(Weers)voorspellen is vooruitzien

Vorig artikel Volgend artikel
(Weers)voorspellen is vooruitzien

Het wel of niet aandoen van een jas, het pakken van de fiets of de auto en het al dan niet meenemen van een paraplu. Dit is zomaar een greep uit de dagelijkse dilemma’s die afhankelijk zijn van de grillen van het weer. De weersvoorspellingen van Piet Paulusma of Marjon de Hond bieden enigszins een houvast bij het maken van een keuze. Maar tegenwoordig kunnen deze weersvoorspellingen ook voor andere doeleinden worden gebruikt. Temperatuurverschillen kunnen namelijk belangrijke inzichten bieden in het koopgedrag van consumenten.

Door slim in te spelen op deze, wellicht wat onverwachte, correlatie tussen het weer en de verkoop, is het mogelijk om de marges te verbeteren en het marktaandeel te vergroten. Een supermarktketen ontdekte bijvoorbeeld dat lagere temperaturen gepaard gaan met een daling in de verkoop van houdbare melk, bloemkool en vogelvoer. Maar op dagen met hogere temperaturen zou er een toename van 200 procent zijn in de verkoop van barbecues. En de verkoop van haarverwijderingsproducten zou zelfs met 1400 procent toenemen. Allemaal afhankelijk van hoe de consument reageert op een specifiek weertype.

Door de data van weersvoorspellingen en het klantgedrag te combineren, kun je verder vooruit kijken en beschikbare kennis inzetten voor het verbeteren van de dienstverlening en klantenbinding. Concreet kunnen er dus nauwkeurige voorspellingen worden gemaakt van de verkooptrends van diverse producten. Hiervoor kunnen naast weersvoorspellingen ook historische verkoopgegevens, informatie over vakanties, feestdagen, lokale concurrentie en marketingactiviteiten worden gebruikt.

Met de komst van weerapplicaties laten we onze dagindeling, en daarmee onze behoeftes, steeds vaker aansluiten op het weer. Het weer heeft immers een enorme invloed op ons gedrag maar tegelijkertijd ook op onze keuze en smaak. Deze ontwikkeling biedt de retailsector interessante mogelijkheden om realtime te anticiperen op het koopgedrag en nieuwe verbanden te ontdekken. Als bakkerij ontdek je dan bijvoorbeeld dat bij warm weer de warme panini's letterlijk als warme broodjes over de toonbank vliegen.

Op deze wijze zijn weersvoorspellingen niet alleen maar relevant voor de dagelijkse kledingkeuze, maar ook voor het achterhalen van andere keuzes en behoeftes op de lange termijn. Zo wordt (weers)voorspellen vooruitzien in ondernemen, wat essentieel is voor retailers om ook in de toekomst competitief te blijven.

Deze blogpost is geschreven door Morten Sorensen van IBM Benelux.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies