Volgens cijfers van Superdata is de omzet van het populaire online spel World of Warcraft dramatisch gekelderd. Niet vreemd natuurlijk, want het aantal (betalende) spelers neemt al een tijdje af. Hoewel het nog steeds het meest gespeelde MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game) is, lijkt de glorietijd voorbij.
World of Warcraft kwam in 2004 op de markt en telde in oktober 2010 12 miljoen betalende spelers. Momenteel zouden dat er nog ongeveer 7,7 miljoen zijn. Redenen zouden concurrentie van andere spelen kunnen zijn, maar ook het “verdienmodel” gebaseerd op een soort abonnementsvorm waarin periodiek betaald wordt door spelers om het spel te kunnen spelen, lijkt inmiddels achterhaald met het grote aanbod aan “Free-to-Play” games.
Tijd voor een nieuw koers, lijkt het. Wanneer World of Warcraft stapsgewijs naar een Free-to-Play vorm zou gaan, zou het een groot deel van de (Amerikaanse) markt terugwinnen. Omzet zou dan behaald kunnen worden door in-game aankopen, waar veel mensen inmiddels aan gewend zijn. Kijken we naar onderstaande grafiek, dan lijkt dit ook voor WoW te gelden:
Je ziet de omzet kelderen, deze is gerelateerd aan het aantal betalende spelers (wat dus ook gekelderd is). Desondanks blijven inkomsten uit “micro-transacties” vrijwel constant. Ik ben benieuwd of Blizzard Entertainment een zo’n drastische omslag in hun businessmodel aan gaat durven.
Verder lezen over World of Warcraft
Gaming09.04.2024
Alle verschillende smaken maken World of Warcraft weer populair
Het begon allemaal met vanilleGaming03.11.2023
Drie nieuwe uitbreidingen voor World of Warcraft: Worldsoul Saga
En nog veel meer nieuws vanaf BlizzconGaming05.06.2023
De beste fictionele personages in WoW Classic WoTLK
Gaming29.11.2022
World of Warcraft: #Dragonflight is nu live!
Gaming11.08.2022
Deze 7 bedrijven verdienen het meest aan games
Gaming19.04.2022
Dit is de 9e uitbreiding van World of Warcraft: Dragonflight
spelers keren terug naar AzerothGaming19.04.2022
Na het succes uit 2008 komt nu Wrath of the Lich King Classic
Gaming18.01.2022