Flurry heeft data voor iOS apps geanalyseerd van gebruikers van Flurry Analytics en daaruit blijkt dat er een duidelijke trend is in de pricing van apps. Uit de data over dit jaar blijkt dat 90% van de apps gratis is. Tussen 2010 en 2012 schommelde dit percentage tussen de 80% en de 84%. Van de 10% apps waarvoor betaald moet worden, kost het merendeel (6%) 99 cent. Maar waar wordt dan geld aan verdiend?
Vaak wordt een app niet gemaakt om geld mee te verdienen, althans niet direct. Het wordt veeleer gezien als een marketinginstrument, een manier om verkeer te genereren waarmee dan wel omzet behaald kan worden.
Voor apps die speciaal ontwikkels zijn om geld mee te verdienen, zie je vaak dat er meerdere mogelijkheden hiervoor zijn:
- Er wordt een app ontwikkeld met veel mogelijkheden (bijvoorbeeld een spel of een informatieve app) en er komt een gratis versie waarin gebruikers kunnen proeven aan wat de (betaalde) app te bieden heeft. Je kunt bijvoorbeeld tot level 10 van een spel, en daarna moet je de volledige versie kopen.
- Er wordt reclame getoond in de app. Wanneer je dit erg hinderlijk vindt, kun je de betaalde versie kopen, die vaak dezelfde mogelijkheden heeft als de gratis app, maar dan geheel zonder advertenties is.
- Er worden in-app aankopen gestimuleerd. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwsitem in zijn geheel wil lezen en niet alleen de (gratis) samenvatting, moet je daarvoor betalen, of wanneer je een spel speelt wordt er allerlei extra’s aangeboden.
En vooral de in-app aankopen lijken de laatste tijd zeer populair bij ontwikkelaars omdat wel blijkt dat mensen vaak genoegen nemen met een gratis app en mindere kwaliteit/minder opties en hinderlijke advertenties voor lief nemen.
Verder lezen over App
Mobile09.12.2024
Uber Teens is een uitbreiding van de app speciaal voor jongeren
Online21.11.2024
Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality
Online20.11.2024
Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht
Gaming18.11.2024
Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon
Startups11.11.2024
ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra
Mobile30.08.2024
Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande
Online15.08.2024
Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app
Gadgets15.08.2024