De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De groei van de online retailmarkt is groter en ingrijpender dan verwacht. De omzet van deze markt zal in Nederland met 700% toenemen tot circa 40 miljard euro in 2030. Zo blijkt uit een onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. Uit de studie blijkt dat met name 2 factoren bepalen welke retailers goed gepositioneerd zijn om te profiteren van de stormachtige online groei binnen de markt: de online capaciteiten en de kwaliteit van de winkel footprint. Alleen door alert te zijn op deze factoren kunnen retailers de concurrentie van online retail overleven.
Uit de studie blijkt dat sterke online spelers en grote internationale ketens vaak beter in staat zijn een robuuste online propositie te ontwikkelen dan kleinere partijen. Daarnaast bevinden hun fysieke winkels zich traditioneel vaak op relatief goede locaties. “Voor kleinere ketens geldt dikwijls het omgekeerde,” aldus David van der Does, partner bij Roland Berger in Nederland. “Zij worden vaak dubbel geraakt: ze hebben een minder sterke footprint – de verspreiding van hun winkels is minder voorbereid op demografische veranderingen – en minder middelen om zichzelf online goed op de kaart te zetten.”
Fysieke kassa
Ten opzichte van 2012 zal de totale Nederlandse retailmarkt beperkt groeien tot 2030 als gevolg van demografische en economische ontwikkelingen. Het online gedeelte verveelvoudigt echter tot circa 40 miljard euro. Dit is ruim een derde van het totaal. “Er komt circa 35 miljard aan online retailomzet bij en dat haalt 10 miljard euro weg uit de fysieke kassa,” aldus Van der Does. De drijvende krachten achter de groei zijn structureel. Steeds meer mensen gebruiken smartphones, de mogelijkheden van elektronisch betalen nemen toe en logistieke innovaties maken online winkelen makkelijker.
Leegstand
De impact van de explosieve online groei op de traditionele, offline, retail is ongekend. De gemiddelde winstgevendheid van fysieke winkels zal zonder maatregelen sterk dalen. Indien winkelruimten niet voor andere functies worden gebruikt, loopt de leegstand op tot 17%. “Vastgoedpartijen en overheden kunnen niet meer volstaan met een nauwe focus op het optimaliseren van huurinkomsten en leegstand. Zij zullen ook verder vooruit moeten kijken door huurders actiever te monitoren op online aanwezigheid en de kwaliteit van de gehele winkel footprint. Op die manier worden eventuele problemen tijdig zichtbaar,” aldus Van der Does. “In feite moeten ook zij hun eigen multi-channel strategie ontwikkelen.”
Veeleisende consument
Retailers moeten in staat zijn continu de laatste online ontwikkelingen te bieden aan veeleisende consumenten: de nieuwste websitefunctionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, klantenservice, aantrekkelijke en altijd actuele ‘content’, online betaalmogelijkheden en snelle, foutloze logistiek. Tegelijkertijd moeten winkellocaties bestand zijn tegen verschuivingen in demografie en koopgedrag, bijvoorbeeld door op tijd te bewegen naar aantrekkelijke winkelgebieden. Bovendien moeten de locaties en functionaliteit van winkels aansluiten op het online aanbod, bijvoorbeeld als afhaalpunt of ‘concept store’ die dienen als showroom voor het online aanbod.
Zo liet Albert Heijn deze maand weten dat haar supermarkten in Nederland en België een Bol.com afhaalpunt zullen krijgen. Roland Berger adviseert retailers hun winkelfootprint grondig en objectief door te lichten en op tijd in te spelen op veranderingen door bijvoorbeeld winkels tijdig te sluiten, winkeloppervlakten te verkleinen of meer in te zetten op kortlopende huurcontracten. Daarnaast moeten zij voldoende investeren in hun online propositie. Alleen, of met anderen om samen schaalvoordelen te realiseren via platforms, zoals virtuele winkelcentra.
Verder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Verder lezen over Retail
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Online17.08.2023