Online22.11.2013

Klantcontacten steeds minder vaak via de telefoon


klantcontacten-steeds-minder-vaak-via-de.jpg
klantcontacten-steeds-minder-vaak-via-de.jpg

Dimension Data heeft een prachtig rapport gepubliceerd met de onderzoeksresultaten over hoe het nu met “contactcentra” staat. Duidelijk is dat de tijd waarin klanten contact wilden hebben via de telefoon achter ons begint te geraken. Hoewel een groot deel van de contacten nog per telefoon gaat, gaat de voorkeur van veel klanten uit naar andere kanalen, zoals mail en webchat. Multichannel centra in plaats van Callcentra dus, wil je met je tijd meegaan.

Generatie Y noemt de telefoon als 4de keuze bij de contactmogelijkheden. Op de eerste plaats staat e-mail en SMS. Naarmate de leeftijdcategorie van de respondenten toeneemt, neemt de voorkeur voor telefoon ook toe. Verstandig zou dus zijn bij het onderhouden van contacten met (potentiële) klanten, naar de leeftijdscategorie te kijken. Natuurlijk kun je niet generalisren, maar er is toch een sterk verband te zien tussen leeftijd en voorkeur voor communicatievorm. Wanneer daar meer rekening mee gehouden zou worden, valt er zeker winst in de communicatie te behalen.

generaite.jpg
generaite.jpg

Maar zijn contactcentra wel ingericht op de veranderende voorkeuren van de (potentiële) klant? De meeste centra zijn nog “ouderwetse” callcentra en bedienen zich voornamelijk van de telefoon. In onderstaande grafiek zien we wel veel goede voornemens, met name op het gebied van Social Media, smartphone apps en web chat. Wanneer de plannen ook daadwerkelijk uitgevoerd worden, zullen de centra zeker meer mogelijkheden gaan bieden en beter aansluiten bij de behoefte van de klant.

channels.jpg
channels.jpg

Verder lezen over Chat

Instagram introduceert influencer-chatbots met Nederlands grapje

Meta test op Instagram nu het maken van een AI-versie van influencers. Zo kun je DM’en met creators die je al jaren volgt.

Social Media28.06.2024

Instagram introduceert influencer-chatbots met Nederlands grapje

​Discord wordt nog meer een gameplatform

MSN had het vroeger en MS Teams heeft het als het goed is ook: de mogelijkheid om spelletjes te spelen in de chat. Er is nu een nieuw platform dat het krijgt en dat is geen verrassing, gezien het grootste onderwerp op da...

Gaming12.03.2024

​Discord wordt nog meer een gameplatform

​Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies

OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft een winkel gemaakt waarin je allerlei verschillende chatbots kunt kopen. Het idee is dat je bijvoorbeeld als je in het onderwijs werkt, een specifieke GPT kunt kopen voor jouw va...

Online11.01.2024

​Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies

Welkom in de GPT Store
​5 tips om meer uit je Discord-account te halen

Discord begon ooit als een kleine site waarop je kon chatten met andere gamers op een Slack-achtige manier. Tegenwoordig is het echter zoveel meer. Haal jij alles uit deze app? Met deze tips maak je optimaal gebruik van...

Gaming02.01.2024

​5 tips om meer uit je Discord-account te halen

Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet

Ieder jaar lukt het Coolblue om de Sinterklaas periode af te trappen met een unieke stunt. Dat is uiteraard ook dit jaar weer het geval. De online winkelgigant introduceert namelijk; Chat G-Piet. Chat G-Piet is de slimm...

Online20.11.2023

Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet

Chat G-Piet strooit met gedichtjes
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?

Voordat we WhatsApp kenden, voordat we de TMF Chatbox kenden, voordat we zelfs maar MSN Messenger kenden, was er ICQ. Een afgeleide van I Seek You, kortom, een plek om in contact te komen met anderen. En dat kon via het...

Online06.11.2023

Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?

​Tijdmachine: MSN Messenger maakte alle ouders boos

In onze nieuwe rubriek Tijdmachine stappen we in een tijdmachine en bekijken we een bepaalde tool of object van vroeger even van wat dichterbij. Wat maakte het nou zo’n succes? Wie gebruikte het? Waarom heeft het de ta...

Online16.10.2023

​Tijdmachine: MSN Messenger maakte alle ouders boos

​Zo kan jij je bedrijf versterken met een chatbot

In de moderne zakenwereld, waar concurrentie hevig is en klanten hoge verwachtingen hebben, is het van cruciaal belang om innovatieve manieren te vinden om je bedrijf te versterken en te laten groeien. Een van de meest v...

DC Business27.09.2023

​Zo kan jij je bedrijf versterken met een chatbot