​10 meest gemaakte fouten bij het kiezen van een domeinnaam

​10 meest gemaakte fouten bij het kiezen van een domeinnaam

Vorig artikel Volgend artikel

Een essentieel onderdeel van je website is de domeinnaam. Het is het uithangbord van je online aanwezigheid en een goede kiezen is niet eenvoudig. Trap niet in onderstaande valkuilen bij het registreren van je domeinnaam, dan ben je al een heel eind op weg.

1. De spelling is niet direct duidelijk

Natuurlijk kunnen mensen op een linkje klikken om naar jouw website te gaan. Maar de kans is groot dat mond tot mond reclame ook veel doet voor je site. Misschien lezen mensen jouw url in een advertentie of horen ze hem in een reclameblok op de radio. Misschien krijgen ze hem aangeraden van een vriend of bekende als een site waar je zeker eens moet kijken. Het laatste wat je dan wilt, is dat die mensen jouw site nooit bereiken omdat je een afwijkende schrijfwijze hebt gekozen. Hoe hip een domeinnaam als cooleventz.nl ook mag lijken, je zult beter bereikbaar zijn op coolevents.nl.

2. Leestekens, cijfers of vreemde tekens

Het kan zo verleidelijk zijn. Je gewenste domeinnaam ditiseensite.nl is al weg. Ga je dan maar voor dit-is-een-site.nl? Dat is geen goed idee. Een streepje in de domeinnaam maakt hem lastig te onthouden en lastiger in te typen. Datzelfde geldt voor cijfers. Andere tekens dan letters, cijfers of een streepje zijn niet eens toegestaan in domeinnamen.

3. Je maakt de domeinnaam te lang

In het lijstje van meest waardevolle domeinnamen ter wereld staan onder andere namen als beer.com, fb.com en zelfs z.com. Wat hebben deze domeinnamen gemeen? Ze zijn kort. Hoe korter hoe beter, zo geldt de vuistregel. Niemand heeft tijd en zin om ditismijnallernieuwstewebsite.nl in te tikken. Een korter alternatief als mijnsite.nl dekt de lading net zo goed en is een stuk makkelijker te onthouden.

4. Je domeinnaam is niet uitspreekbaar

Er bestaat een kans dat de door jouw gewenste domeinnaam, bijvoorbeeld mijnbedrijf.nl, al bezet is. Met een beetje schuiven en schrappen kun je er echter wel iets als mnbdrf.nl van maken. Die is nog vrij en lijkt enigszins op wat je voor ogen had. Maar stel je nu eens voor dat je deze domeinnaam aan anderen moet vertellen. Ga je 'm elke keer spellen of helemaal uitleggen wat het voor moet stellen?

5. Je registreert geen alternatieven

Je hebt geluk, de domeinnaam voor mijnbedrijf.nl is nog vrij. Maar er zijn zijn meer zaken om rekening mee te houden. Heeft je bedrijf bijvoorbeeld een afkorting die veel gebruikt wordt en waar mensen wellicht naar zoeken op internet? Dan loont het de moeite die ook te registreren. Als je mijnbedrijf.nl en mb.nl registreert, en de één laat doorverwijzen naar de ander, dan weten jouw gebruikers je altijd te vinden.

6. Je kiest de verkeerde domeinextensie

De domeinextensie is het deel dat achter de punt van een url komt te staan. Een essentieel onderdeel van je domeinnaam dat, als je het eenmaal hebt gekozen, lastig aan te passen is. En tegenwoordig is er een flink aanbod waar je uit kunt kiezen. De meest bekende extensies zijn de zogenaamde countrycode top-level domains (ccTLD) zoals .nl, .be of .eu. Heb je een internationale doelgroep, dan kies je misschien voor een paar euro meer liever het bekendere top-level domain .com. Je kunt ook gaan voor nieuwere, maar ook duurdere, generic top-level domains (gTLD) zoals .app, .shop, .event of .cafe. Kies er eentje die aansluit bij wat je doet of past bij je doelgroep.

7. Je kiest maar één domeinextensie

Jouw website ditismijnbedrijf.nl draait erg goed in Nederland en je wilt nu ook graag een internationale doelgroep gaan aanspreken. Maar helaas, de meest voor de hand liggende opties, zoals ditismijnbedrijf.com en ditismijnbedrijf.eu, zijn inmiddels al ingenomen door kapers op de kust. Het is handig hier over na te denken zodra je voor het eerst je website vastlegt. Dan grijp je er later niet naast.

8. Je vergeet social media

Bij een succesvol bedrijf horen ook succesvolle social media, om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Daarom is het goed om, voordat je alles vastlegt, ook een rondje langs sociale media te maken. Wil je bekend staan als ditismijnbedrijf.nl, maar blijkt @ditismijnbedrijf overal al bezet? Misschien kun je dan een andere naam kiezen. Zo zorg je dat niemand ooit tevergeefs zoekt naar jouw social media account.

9. Je gebruikt irrelevante termen

Het gebruik van keywords in je domeinnaam kan een heel effectieve manier zijn om mensen meteen te laten weten wat jouw website ongeveer biedt. Een domeinnaam als ditismijnbedrijf.nl geeft weinig informatie over wat men kan verwachten op die site. Door een keyword toe te voegen, wordt er veel duidelijk. Gaat jouw website over je fietsenmakerij, dan is mijnfietsbedrijf.nl voor de hand liggend.

10. Je laat de domeinnaam te snel los

Soms is het tijd om afscheid te nemen van een website. Kun je die domeinnaam dan ook opzeggen? Nee, soms is het handiger je oude domeinnaam nog even aan te houden. Zo kun je bezoekers die nog op de oude url binnenkomen automatisch doorverwijzen naar je eventuele nieuwe site. Het voorkomt ook dat concurrenten snel toeslaan en de url die zo lang naar jou heeft geleid, naar hun site laten verwijzen. Geef hem niet te snel op, voor je het weet krijg je hem nooit meer terug!

[Afbeelding © Bits and Splits - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies