Online23.05.2013

Crowdsourcing, crowdfunding, crowdlearning, crowdsolliciteren?


crowdsourcing-crowdfunding-crowdlearning.jpg
crowdsourcing-crowdfunding-crowdlearning.jpg

Het betrekken van ‘de crowd’ lijkt dé trend te zijn van de afgelopen jaren. Steeds vaker worden projecten en ondernemersdromen gerealiseerd door willekeurige anderen om een bijdrage te vragen. Het betrekken van het publiek bij de introductie of het bedenken van een nieuw product wordt met name door kleine bedrijven regelmatig toegepast. En ook ‘crowdlearning’ waarin je door peer-reviews samen aan het leren bent lijkt door Universiteiten en Hogescholen omarmt te worden. De nieuwste trend op crowd gebied? Crowdsolliciteren!

In sollicitatie-land is er al langer een trend gaande dat men het papieren CV links laat liggen en sollicitanten een video van zichzelf laten opnemen. Men ziet dan met wat voor kandidaat men te maken heeft en kan een inschatting maken of deze persoon wel of niet binnen het bedrijf past. Niks mis mee. Echter; de beslissing om iemand wel of niet aan te nemen ligt nog steeds bij de recruiter of HR-afdeling. Dat is vreemd, omdat zij in het dagelijks leven, zeker bij grote organisaties, weinig te maken hebben met de nieuwe werknemer.

Jerre Maas (26) deed in 2010 onderzoek naar de belangrijkste criteria die recruiters en werkgevers hebben bij het aannemen van een nieuwe kandidaat. Hieruit bleek dat met name het enthousiasme en de match met de overige werknemers van groot belang waren. Factoren die niet te beoordelen zijn aan de hand van een papieren CV, maar wél via een face-to-face ontmoeting of een video pitch.

Samen met Jan-Paul de Beer (29) – onder andere bekend van de Creative Talent of the Year verkiezing – bedacht hij daarom een nieuwe vorm van solliciteren, crowd-solliciteren. Bij crowd-solliciteren krijgen overige medewerkers, klanten of bijvoorbeeld ‘de crowd’ een adviserende rol. Zij kunnen namelijk het beste inschatten of ze die belangrijke ‘klik’ hebben met de nieuwe medewerker. Daarnaast creëert het crowd-solliciteren een grote betrokkenheid van overige medewerkers en komt er een positieve vibe op de werkvloer rondom het invullen van vacatures.

Een vorm van crowd-solliciteren werd ingezet bij ‘The Candidate’ van Heineken. Ook hier konden overige Heineken-medewerkers hun stem uitbrengen op hun favoriete sollicitant.

CEO Gezocht
Voor de invulling van een andere vacature laat Maas de meest open variant van crowd-solliciteren zien. Bij ‘CEO Gezocht’ zoekt hij, samen met twee compagnons, nieuw CEO-talent om een crowd- en e-learning tool (Improgression) in de markt te zetten. Met dit product, dat vorig jaar opgenomen was in de Accenture Innovation Awards Top 10 en de MKB Innovatie Top 100, kunnen mensen zichzelf training door middel van het opnemen en insturen van video- en audiofragmenten.

Bijzonder is dat de nieuwe CEO geen relevante werkervaring of opleiding nodig heeft. Maas is op zoek naar een kandidaat die past bij het product en het bedrijf; iemand die de juiste eigenschappen bezit om dit product succesvol in de markt te zetten. Iedereen mag en kan dus solliciteren.

De selectie laat hij niet over aan klanten of medewerkers. Hij kiest ervoor om het publiek een stem te geven en de kandidaten te beoordelen op de eigenschappen die relevant zijn voor het invullen van de functie. De uiteindelijke top 5 wordt uitgenodigd voor een ontmoeting met de eigenaren van het product.

Wil jij solliciteren op deze functie of de crowd-solliciatie in zijn werk zien? Ga dan naar www.ceogezocht.nu.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Crowdfunding

Je kunt nu ongelimiteerd geld binnenharken op Kickstarter

Kickstarter komt met een functie die de concurrent al 10 jaar heeft: de mogelijkheid om nadat een campagne is afgelopen nog geld te geven voor een project.

Startups17.04.2024

Je kunt nu ongelimiteerd geld binnenharken op Kickstarter

​Dit zijn de risico’s van een product kopen op Kickstarter

Er staan geweldige uitvindingen op Kickstarter en vaak jeuken onze handen om deze allemaal van fondsen te voorzien om deze droom waar te maken. En natuurlijk omdat we het product als eerste willen. Echter blijken die pro...

Online02.08.2022

​Dit zijn de risico’s van een product kopen op Kickstarter

Fans startten crowdfunding voor Mol en Plooij

UPDATE 6 mei 07u10: Het was een nobel idee. Een fanatieke fan van Olav Mol en Jack Plooij die een crowdfunding actie startte om de twee Formule 1 commentatoren de mogelijkheid te bieden hun verslag en interviews – tege...

Entertainment06.05.2022

Fans startten crowdfunding voor Mol en Plooij

UPDATE: Crowdfunding gestopt, donateurs krijgen geld terug
Crowdfunding moet 1 miljoen opleveren voor gouden tip in zaak Tanja Groen

Van Tanja Groen, de studente die in de zomer van 1993 in de buurt van Maastricht verdween, ontbreekt sindsdien elk spoor. De afgelopen jaren – de laatste keer enkele dagen geleden nog – is op veel plaatsen in en buit...

Nieuws23.06.2021

Crowdfunding moet 1 miljoen opleveren voor gouden tip in zaak Tanja Groen

Documentaire ‘Kinderen van Ruinerwold’ brengt succesvolle crowdfundingactie op gang

Een paar jaar geleden was de Drentse plaats Ruinerworld wereldnieuws. In een afgelegen boerderij werden een vader en 5 kinderen ontdekt, die daar in het geheim een leven leidden. Documentairemaakster Jessica Villerius ma...

Nieuws19.04.2021

Documentaire ‘Kinderen van Ruinerwold’ brengt succesvolle crowdfundingactie op gang

​Startup InvestID introduceert een interactief dashboard

InvestID lanceert als eerste partij in Europa een interactief dashboard voor investeerders. Zij introduceren dit op basis van een automatische koppeling met de grootbanken (PSD2). Alle investeringen en uitbetalingen die...

DC Business04.02.2021

​Startup InvestID introduceert een interactief dashboard

voor investeerders
Postmysteries zijn de escape rooms voor thuis

Escape rooms zijn al jaren mateloos populair en inmiddels in zo'n beetje elke Nederlandse plaats te vinden. Van redelijk eenvoudig ingerichte puzzelkamers tot in de details uitgewerkte rooms, je bent wel even bezig om ze...

Entertainment03.12.2019

Postmysteries zijn de escape rooms voor thuis

Succesvolle crowdfunding van opvolger XS4ALL

KPN maakte eerder dit jaar bekend te gaan stoppen met de andere merken, zodat het zich volledig kan focussen op het KPN-merk. Dat zou dan ook het einde van XS4ALL betekenen. En daar waren klanten niet blij mee. Een onlin...

Nieuws05.11.2019

Succesvolle crowdfunding van opvolger XS4ALL

Nieuwe provider komt eraan!

Verder lezen over Crowdsourcing

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Project CSX is de naam die het Chinese bedrijf ZTE heeft gegeven aan haar nieuwste project: het crowdsourcen van een nieuw mobiel product. Veel bedrijven zouden het niet aandurven om min of meer ¯\_(ツ)_/¯ als antwoor...

Mobile15.09.2016

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Chinese maker ZTE gebruikt crowdsourcing voor innovatie
​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Internettechnologie is bij uitstek een middel om mensen met elkaar te verbinden en bij elkaar te brengen voor een gemeenschappelijk doel. Oftewel: om de crowd in stelling te brengen. Ook de overheid zou van the crowd kun...

Online29.04.2015

​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Banken onderzoeken hoe ze geld kunnen verdienen aan betaalgegevens van klanten. Informatie die potentieel goud waard is voor adverteerders. Heb je een hoog inkomen of geef je veel uit aan dure tickets en reizen, dan

Online30.10.2014

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Steeds meer mensen hebben de behoefte om diervriendelijk en duurzaam geproduceerd vlees te kopen. Maar hoe weet je zeker dat je vlees echt helemaal in orde is? Via de website koopeenkoe.nl koop je samen met andere consum...

Online13.01.2014

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Af en toe kom je op sites waar je mond weer van open valt. Fiverr.com is er zo een. Ik weet niet eens meer hoe ik er kwam, maar als je eenmaal op de site zit - voorspel ik je - wordt het erg lastig niet iets uit te probe...

Marketing23.12.2013

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

Transavia heeft in samenwerking met Radio 538 een eerste fanflight georganiseerd. Deze reis is volledig samengesteld, crowdsourced dus, door Facebook-fans van Transavia en luisteraars van 538. Ze konden dus zelf hun best...

Social Media18.10.2013

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

In 2012 won ING al de ‘Social Media Monitor 5’ en bleef hiermee verassend bedrijven als KLM en Vodafone op het gebied van Social Media inzet voor. Nu lanceert ING een Social Media campagne op het gebied van jongeren...

Social Media10.07.2013

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics

In de laatste 8 jaar is de groei van OpenStreetMap snel gegaan. De open-source kaartensite heeft meer dan 1 miljoen bijdragen die bij elkaar 21 miljoen mijl aan gedetailleerde wegen weergeven over de gehele wereld. Het i...

Online12.06.2013

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics