekent de waarde van een merk door financiële data te combineren met het beeld van consumenten over merken. Dit beeld wordt geschetst door de antwoorden op vragen uit enquetes die verspreid worden onder 4 miljoen consumenten uit 51 verschillende landen.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlo...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies