Online03.04.2011

Accept or decline: Microsoft scoort een dikke onvoldoende


accept-or-decline-microsoft-scoort-een-d.jpg
accept-or-decline-microsoft-scoort-een-d.jpg

Na Facebook komt ook Microsoft niet zo goed uit de Accept or Decline test. Het rapport dat is opgesteld door de testlezers en juristen over Hotmail en MSN Messenger staat vol onvoldoendes. Ook Microsoft verwijst in haar algemene voorwaarden door naar andere documenten, waardoor de tekst nauwelijks nog leesbaar is. Daarbij zijn de juristen bij Microsoft verliefd op de zin ‘zolang de wet het toelaat’, constateert juriste Anna Faber. Onder andere bij het beperken van de aansprakelijkheid en voorwaarden van de overeenkomst wordt dit storende voorbehoud gemaakt.

Het onderzoeksteam waarschuwde Microsoft weken vooraf, dat ze een aantal pittige vragen over gebruiksvoorwaarden konden verwachten. Toen deze lijst eenmaal verstuurd was, had Microsoft een werkweek de tijd om deze te beantwoorden. Helaas ontvingen ze kort voor de deadline het bericht dat Microsoft niet zou antwoorden. “Omdat dit een onderwerp is waar Microsoft Corporate op moet antwoorden , is de gestelde deadline (vandaag) te kort om je van antwoorden te voorzien.” Arnoud, blogger bij Bright, noemt het een smoesje dat de gemiddelde brugklasser niet zonder schaamrood op de kaken zou kunnen vertellen.

Maar waarom komt Microsoft er zo slecht uit? De organisatie laat haar gebruikers namelijk zelf uitzoeken wat valt onder ‘zolang de wet het toelaat’. Ze mogen van zichzelf bovendien zonder opgaaf van redenen allerlei ingrijpende acties ondernemen. Een account annuleren, content van een gebruiker weigeren te publiceren, e-mails en andere communicatie blokkeren en zonder aankondiging de voorwaarden aanpassen zijn slechts voorbeelden van acties die Microsoft zomaar kan besluiten te nemen. Niet echt klantvriendelijk!

Microsoft belooft in haar pricaypolicy: “Behalve in de gevallen die worden beschreven in dit document, verspreiden wij uw gegevens op geen enkele manier buiten Microsoft en zijn gecontroleerde dochterondernemingen en partners zonder daar uw uitdrukkelijke toestemming voor te hebben gevraagd.” Als je dit naar normaal Nederlands vertaalt komt het er op neer, dat er een lange reeks bedrijven zonder enig voorbehoud kunnen beschikken over al onze persoonlijke gegevens. Verderop in de policy doet de organisatie een boekje open over een deel van deze bedrijven. “We laten ook andere reclamebedrijven en andere advertentienetwerken reclame weergeven op onze websites. Tot deze bedrijven behoren momenteel: 24/7 Real Media, aCerno, Inc, AdBlade, AdConion, AdFusion, Advertising.com, Bane Media, Brand.net, CasaleMedia, Collective Media, Fox Interactive, Interclick, Millennial, PrecisionClick, ROI Media, Sociale media,Specifieke media, TrafficMarketplace, Tribal Fusion, ValueClick, en YuMe.” Jelle, een van de testlezers, noemt dit een lijst met op zijn minst enkele twijfelachtige firma’s.

Ook heerst er nog onduidelijkheid over de manier waarop de privacyvoorwaarden van Microsoft, ook gelden voor de websites waarop zij de gebruikers volgen door middel van ‘cookies, webbakens en andere technologieën.’ Microsoft geeft wel aan dat ze informatie verzamelt zonder een persoon daarmee te kunnen identificeren, maar verderop in de voorwaarden vertelt het bedrijf dat verzamelde informatie wordt gekoppeld aan een identificatienummer. De testlezers en juristen vonden dit nogal dubbel. En wat wordt er verstaan onder dit ID-nummer? Maar zoals in het begin aangegeven, blijft Microsoft ons het antwoord op deze vraag schuldig.

Conclusie

Door de grote hoeveelheid verwijzingen zijn de voorwaarden van Microsoft’s Messenger en Hotmail lastig te begrijpen. Wie dat wel lukt, treft vooral een grote minachting voor de gebruikers van deze diensten. Die moeten namelijk zelf maar uitzoeken wat voor rechten en plichten ze eraan kunnen ontlenen. Verkregen persoonsgegevens worden rijkelijk gedeeld met een lange reeks bedrijven, en bovendien gekoppeld aan een niet nader gespecificeerd ID-nummer. Al met al geen lectuur om vrolijk van te worden en een schaamteloos optreden van de organisatie.

Rapportcijfer: 3

Dit rapport is onderdeel van een crowdonderzoek naar de gebruiksvoorwaarden van enkele grote online platformen. Tot dusver zijn de volgende organisaties beoordeeld:

NB: Scores van 1 tot 10 (1 voor hufterige uitvreters tot 10 voor heilige boontjes)

Verder lezen over Microsoft

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

Microsoft heeft een nieuw AI-model gepresenteerd dat op vrij indrukwekkende wijze en met heel weinig informatie al volledige video's kan maken, mét tekst.

Online22.04.2024

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Windows 11 wordt voorzien van meer reclame

Windows staat al bol van de advertenties, maar daar komt nog veel meer bij. Microsoft introduceert straks aanbevolen apps.

Online11.04.2024

Windows 11 wordt voorzien van meer reclame

Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt

Microsoft is van plan om een virtuele chatbot aan zijn Xbox-gameconsole toe te voegen. Het gaat dan om een chatbot die door middel van kunstmatige intelligentie helpt bij de klantenservice. Denk bijvoorbeeld aan vragen d...

Gaming05.04.2024

Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt

Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners

Het is al 29 jaar geleden dat Microsoft met Bob kwam. Niet de bewust onbeschonken bestuurder, maar een gebruikersomgeving die was bedoeld om mensen die zich niet zo comfortabel voelden bij het gebruiken van een computer...

Technology01.04.2024

Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Veel mensen adviseren ertegen, maar Microsoft gaat het toch doen: Office en Teams scheiden. Het komt dan met een nieuwe versie van Microsoft 365 en Office 365 waarbij Teams er niet meer bij zit. Microsoft doet dat echter...

Marketing01.04.2024

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Komt er een witte, discloze Xbox Series X?

De zwarte Xbox Series X kennen we: maar Microsoft schijnt ook een witte variant in de maak te hebben. Het apparaat is nagenoeg identiek aan de zwarte, maar komt behalve in een andere kleur ook zonder disc drive. Xbox Ser...

Gaming28.03.2024

Komt er een witte, discloze Xbox Series X?

​Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik

Sinds het thuiswerken is zakelijk en privé meer dan ooit verwoven. De een kan daar beter mee omgaan dan de ander, maar waar we het allemaal over eens kunnen zijn is dat die constante scheiding niet altijd zijn vruchten...

Online14.03.2024

​Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024