Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Het blijft wennen voor de bestuurders en marketingmanagers uit de ‘oude’ wereld: hun geliefde instrumentarium om de bonussen en de winsten voor de aandeelhouders veilig te stellen, gewoon even een (excessieve) prijsverhoging, werkt voor het internet niet zomaar. Daar kwamen de hoge heren van Marktplaats keihard en snel achter want ze werden gedwongen binnen twee maanden (een deel van) hun prijsverhogingen weer terug te draaien.
Op 17 juni 2008 kondigde Marktplaats aan 17 rubrieken weer gratis te maken (was betalend geworden voor €9/€6/€3 (waaronder bakfietsen, trompetten, PC’s, laptops en Apple-computers) en bij vier zakelijke rubrieken (waaronder agrarische en horeca onderdelen) weer terug te gaan van €25 euro naar €6 euro. Overigens de verhoging van de tarieven had betrekking op 241 rubrieken waaronder auto’s.
Vroeger kon je die prijsverhogingen gewoon doorvoeren, want de kans dat je consumenten met spandoeken voor de deur komen protesteren was niet groot, ingezonden brieven in de krant zijn weer snel vergeten, en het opzeggen van je abonnement is een barrière van vanjewelste, of het vinden van een andere aanbieders soms omslachtig en niet altijd zomaar voorhanden. Ook de eventuele commotie in de media blijkt in de praktijk niet lang genoeg te duren. Als consument leg je er uiteindelijk maar bij neer.
Op het Internet werkt het allemaal een beetje anders. Het eigen forum van Marktplaats werd overstelpt met boze reactie en oproepen naar alternatieven te gaan. Bloggers (o.a tweakers.net) gaan zich roeren en roepen ook op om maar naar speuders.nl te gaan of eens de websites als www.ikwilvanmijnautoaf.nl te bezoeken die ook onmiddellijk van het prijsbeleid hebben kunnen profileren.En adverteerders dreigden met een boycot. Zo blijken bloggers en de mogelijkheid om in het WEB 2.0 je als consument zichtbaar te laten horen, en de mogelijkheid met één muisklik naar een concurrent uit te wijken machtige wapens van de consument. Waarschijnlijk effectiever en machtiger dan al die ambtelijke overheidsorganen als de consumentenautoriteit.
En voor de bestuurders van populaire webdiensten zal het onvermijdelijk worden hun korte termijn blik toch maar te gaan inruilen voor een beheerste en intelligente lange termijn strategie voor hun internet diensten. Dat wordt nadenken dus.
Verder lezen over Marktplaats
Online06.12.2023
Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten
Maar ook Vermeer & VanMoofOnline02.12.2023
Tweedehands speelgoed is steeds normaler voor Sint
Automotive17.11.2023
Tweedehands auto verkopen: Marktplaats vs. Autoscout
Spoiler alert: het gratis platform leverde meer opVacatures14.11.2023
Catawiki zoekt nieuwe LEGO-expert: maak van jouw LEGO-obsessie je nieuwe job
Gadgets14.03.2023
Zo kun je geld besparen als je een cadeautje moet kopen
Online28.02.2023
Derde partijen zijn erger dan pop-ups
Cybercrime03.02.2023
Succesvolle Limburgse aanpak tegen betaalfraude bij Marktplaats
Online15.12.2022