Online29.05.2013

Online retail in Nederland groeit met 700% tot 2030


online-retail-in-nederland-groeit-met-70.jpg
online-retail-in-nederland-groeit-met-70.jpg

De groei van de online retailmarkt is groter en ingrijpender dan verwacht. De omzet van deze markt zal in Nederland met 700% toenemen tot circa 40 miljard euro in 2030. Zo blijkt uit een onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. Uit de studie blijkt dat met name 2 factoren bepalen welke retailers goed gepositioneerd zijn om te profiteren van de stormachtige online groei binnen de markt: de online capaciteiten en de kwaliteit van de winkel footprint. Alleen door alert te zijn op deze factoren kunnen retailers de concurrentie van online retail overleven.

Uit de studie blijkt dat sterke online spelers en grote internationale ketens vaak beter in staat zijn een robuuste online propositie te ontwikkelen dan kleinere partijen. Daarnaast bevinden hun fysieke winkels zich traditioneel vaak op relatief goede locaties. “Voor kleinere ketens geldt dikwijls het omgekeerde,” aldus David van der Does, partner bij Roland Berger in Nederland. “Zij worden vaak dubbel geraakt: ze hebben een minder sterke footprint – de verspreiding van hun winkels is minder voorbereid op demografische veranderingen – en minder middelen om zichzelf online goed op de kaart te zetten.”

Fysieke kassa
Ten opzichte van 2012 zal de totale Nederlandse retailmarkt beperkt groeien tot 2030 als gevolg van demografische en economische ontwikkelingen. Het online gedeelte verveelvoudigt echter tot circa 40 miljard euro. Dit is ruim een derde van het totaal. “Er komt circa 35 miljard aan online retailomzet bij en dat haalt 10 miljard euro weg uit de fysieke kassa,” aldus Van der Does. De drijvende krachten achter de groei zijn structureel. Steeds meer mensen gebruiken smartphones, de mogelijkheden van elektronisch betalen nemen toe en logistieke innovaties maken online winkelen makkelijker.

Leegstand
De impact van de explosieve online groei op de traditionele, offline, retail is ongekend. De gemiddelde winstgevendheid van fysieke winkels zal zonder maatregelen sterk dalen. Indien winkelruimten niet voor andere functies worden gebruikt, loopt de leegstand op tot 17%. “Vastgoedpartijen en overheden kunnen niet meer volstaan met een nauwe focus op het optimaliseren van huurinkomsten en leegstand. Zij zullen ook verder vooruit moeten kijken door huurders actiever te monitoren op online aanwezigheid en de kwaliteit van de gehele winkel footprint. Op die manier worden eventuele problemen tijdig zichtbaar,” aldus Van der Does. “In feite moeten ook zij hun eigen multi-channel strategie ontwikkelen.”

Veeleisende consument
Retailers moeten in staat zijn continu de laatste online ontwikkelingen te bieden aan veeleisende consumenten: de nieuwste websitefunctionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, klantenservice, aantrekkelijke en altijd actuele ‘content’, online betaalmogelijkheden en snelle, foutloze logistiek. Tegelijkertijd moeten winkellocaties bestand zijn tegen verschuivingen in demografie en koopgedrag, bijvoorbeeld door op tijd te bewegen naar aantrekkelijke winkelgebieden. Bovendien moeten de locaties en functionaliteit van winkels aansluiten op het online aanbod, bijvoorbeeld als afhaalpunt of ‘concept store’ die dienen als showroom voor het online aanbod.

Zo liet Albert Heijn deze maand weten dat haar supermarkten in Nederland en België een Bol.com afhaalpunt zullen krijgen. Roland Berger adviseert retailers hun winkelfootprint grondig en objectief door te lichten en op tijd in te spelen op veranderingen door bijvoorbeeld winkels tijdig te sluiten, winkeloppervlakten te verkleinen of meer in te zetten op kortlopende huurcontracten. Daarnaast moeten zij voldoende investeren in hun online propositie. Alleen, of met anderen om samen schaalvoordelen te realiseren via platforms, zoals virtuele winkelcentra.

...

Verder lezen over Nederland

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Je hoort wel eens dat verkeersborden of straatnaambordjes worden gestolen. Vaak door dronken jongeren, die het dan als een trofee op hun kamer hangen. Eigenlijk helemaal niet nodig, want je kunt zo’n verkeersbord ook gewoon zelf kopen.

Lifestyle05.12.2024

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026

Na 2026 is er geen Grand Prix van Zandvoort meer. De organisatie van de race wil de handdoek in de ring gooien.

Automotive04.12.2024

Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026

Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet.

Nieuws04.12.2024

Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk

Verder lezen over Retail

Black Friday 2024: Dit zijn de beste deals en tips om slim te shoppen

Black Friday is hier! Het is natuurlijk heel de week al aanbiedingen en korting. Maar vandaag kunnen koopjesjagers wereldwijd hun hart ophalen met duizenden deals en kortingen.

Gadgets29.11.2024

Black Friday 2024: Dit zijn de beste deals en tips om slim te shoppen

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin