WoW: omzet keldert, tijd voor nieuw business plan?

Vorig artikel Volgend artikel
WoW: omzet keldert, tijd voor nieuw business plan?

Volgens cijfers van Superdata is de omzet van het populaire online spel World of Warcraft dramatisch gekelderd. Niet vreemd natuurlijk, want het aantal (betalende) spelers neemt al een tijdje af. Hoewel het nog steeds het meest gespeelde MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game) is, lijkt de glorietijd voorbij. 

World of Warcraft kwam in 2004 op de markt en telde in oktober 2010 12 miljoen betalende spelers. Momenteel zouden dat er nog ongeveer 7,7 miljoen zijn. Redenen zouden concurrentie van andere spelen kunnen zijn, maar ook het "verdienmodel" gebaseerd op een soort abonnementsvorm waarin periodiek betaald wordt door spelers om het spel te kunnen spelen, lijkt inmiddels achterhaald met het grote aanbod aan "Free-to-Play" games. 

Tijd voor een nieuw koers, lijkt het. Wanneer World of Warcraft stapsgewijs naar een Free-to-Play vorm zou gaan, zou het een groot deel van de (Amerikaanse) markt terugwinnen. Omzet zou dan behaald kunnen worden door in-game aankopen, waar veel mensen inmiddels aan gewend zijn. Kijken we naar onderstaande grafiek, dan lijkt dit ook voor WoW te gelden:

omzet-wow

Je ziet de omzet kelderen, deze is gerelateerd aan het aantal betalende spelers (wat dus ook gekelderd is). Desondanks blijven inkomsten uit "micro-transacties" vrijwel constant. Ik ben benieuwd of Blizzard Entertainment een zo'n drastische omslag in hun businessmodel aan gaat durven.

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies