Online05.02.2014

Brandtertainment is king


brandtertainment-is-king.jpg
brandtertainment-is-king.jpg

Waarom een Reclamecode Social Media overbodig wordt bij goede branded content

Afgelopen week had ik het genoegen om op twee events aanwezig te zijn die in een zekere zin lijnrecht tegenover elkaar staan, maar ook hand in hand gaan. Aan de ene kant was daar een bijeenkomst georganiseerd door de Stichting Reclame Code om alles over de nieuwe Reclamecode Social Media te vertellen. De dag daarna stond in het teken van branded content, een term die momenteel net als ‘big data’, bij veel marketeers een verliefd gevoel opwekt. Overigens werd branded content hier zeer nauw genomen aangezien alle sponsoren ook sprekers waren. Maar misschien was dat dan ook juist de bedoeling. Wat ik me bleef afvragen na deze twee dagen: is die Reclamecode Social Media nou echt nodig als we voor kwalitatief hoogwaardige branded content zorgen?

De zelfregulerende consument

Korte recap, de Reclamecode Social Media is ontstaan uit een behoefte dat bij alle content (artikelen, tweets, posts, video’s etc.) waar op één of andere manier een commerciële partij bij is betrokken, gemeld moet worden dat het gesponsord is. De code wil misleiding tegengaan door een meldpunt te hebben dat merken op hun vingers kan tikken. Een manier om commerciële partijen en hun partners scherp te houden. Waar de grens ligt, is en bleef een grijs gebied. Vanuit het twitterende publiek, dat natuurlijk en masse werd aangemoedigd om met een # zijn mening te ventileren, kwam dan ook snel het verzoek om naast de groene en rode bol in het logo van de stichting, een grijze toe te voegen. En zo geschiedde.

Het overheersende gevoel was dat het een overdreven regel is. Want is de mondige consument zelf niet veel beter in staat om merken scherp te houden? Als jij het gevoel hebt dat je misleid wordt en je deelt dat, dan maak je jouw statement openbaar met een grote kans dat anderen daar net zo over denken. En erop reageren. Want sociale media zijn immers bedacht om met je vrienden te praten, niet met merken. En zeker niet met verkopers. Op het moment dat de content die je als merk publiceert te commercieel is, of je dat nou zelf doet of samen met een invloedrijk persoon of collectief, word je daar vaak snel genoeg op afgerekend. En als jouw doelgroep tegen je in opstand komt, komt dat veel harder aan dan een commissie die de klacht waarschijnlijk niet doorzet en je in het ergste geval op een lijst van stoute kinderen zet.

Merken moeten meer als uitgever denken

Consumenten zijn slim genoeg om te weten wanneer een samenwerking commercieel is. Het gaat er om dat de content een toegevoegde waarde voor jou heeft. Merken moeten meer als uitgevers van content denken. In TV-formats of als webredacties. Daar is Red Bull zeer bedreven in met bijvoorbeeld de Red Bull Crashed Ice, maar ook door hun branded content met een eigen kanaal naar de Apple TV te brengen. Of GoPro en Lomography die inspireren met een platform dat het resultaat van het gebruik van hun product laat zien. Zelfs als rechtsbijstandverlening kan je jezelf onderscheiden, bewees DAS met het programma Das je goed recht. En als je niet het budget hebt om zelf een platform of format te maken zijn er al talloze voorbeelden van succesvolle samenwerkingen met diverse invloedrijke creatieven, ofwel influencers. Een recent voorbeeld is Duyvis dat deze week samen met Kakhiel zijn ‘verjaardagsfuif’ geeft in een tijdelijke pop-up feestwinkel. In het kader van transparantie: hier zijn wij bij betrokken.

Brandtertainment het nieuwe woord?

Als de content relevant is en past bij de verwachting die mensen hebben van de (online) omgeving waar zij zich bevinden, of dat nou een newsfeed, een blog, een social kanaal of zelfs televisie is, zal geen consument er moeite mee hebben dat een merk daar aan heeft meegeholpen. Wat het soms moeilijk maakt is dat je als merk het geduld moet hebben om geen directe conversie als doel te hebben. Veel commerciële en activerende boodschappen zijn vernietigend voor de kwaliteit van branded content. Daardoor worden er reclamecodes in het leven geroepen.

Je moet als merk je omgeving continu blijven voeden met relevante en waardevolle verhalen. Dan is het ook veel makkelijker en leuker om transparant te zijn over jouw rol en is een Reclamecode Social Media overbodig. Je hebt de adem nodig dat consumenten na verloop van tijd pas door gaan hebben dat jij de drijfveer bent van de verhalen waarmee je ze continu entertaint: Brandtertainment.

Deze blogpost is geschreven door Ruben Cusell, werkzaam bij het PR Bureau.

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys